سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایران، ترکیه و روسیه درباره ساز و کار سه جانبه‌ای به منظور اجرای آتش بس و نظارت بر آن در سوریه توافق کردند.

روز دوم مذاکرات آستانه | توافق بر سر آتش بس

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، تازه ترين اخبار نشست آستانه در باره سوريه  به شرح زير است:

  • دومین دور گفتگوهای انصاری و جعفری

جابری انصاری معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه و سرپرست هیات ایران در اجلاس آستانه، ظهر امروز با بشار جعفری رئیس هیات اعزامی دولت سوریه به اجلاس آستانه دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار که هیات های دو کشور نیز حضور داشتند، در باره آخرین موضوعات نشست آستانه بحث و تبادل نظر شد.

  • برگزاری کنفرانس خبری مشترک

نشست سه جانبه ایران ، ترکیه و روسیه درحال برگزاری است و پس از آن نشست خبری مشترک درباره نتایج مذاکرات آستانه برگزار خواهد شد.

  • توافق برسر آتش بس

ایران، ترکیه و روسیه درباره ساز و کار سه جانبه ای به منظور اجرای آتش بس و نظارت بر آن در سوریه توافق کردند.

  • آغاز نشست سه جانبه ایران، سوریه و ترکیه

دقایقی پیش اعضای هیات های ایران ، روسیه و ترکیه در نشستی سه جانبه ، سازوکارهای لازم برای نظارت بر آتش بس و ترک مخاصمات در سوریه را بررسی کردند.

قرار است این سه کشور، بعنوان ضامن توافقنامه 29 دسامبر در مسکو، کمیسیونی برای نظارت بر آتش بس تشکیل دهند.

مذاکرات آستانه قزاقستان درباره سوریه از ساعت 10 صبح به وقت محلی، با برگزاری چند دیدار دو جانبه بین هیات های شرکت کننده، وارد روز دوم شد.

بر اساس برنامه اعلام شده، قرار است بیانیه مشترک اجلاس، که به تایید و تصویب ایران، روسیه و ترکیه رسیده است، ساعت 14 به وقت محلی توسط «استفان دیمیستورا» و با حضور روسای هیات های شرکت کننده قرائت شود.

در همین حال سلام العبیدی خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین در آستانه گفت: مخالفان سوری می گویند روسیه هیئت مذاکره کننده دولت سوریه را درباره توقف نقض آتش بس زیر فشار قرار داده است.

احتمال تمدید نشست آستانه وجود دارد. اختلافی درباره لزوم تثبیت آتش بس وجود ندارد، هر چند که درباره جزئیات این مسئله ممکن است اختلاف نظرهایی مطرح شود. ایران، روسیه و ترکیه درباره لزوم مبارزه با تروریسم به ویژه دو گروه داعش و جبهه النصره توافق نظر دارند. مسئله عبور افراد مسلح و سلاح از مرزهای ترکیه و سوریه همچنان در مذاکرات مطرح است. نشست سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه همچنان ادامه دارد و همه ما منتظر اعلام رسمی نتیجه این دیدار هستیم. این نشست سرنوشت مذاکرات، مضمون بیانیه پایانی کنفرانس آستانه و تثبیت آتش بس در سوریه را مشخص می کند.

بدون شک این مسئله بر آینده فرآیند سیاسی در سوریه تاثیرگذار خواهد بود. اطلاعاتی درباره توافق مهم درباره سازوکار سه جانبه اجرا و نظارت بر آتش بس در سوریه داریم.

خبرنگار این شبکه افزود: هیئت رسمی سوریه و هیئت گروه های مسلح مخالف بیانیه پایانی را امضا نخواهند کرد، بلکه این بیانیه بین کشورهای ضامن اجرای توافق آتش بس یعنی ایران، روسیه و ترکیه امضا خواهد شد. هیئت گروه های مسلح مخالف قصد دارد بیانیه ویژه ای را درباره موضع خود در برابر این مذاکرات صادر کند. همه تلاش ها برای آن است که مذاکرات امروز پایان یابد، هر چند که نمی توان احتمال تمدید مذاکرات را رد کرد.

کد خبر 359813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha