سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

شکاف درآمدی و بی‌عدالتی میان متخصصان و پزشکان عمومی و پرستاران در چند‌ماه اخیر تبدیل به مسئله‌ای بحرانی در عرصه سلامت شده و اعتراضات بسیاری را هم در پی داشته است.

پزشکان

دامنه اين اعتراضات به‌گونه‌اي بود كه پرستاران براي برگزاري تجمع اعتراضي در دوم بهمن‌ماه مقابل وزارت بهداشت فراخوان داده بودند.

به گزارش همشهري، اگرچه اين تجمع، به‌علت حادثه دلخراش ساختمان پلاسكو و شهادت جمعي از آتش‌نشانان به آينده موكول شد، اما مطالبات پرستاران كماكان به قوت خود باقي است. در همين رابطه سخنگوي وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهري درباره فاصله درآمد پزشكان و پرستاران گفت: وضع اختلاف درآمد پرستاران و پزشكان از نظر ما مطلوب نيست. بعد از روي كار آمدن اين دولت، يكي از اولويت‌هاي مهم وزارت بهداشت كاهش فاصله درآمد پزشكان و پرستاران بوده است. ايرج حريرچي همچنين گفت: اين فاصله در اين چند سال تا حدودي كاهش پيدا كرده است. البته اين موضوع را بايد قبول كرد كه براي ادامه كاهش به زمان بيشتري نياز داريم. وي افزود: ما فاصله درآمدي پرستاران را در بخش دولتي و تا حدودي در كل كاهش داده‌ايم اما باز هم تأكيد مي‌كنم كه اين يك حركت زمانبر است.

  • كاهش شكاف با وضع ماليات

اعتراضات به اختلاف درآمدي پزشكان با ساير كادر درماني، تنها مختص پرستاران نيست و ساير اقشار درگير در حوزه سلامت نيز به فاصله درآمدي خود و پزشكان معترضند. جامعه پيراپزشكي، آزمايشگاهي، راديولوژيست‌ها، بهورزان و... نيز در ماه‌هاي اخير اعتراضات متعددي داشته‌اند. ايرج حريرچي در همين باره به خبرنگار همشهري گفت: با اعمال برخي موضوعات كه خارج از كنترل ما بوده مانند ماليات 20درصدي براي درآمدهاي بالاي پزشكان، اين فاصله درآمدي تا حدودي كاهش يافته و به‌نظر خودمان اين روند مناسبي است و اين را يك روند مناسب در جهت كم‌كردن فاصله درآمدي مي‌دانيم.

  • فعاليت 40درصد فارغ‌التحصيلان پزشكي در تهران

سخنگوي وزير بهداشت در ادامه به سؤال ديگر همشهري درباره كمبود پزشك نيز پاسخ داد و گفت: متأسف هستيم كه بگوييم بنا بر اعلام سازمان نظام پزشكي و آماري كه وجود دارد، 15هزار نفر از فارغ‌التحصيلان رشته پزشكي فقط يك‌بار براي دريافت مهر نظام پزشكي به اين سازمان مراجعه كردند و شماره نظام پزشكي گرفته‌اند، برخي به خارج از كشور رفته‌اند كه البته در اين ميان بسياري از اين افراد هم براي تمديد پروانه مي‌آيند، اما موضوع ديگر اين است كه تعداد زيادي نيز به‌دليل مشكلات پيش رو كار پزشكي را رها كردند كه خب اين يعني ميزان قابل توجهي سرمايه‌گذاري انجام شده كه خروجي نداشته و همين موضوعات باعث كمبود پزشك در برخي مناطق كشور شده است. حريرچي با بيان اينكه 40درصد فارغ‌التحصيلان پزشكي در شهر تهران مشغول به فعاليت هستند، گفت: تمركز در تهران باعث كمبود پزشك در ساير مناطق شده، به‌طوري كه براي مثال در بسياري از شهرها با كمبود پزشك جراح اعصاب مواجه هستيم.

وي افزود: در طرح توزيع پزشك اجباري، ما فقط مي‌توانيم 2تا 4سال و در برخي موارد محدود تا 8سال محدوده‌اي را براي فعاليت پزشكان تعيين كنيم و بعد از آن خود پزشك تصميم مي‌گيرد كه در كدام ناحيه و منطقه به فعاليت خود ادامه دهد.البته با طرح‌هايي مانند بومي‌سازي پزشكان درحال رفع كردن اين مشكل هستيم.

حريرچي با بيان اينكه به اين نتيجه رسيده‌ايم كه در نوع پذيرش دانشجوهاي پزشكي و تخصصي بايد دقت بيشتري داشته باشيم، گفت: اين تغييرات براي ‌اين است كه فارغ‌التحصيلان پزشكي، در حوزه تحصيل خود مشغول به‌كار شوند.

سخنگوي وزير بهداشت از يك آمار بحراني‌ ديگر نيز پرده برداشت. وي با بيان اينكه در 5رشته درماني، جراح عمومي، جراح زنان و زايمان، جراح مغز و اعصاب، ارتوپدي و چشم‌پزشك دچار بحران هستيم، گفت: سعي كرده‌ايم تعادل را بر جذب دانشجويان پزشكي رعايت كرده و در رشته‌هايي كه با كمبود نيرو مواجه بوديم، جذب دانشجو را افزايش داده و در برخي رشته‌ها كه تعداد پزشكان مازاد بود، جذب دانشجويان را كاهش دهيم.

  • به ازاي هر1000نفر 48/0 پزشك متخصص داريم

سخنگوي وزير بهداشت همچنين گفت: براي رسيدن به شاخص‌هاي استاندارد نسبت پزشك به جمعيت برخلاف دوره‌هاي گذشته و در اين دولت، ظرفيت پذيرش دانشجوي پزشكي و تخصصي را افزايش داده‌ايم. حتي درنحوه توزيع هم بسيار كار كرده‌ايم اما باز هم با كمبودها روبه‌رو هستيم. وي درباره شاخص نسبت پزشك به جمعيت هم گفت: در گذشته افرادي با اعلام آمارهاي نادرست، اين تصور را ايجاد كردند كه تعداد پزشكان كشور زياد است، درحالي‌كه به ازاي هر هزار نفر فقط 48/0 پزشك متخصص و 1.5پزشك عمومي داريم و در سال‌هاي قبل از ما كف مقبول 2.5پزشك متخصص و برخي مستندات 3.5پزشك عمومي را براي هر هزار نفر جمعيت مطلوب دانسته‌اند. حريرچي گفت: ما هميشه از اكثر كشورهاي منطقه كمتر پزشك داشته‌ايم كه در بعضي مقاطع كه منحصر به يك سال و 2سال هم نبوده، ظرفيت دانشجوي پزشكي كاسته شده است. از اقدامات مهم وزارت بهداشت در دوره اخير، افزايش دانشجوي پزشكي و ظرفيت رشته‌هاي تخصصي است كه با كار جهادي و ايجاد زيرساخت‌هاي لازم همراه بوده است.

کد خبر 359746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha