مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: تقریبا یک دهه پیش دولت مصوبه‌ای داشت که براساس آن می‌بایست تا سال ۹۰ - یعنی ۵سال پیش - شهرهای با جمعیت بالای یک میلیون نفر و مراکز استان‌ها، پسماند تولیدی خود را به‌صورت کامل تفکیک کنند.

اين طرح 2سال بعد يعني تا سال1392 بايد در كل كشور به اجرا درمي‌آمد و تمامي شهرها و روستاهاي كشور پسماند توليدي خود را تفكيك مي‌كردند. قانوني كه به مانند بسياري از قوانين ديگر اجرا نشد. نه‌تنها شهرهاي بزرگ با جمعيت بيشتر از يك ميليون نفر نتوانستند اين طرح را به اجرا درآوردند، بلكه پايتخت كشور نيز تاكنون توانسته مشاركت 20درصد جمعيت خود را براي تفكيك پسماند جلب كند. البته اين اتفاق دلايل بسياري دارد؛ دلايلي مانند همكاري نكردن 14سازمان و نهاد و وزارتخانه درگير در اين قانون، بي‌توجهي نهادهايي مانند صدا و سيما و بي‌برنامگي سازمان حفاظت محيط‌زيست طي يك دهه گذشته. در ميان همه اين دلايل يك دليل اصلي هم وجود دارد. دليلي كه در تبصره3 ماده4 آيين‌نامه اجرايي قانون مديريت پسماند آمده ‌است: «اعتبارات مورد نياز براي آموزش و اطلاع‌رساني پسماندها توسط وزارت كشور (سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور) تأمين خواهد شد.» اين اتفاق هيچ وقت نيفتاد. قانون پسماند هم به آرشيو قوانين تصويب شده پيوست و حالا بعد از گذشت بيش از يك دهه از اين قانون تنها شهرداري تهران و دو‌، سه شهر بزرگ كشور، در حال اجراي برخي مفاد اين قانون هستند، بدون كمك هيچ نهاد ديگري.

  • وظايف 14نهاد و يك شهرداري

شوراي شهر تهران، در برنامه پنج‌ساله دوم شهرداري تهران را موظف كرده‌است، بدون توجه به حمايت‌هاي انجام نشده دستگاه‌هاي مسئول، رأسا اقدام به اجراي طرح تفكيك پسماند از مبدأ كند. طرحي كه قرار است تا پايان برنامه دوم شهرداري تهران به مرز 30درصد تفكيك در كل شهر تهران برسد.

سال گذشته، طرح آزمايشي تفكيك پسماند از مبدأ در 22ناحيه از مناطق 22گانه تهران به اجرا درآمد. سال95 اما همزمان شد با اجراي سراسري اين طرح در سطح پايتخت. در ابتداي سال‌جاري شهرداري تهران اعلام كرد كه 16درصد از پسماند شهر تهران تفكيك مي‌شود. مديرعامل سازمان پسماند شهرداري نيز اعلام كرد كه تا پايان سال اين رقم به 20درصد خواهد رسيد. همانطور كه شوراي شهر تهران مقرر كرده بود.

  • دستيابي به مشاركت بيشتر

براي اجراي اين طرح و تحقق برنامه پنج‌ساله شهرداري تهران مديرعامل سازمان پسماند از فعاليت جديد براي دستيابي به سطح مشاركت بيشتر خبر مي‌دهد. حسين جعفري از آغاز طرح تفكيك پسماند در شهرك‌ها و مجتمع‌هاي مسكوني شهر تهران در سطح مناطق 22گانه خبر داده است. او گفت كه يكي از فازهاي اصلي طرح تفكيك از مبدأ را آغاز كرديم كه در اين مرحله شهرك‌هاي مسكوني را در مناطق 22گانه و همچنين مجتمع‌هاي مسكوني بالاي 5 تا 20واحد را تحت پوشش قرار مي‌دهيم.

جعفري از اقدامات گسترده براي پيوستن ساكنان شهرك‌ها و مجتمع‌هاي مسكوني به اين طرح خبر داد و گفت كه آموزش، تأمين مخازن مخصوص، تنظيم زمانبندي جمع‌آوري و همچنين خدمات متقابل مديريت شهري در ازاي اجراي اين طرح صورت مي‌گيرد.

وي افزود: در برخي شهرك‌ها ممكن است روزي يك‌بار جمع‌آوري زباله خشك انجام شود و در برخي ديگر ممكن است هفته 2 يا 3بار. جعفري گفت: قرار است اين پسماند با پرداخت وجه نقد به هيأت مديره جمع‌آوري شود يا در قالب تفاهمنامه‌اي خدمات متقابل از سوي شهرداري به مجتمع‌هاي شركت‌كننده در اين طرح صورت گيرد. به گفته وي هم‌اكنون شهرك‌ها و مجتمع‌هاي مشمول اين طرح شناسايي شده ‌است و همچنين مذاكره با هيأت مديره تعداد زيادي از اين شهرك‌ها نيز آغاز شده است و در برخي مناطق نيز كار كمي جلوتر رفته است و در مرحله اجراي كار هستيم.

حسين جعفري از پيشرفت 45درصدي اين طرح خبر داد و افزود: به‌نظر مي‌رسد كه تا پايان سال بتوانيم تمام شهرك‌ها و مجتمع‌هاي مسكوني را تحت پوشش طرح دهيم. گام‌هاي 9گانه اين طرح آنگونه كه مديرعامل سازمان پسماند گفته‌ در حال پياده‌سازي‌ و اتمام است و تأمين مخازن انجام مي‌شود. جعفري اظهار اميدواري كرد كه با تأمين برخي امكانات ازجمله تأمين مخازن، جمعيت مشخصي را در شهر به‌صورت صددرصدي تحت پوشش اين طرح قرار گيرد. وي در پايان گفت كه در برخي شهرك‌ها به‌ويژه شهرك‌هاي محصور بعد از تأمين مخازن، همزمان پسماند خشك و‌ تر جمع‌آوري مي‌شود. با اين طرح مخازن از شهرك‌ها حذف مي‌شود.

کد خبر 360254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha