دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان برای اولین‌بار از ایجاد انفجار صوتی توسط نور تصویربرداری کردند، البته با استفاده از دوربین فوق سریعی که می‌تواند در ثانیه یک تریلیون فریم ثبت کند.

نور

براساس گزارش نيوساينتيست، زماني كه چيزي سريعتر از امواجي كه ايجاد مي‌كند حركت كند مخروط ماخ ايجاد مي‌شود، مانند زماني كه يك هواپيما سريعتر از سرعت صوت پرواز مي‌كند صداي غرش بسيار بلندي ايجاد مي‌شود، اما كمتر كسي مي‌داند كه نور نيز از چنين ويژگي برخوردار است.

از آنجايي كه هيچ چيز نمي‌تواند سريعتر از نور حركت كند، ايده ايجاد مخروط ماخ توسط نور ايده‌اي مضحك به نظر مي‌رسد. اما مي‌توان سرعت نور را كاهش داد و محققان نيز به همين شكل مخروط ماخ فوتوني ايجاد كردند.

محققان دانشگاه واشنگتن ميان دو صفحه لاستيكي سيليكوني و پودر اكسيد آلومينيوم حفره‌اي ايجاد كردند و فضاي خالي آن را با بخار يخ خشك پر كردند و در نهايت پرتو ليزري 7 پيكوثانيه‌اي را از آن عبور دادند. از آنجايي كه نور از ديوارهاي حفره نسبت به بخار يخ خشك با سرعتي كمتر عبور مي‌كند، مخروط ماخ نوري در به اين شكل ايجاد شد. 


سریعترین دوربین جهان

اين اولين‌باري است كه چنين رويداد نوري در زمان حقيقي ثبت مي‌شود و محققان براي انجام اينكار بايد دوربيني كاملا جديد ابداع مي‌كردند. دوربيني كه به آنها امكان می‌دهد فعالیت نورون‌ها را تماشا کرده و فعالیت‌های یک مغز زنده را در آینده ببینند.

دوربين‌هاي پرسرعت ويديويي پديده‌هاي جديدي نيستند. محققان MIT در سال 2011 دوربيني را ابداع كردند كه مي‌توانست مسير يك پرتو نوري را در ميان بطري پلاستيكي ثبت كند. در اين دوربين از فناوري به نام دوربين خطي استفاده شد كه به واسطه آن اطلاعات توالي تصاوير به اطلاعات فضايي ترجمه مي‌شد.

وحققان دانشگاه واشنگتن با استفاده از همين دوربين، به شيوه‌اي متفاوت از ايجاد مخروط نوري تصويربرداري كردند: از اين رويداد به سه شكل مختلف تصويربرداري شد كه يكي از آنها توالي تصاوير، و از دو زاويه ديگر زمان‌بندي هر نما ثبت شد و به اين شكل محققان توانستند هر تصوير را مشخص كرده و توالي آنها را حفظ كنند.

کد خبر 359645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha