چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

همشهری دو - مینا فرقانی: دهه فجر و تاریخ انقلاب اسلامی به‌خصوص در فضای مجازی، تنها به بهمن‌ماه منحصر نمی‌شود!

انقلاب ایرانی در شبکه جهانی

سايت‌هايي كه در زمينه تاريخ معاصر و پژوهش‌هاي سياسي فعاليت مي‌كنند، در تمام طول سال، محتوا توليد و منتشر مي‌كنند و روحيه‌اي كه در ايام دهه فجر، در رسانه‌هاي جمعي، گل‌درشت مي‌شود، در تمام روزهاي سال در فعاليت‌هاي مجازي اين كاربران هويداست. در اين صفحه، بعضي از سايت‌هاي فعال در حوزه تاريخ انقلاب اسلامي را معرفي مي‌كنيم و مختصري درباره فعاليت‌هاي اينچنيني مي‌گوييم.

  • انقلابي كه وارونه نشان داده مي‌شود

دنياي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي پر شده است از اطلاعات و اخبار دروغ و من‌درآوردي، عكس‌هاي فتوشاپ‌‌شده و صوت‌و تصويرهاي تقطيع‌ شده! و متأسفانه بسياري از مخاطبان، كمتر به‌دنبال بررسي صحت مطلب و منابع آن هستند و ممكن است به‌سادگي، شايعات و حرف و حديث‌هاي دروغين را باور كنند.در موضوع تاريخ انقلاب اسلامي، اين اتفاق ممكن است بيشتر بيفتد چون بيشتر مخاطبان حاضر در فضاي مجازي، آن دوران را درك نكرده‌اند و تصوري از آن اوضاع ندارند. افراد مطلع نيز كمتر در فضاي مجازي حضور دارند تا به شبهات پاسخ دهند و محتواي مستند، متقن و جذاب در اين‌باره توليد كنند. متأسفانه در تقابل محتوايي بين توليدكنندگان شبهه و پاسخ‌دهندگان به آن، گروه دوم كم‌كارترند و قرباني اين جنگ نابرابر، در فضاي مجازي مخاطبان هستند كه به بينش و تصميم درست درباره تاريخ انقلاب و آنچه نسل‌هاي قبل انجام داده‌اند، نمي‌رسند.

  • چند سايت مرتبط با تاريخ انقلاب اسلامي

يكي از بهترين روش‌ها براي اطلاع از حقايق انقلاب اسلامي رجوع به سايت‌هاي معتبر است. سايت‌هايي مانند:

سايت مركز اسناد انقلاب اسلامي: معتبرترين و كامل‌ترين سايت در حوزه تاريخ انقلاب اسلامي ايران متعلق به اين مركز، به نشاني irdc.ir است. مركز اسناد، مدارك مربوط به نهضت انقلاب اسلامي را براي انجام تحقيقات مستند تاريخي و نگارش تاريخ انقلاب اسلامي جمع‌آوري و تدوين مي‌كند. سايت تخصصي اين مركز كه از سال ۱۳۸۰ فعاليت خود را در فضاي مجازي آغاز كرده است، بخش‌هاي متنوعي دارد؛ از جمله: مقالات، يادداشت‌هاي تحليلي، مصاحبه، تقويم انقلاب اسلامي، تاريخ شفاهي، چندرسانه‌اي (عكس، سند، جرايد، فيلم، صوت و...)، پرونده‌هاي ويژه و... .

مؤسسه مطالعات و پژوهش‌هاي سياسي: اين مؤسسه در سال ۱۳۶۷ براي پاسخگويي به پرسش‌ها درباره علل وقوع انقلاب اسلامي و زواياي پنهان تاريخ معاصر بنيانگذاري شد. هدف مؤسسه اين بود كه پيش از آنكه «غبار زمانه» بر رويدادها بنشيند و آن را از ذهن تاريخ و مردم پاك كند، حوادث و اسناد آن، ثبت و ضبط و به آيندگان سپرده شود. سايت اين مؤسسه كه با نام «پايگاه جامع تاريخ معاصر ايران» شناخته مي‌شود، حاوي مقالات بسياري با موضوعات وقايع، رجال، اسناد، توطئه‌ها، احزاب و جريان‌ها و... است. براي مطالعه مقالات اين پايگاه مي‌توانيد به نشاني revolution.pchi.ir مراجعه كنيد.

رمز عبور: پايگاه اطلاع‌رساني سياسي، اقتصادي و فرهنگي تاريخ انقلاب، با نام «رمز عبور» اخبار و مقالات دسته‌بندي‌شده‌اي را با موضوعات سياسي، اقتصادي، فرهنگي، تاريخ شفاهي، تاريخ انقلاب، تحولات منطقه و... در سايت خود قرار مي‌دهد. اين سايت در نشاني ramzeobour.com قابل دسترسي است و علاوه بر موضوعات مربوط به تاريخ انقلاب اسلامي، اخبار روز كشور را نيز ارائه و تحليل مي‌كند.

  • فضاي مجازي‌تان را انقلابي كنيد

بهتر است در اين ايام كمي شبكه‌هاي اجتماعي و موبايلي خودتان را انقلابي كنيد؛ يكي از راه‌هايي كه به‌نظر مي‌رسد جذاب باشد دعوت دوستان يا فالوئرهايتان به «چالشي انقلابي» است؛ اينكه مثلا از همين امروز تا روز 22بهمن شروع كنيد به عكس‌هاي سلفي با مؤلفه‌هاي انقلاب؛ مثلا با پرچم يا با ساختمان‌هاي معروفي كه در عكس‌هاي قديمي مي‌بينيد يا چيزي شبيه به اينها و يا مثلا انتشار عكس‌هاي آن زمان كه خودتان يا نزديكانتان گرفته‌ايد و در آلبوم‌هاي شخصي از آنها نگهداري مي‌كنيد. براي اينكه يك موج مجازي، بزرگ‌تر شود و در فضاي سايبر جاي خود را باز كند، بازنشر را فراموش نكنيد. به دوستان‌تان كمك كنيد تا مطالبشان بيشتر و بهتر ديده شود. قبل از باز نشر هم تگ‌هاي مناسب خود را اضافه كنيد. مجبور نيستيد مطلب يا عكسي را فقط در همان شبكه‌اي كه آن را ديده‌ايد، بازنشر كنيد. كپي‌پيست را براي همين وقت‌ها گذاشته‌اند! البته لطفا با درج منبع و اسم نويسنده كپي كنيد كه بعدا كدورتي پيش نيايد.

  • استيكرسازي براي دهه فجر

اگر مايليد از عكس‌هاي مرتبط با دهه فجر، استيكر مناسبتي بسازيد و در پيام‌رسان تلگرام با ديگران به اشتراك بگذاريد، به آموزش مختصري نياز داريد. در گام نخست، بايد عكس‌هاي مناسبي را كه ويژگي‌هاي خاصي دارند انتخاب كنيد. حجم عكس بايد كمتر از ۳۵۰ كيلوبايت و ابعاد آن ۵۱۲ در ۵۱۲ پيكسل باشد. حالا روبات stickers@ را در حساب كاربري تلگرام خود اضافه (add) كنيد. براي ثبت استيكر جديد /newstickerpack را براي روبات استيكرساز بفرستيد. بعد، يك اسم براي استيكر خود تايپ كنيد. در مرحله بعد، يكي از شكلك‌هاي تلگرام را (كه مي‌خواهيد نمايانگر استيكر شما باشد) براي روبات بفرستيد. سپس با استفاده از سنجاق پايين صفحه، عكس موردنظر خود را براي تبديل شدن به استيكر، به روبات استيكرساز تحويل دهيد. براي تك‌تك عكس‌هايي كه مي‌خواهيد استيكر شوند، اين مراحل را طي كنيد. در مرحله نهايي، عبارت /publish را وارد كنيد. لينك استيكر برايتان نمايش داده مي‌شود كه مي‌توانيد آن را با ديگران به اشتراك بگذاريد.

کد خبر 360691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha