همشهری‌آنلاین: ملک سلمان، پادشاه عربستان و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی درباره پاره‌ای از مسائل از جمله تقویت روابط و همکاری‌های دوجانبه، مبارزه با تروریسم و پرونده‌های داغ خاورمیانه گفت‌وگو کردند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در این تماس تلفنی که اولین گفت‌وگوی او با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از زمان روی کارآمدنش است، با شاه سعودی درباره حمایت از ایجاد منطقه امن در سوریه و یمن توافق کرد.

ترامپ در دوره کمپین انتخاباتی‌اش به ایجاد منطقه امن در سوریه دعوت کرده بود.

براساس بیانیه کاخ سفید رهبران دو کشور همچنین درباره اهمیت تقویت تلاش‌های مشترک برای مبارزه با تروریسم و به ویژه داعش توافق کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، در این بیانیه آمده است: ترامپ مساله ایجاد مناطق امن در سوریه و یمن و کمک به آوارگانی که به خاطر درگیری‌ها از منازلشان مهاجرت کرده‌اند را مطرح کرد و ملک سلمان نیز با آن موافقت کرد.

دو طرف همچنین بر عمق و تحکیم روابط استراتژیک میان آمریکا و عربستان تاکید کردند.

یک منبع عربستانی عالی‌رتبه به رویترز گفت که رهبران دو کشور بیش از یک ساعت گفت‌وگوی تلفنی داشتند و در این تماس با تقویت تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم، همکاری نظامی و افزایش همکاری اقتصادی دو جانبه توافق کردند.

این منبع در ادامه اعلام کرد که نمی‌دانم آیا دو طرف درباره دستور مهاجرتی که ترامپ اخیرا علیه مسلمانان هفت کشور جهان وضع کرده گفت‌وگو کردند یا خیر.

علاوه بر این دو طرف درباره نیاز به رویارویی با فعالیت‌های ایران در منطقه خاورمیانه گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری عربستان اعلام کرد که دیدگاه‌های دوطرف درباره ادعای "مداخله ایران در امور کشورهای دیگر منطقه و رویارویی با اقدام‌هاي ایران براي برهم زدن ثبات در منطقه" یکسان است.

همچنین کاخ سفید گزارش داد، ترامپ و ملک سلمان درباره رهبری تلاش‌های خاورمیانه در شکست تروریسم و کمک به ساخت آینده اقتصادی و اجتماعی عربستان و منطقه خاورمیانه توسط ترامپ گفت‌وگو کردند.

بنا به گفته یک منبع عربستانی رهبران دو کشور درباره تلاش القاعده برای ضربه زدن به روابط استراتژیک دو کشور در جریان حمله ۱۱ سپتامبر به رهبری اسامه بن لادن و با مشارکت ۱۵ شهروند عربستانی از تابعیت‌های مختلف و همچنین حمایت‌های اخوان المسلمین از این گروه تروریستی گفت‌وگو کردند.

مصر، عربستان و امارات اخوان المسلمین را در فهرست گروه‌های تروریستی خود ثبت کرده‌اند و ریاض نگران تلاش اخوان المسلمین برای کسب حمایت مردمی در داخل عربستان از زمان انقلاب‌های بهار عربی است .

همچنین شماری از نزدیکان به تیم ترامپ و مسئولان آمریکایی اعلام کرده‌اند که او مساله درج نام اخوان‌المسلمین در فهرست تروریستی آمریکا و اعمال تحریم‌ها علیه این گروه را بررسی می‌کند.

همچنین ترامپ با محمد بن زائد آل نهیان، ولیعهد امارات نیز گفت‌وگوی تلفنی کرد.

او در گفت‌وگو با ولیعهد امارات اعلام کرد: گروه‌هایی که ایدئولوژی‌های دروغین را دنبال می‌کنند، هدفشان سرپوش گذاشتن بر جنایاتشان، تفرقه‌افکنی، جنگ و ویرانی است.

کاخ سفید نیز اعلام کرد که ترامپ در گفت‌وگو با محمد بن زائد ایده حمایت از منطقه امن برای آوارگان ناشی از درگیری‌های خاورمیانه را مطرح کرده و ولیعهد امارات نیز از این مساله حمایت کرده است.

کد خبر 360407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha