چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دوکتاب نخست از مجموعه کتاب‌های روان و زندگی از سوی نشر قطره به بازار کتاب عرضه شده است

فیاضی مدیر نشر قطره ضمن اعلام این مطلب به همشهری آنلاین گفت:پس از انتشار دو مجموعه کتاب در حوزه های جامعه شناسی ونیز کتابهای تئاتری به این جمع بندی رسیدیم که باید به سراغ مجموعه ای از کتابها بامحوریت روانشناسانه برویم. به همین منظور از دو سال قبل نشست های متعددی گذاشتیم و با برخی از کارشناسان و اساتید این رشته و نیز برخی از روان پزشکان و روان کاوان نامی مشورت کردیم و درنهایت به این جمع بندی رسیدیم که به جای رفتن به سراغ کتابهای نویسندگانی از کشور های دیگر به سراغ کتابهایی کاربردی با رویکرد به مسائل اجتماعی وروانی مردم ایران برویم.

به گفته فیاضی در مرحله اول نزدیک به 50 موضوع با محوریت روانشناسی و نیز روان شناسی اجتماعی تنظیم شد و سپس رایزنی با برخی از استادان دانشگاه ونیز روان پزشکان مجرب آغاز شد.

وی گفت که در این مرحله از کار استقبالی نشد و دلیل‌آن هم گرفتاری افرادی بود که ما به سراغشان رفتیم ،‌لذا به این جمع بندی رسیدیم که به جای دادن سفارش تالیف به این افراد محور های هر موضوع را استخراج کرده و در قالب گفت وگو با این افراد به پیش ببریم. به همین منظور ابتدا این محور ها تعیین شد و سپس در محدوده هر محور و موضوعی سوالات خاص آن طراحی و با تک تک این افراد گفت وگو صورت گرفت و ضبط شد.پس از پیاده کردن متن از نوار،تمامی مطالب به عهده خود این افراد نهاده شد تا آخرین اصلاحات را برمتن وارد سازند.

فیاضی با اشاره به این نکته که هدف اصلی از این کار کاربردی کردن مفاهیم روانشناسانه بوده است و توجه دادن خوانندگان به کارهای جدی تر گفت: متاسفانه عمده کتاب هایی که در این حوزه انتشار می یابد بسیار سطحی اند و نه تنها گرهی از کار افراد نمی گشایند ، بلکه باعث ایجاد مشکلاتی می شوند که خود بر پیچیدگی کار اضافه می کنند.امااین کتابها که تاکنون 59 موضوع‌آن د ردست تولید و تالیف است و با نویسندگان این کتابها قراراداد کاری بسته شده است، این ویژگی را دارندکه مسئله را بررسی کرده و تمام زوایای واقعی آن را پیش چشم خواننده می نهند.

وی همچنین گفت که وقتی وارد این حوزه شدیم گمان می کردیم که با 50 موضوع و کتاب کل مجموعه به پایان برسد ،‌اما وقتی مشکلات و مسائل اجتماعی ایران را در سنین و پیشه های مختلف مرور کردیم و با کارشناسان درباره آنها به بحث و گفت و گو پرداختیم ، تازه دریافتیم که در دریایی از موضوعات غوطه ور شده ایم و اکنون که با شما سخن می گویم ،‌حداقل 150 موضوع مورد ابتلای ایرانیان در حوزه های اجتماعی و روانشناسانه مورد تایید قرار گرفته و سفارش آنها به کارشناسان هر بخش داده شده است.

وی درباره طراحی و صفحه آرایی کتاب گفت: همچنانکه در بخش محتوایی سعی کردیم از بهترین و کارشناس ترین افراد هر موضوع استقاده کنیم در طراحی جلد و صفحات نیز همین تدبیر را به خرج دادیم و از آقای ابراهیم حقیقی که از جمله پیش کسوتان طراحی کتاب هستند دعوت کردیم تا طرحی واحد برای تمامی کتابهای این مجموعه بزنند و همچنین نحوه صفحه آرایی و انتخاب کاغذ خاص برای این کتاب ( که همگی روی کاغذ 100 گرمی چاپ می شوند) ونیز قطع متناسبی که خواننده با آن احساس راحتی کندو نوع پنط حروف ، همه وهمه را با ایشان درمیان گذاشتیم و پس از بحث و بررسی های فراوان به این جمع بندی رسیدیم که قالبی را که اکنون مشاهده می کنید به عنوان قالب و فرم نهایی کار تایید کنیم.

گزارش همشهری آنلاین حاکیست که دو کتاب اول این مجموعه «موفقیت تحصیلین(حاصل گفت وگو با دکتر شکوفه موسوی) و مسئولیت پذیری( حاصل گفت وگو با  دکتر عبدالحسین رفعتیان) است که در هر کدام از این کتابها موضوعات مورد بحث به خوبی و با اشاره به مواردو مثال های داخل ایران واکاوی و تجزیه و تحلیل شده‌اند.

کد خبر 36039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز