همشهری آنلاین: یک بازیگر هم‌بازی با شامپانزه، یک کشت‌کننده بادام‌زمینی- فیزیکدان هسته‌ای و یک فروشنده کلاه مردانه چه خصوصیت مشترکی دارند: هر سه نفر رئیس‌جمهوری آمریکا بوده‌اند.

trump

دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا دست‌کم از یک جنبه وضعیت غیرمعمولی دارد: او هرگز مقامی انتخابی نداشته است. اما ترامپ از بسیاری جهات دیگر خیلی از سایر رئیس‌جمهورهای آمریکا متفاوت نیست.

  • مردان مسن‌تر سفیدپوست

از یک نظر، ترامپ پیشینه تاریخی روسای جمهور آمریکا را ادامه می‌دهد. جیمز ملچر، تاریخدان در دانشگاه مین در فارمینگتون دراین‌باره می‌گوید: «همه روسای جمهور پیشین مرد و به استثنای باراک اوباما سفیدپوست بودند.»

ملچر افزود از لحاظ مذهب هم به جز جان اف کندی که کاتولیک و هاوارد تافت که مسیحی تثلیثی نبود و هوادار کیش مسیحی یوینیتارین بود، همه روسای جمهور مسیحی پروتستان بودند.

به گفته او، آمریکا رئیس‌جمهوری یهودی یا غیر معتقد نداشته است.

ترامپ در ۷۰ سالگی مسن‌ترین شخصی است که به مقام ریاست‌جمهوری انتخاب شده است. رونالد ریگان در رده دوم قرار می‌گیرد که در هنگام انتخاب ۶۹ ساله بود. میانگین سنی روسای جمهور در هنگام نخستین انتخاب ۵۴ سال و جوان‌ترینشان تئودور روزولت هنگامی‌که فقط ۴۲ سال داشت، انتخاب شد.

به گفته ملچر، حتی در دوره‌های سخت‌تر گذشته، روسای جمهور آمریکا آن‌قدر عمر کردند که به سن ترامپ برسند. میانگین امید به زندگی در حال حاضر در آمریکا ۷۸ سال است، اما این رقم در آمریکای سال ۱۹۲۹ فقط ۵۷ سال بود.

presients

  • پیشینه‌های گوناگون تحصیلی

همه روسای جمهور آمریکا در تاریخ معاصر تحصیلاتی در حد آموزش عالی داشتند. چهار نفر آنان درجه تحصیلی بالای لیسانس داشتند. بیل کلینتون دکترای حقوق داشت. جرج دبلیو بوش از دانشکده بازرگانی هاروارد فوق‌لیسانس گرفته بود و باراک اوباما دکترای حقوق از دانشکده حقوق هاوارد داشت. بنابراین درجه فوق‌لیسانس ترامپ از دانشکده وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا او را در میان روسای جمهور اخیر کاملاً در حد میانگین قرار می‌دهد.

ملچر گفت: «گرایش فزاینده به تحصیل بیشتر، البته نه لزوماً در دانشکده‌های نخبه، در میان روسای جمهور اخیر وجود دارد. این وضعیت کاملاً در تضاد با وضعیت تحصیلی اعضای دیوان عالی آمریکاست که همه آن‌ها از دانشگاه نخبه مانند ییل، هاروارد یا کلمبیا فارغ‌التحصیل شده‌اند.»

با این وجود، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های نخبه آمریکا بیشتر از سایر دانشگاه‌ها در میان روسای جمهور دیده می‌شوند: هفت رئٓیس‌جمهور آمریکا در دانشگاه هاروارد و پنج نفرشان در دانشگاه ییل تحصیل کرده‌اند.

اما داشتن درجه آموزش عالی در آمریکا پیش‌شرط رسیدن به بالاترین مقام در این کشور نیست. هری ترومن درجه آموزش عالی نداشت. جرج واشنگتن نیز این‌گونه بود. هشت رئیس‌جمهوری آمریکا فقط در حد دبیرستان تحصیل کرده بودند. چهار رئیس‌جمهور آمریکا وارد دوره‌های آموزش عالی شده بودند اما دوره‌شان را به پایان نرسانده بودند.

presidents۲

  • سابقه حرفه‌ای

در میان روسای جمهور پیشین آمریکا، ۲۶ نفر در رشته حقوق مدرک گرفته بودند و هشت نفرشان آموزگار بودند. آمریکا همچنین روسای جمهوری داشته که مدل سابق (جرالد فورد)، بازیگر (ٰریگان)، کشت کننده بادام‌زمینی (جیمی کارتر که در کنار آن فیزیکدان هسته‌ای هم بود) و مهندس معدن (هربرت هوور) بودند. در میان روسای جمهور آمریکا همچنین نظامیان از افرادی که برای خدمت وظیفه در ارتش چه در داخل یا خارج این کشور احضار شده بودند (کارتر و ریگان) گرفته تا ژنرال‌های پنج ستاره (دوایت دی آیزنهاور) به چشم می‌خورند.

چندنفری مانند ترومن پیش از اینکه به سیاست روی آورند، اهل کسب‌وکار بودند. ترومن کسب‌وکار ناموفقی به عنوان فروشنده لباس مردانه یا کلاه ساز پس از جنگ جهانی اول داشت. جرج اچ دبلیو بوش در کار استخراج نفت بود پیش از روی آوردن به سیاست میلیونر شده بود. جرج دبلیو بوش صاحب تیم بیس‌بال تگزاس رنجرز بود.

اما ترامپ، دست‌کم از یک جنبه، وضعیت بی‌نظیری دارد: فقدان کامل سابقه در مقام‌های انتخابی.

ملچر می‌گوید: «تقریباً همه روسای جمهور آمریکا به وسیله مردم برای مقامی انتخاب شده‌اند یا افرادی بوده‌اند که در دولت خدمت کرده‌اند.» (هربرت هوور پیش از نامزدی حزب جمهوری‌خواه برای ریاست‌جمهوری وزیر بازرگانی بود، اما هرگز برای مقامی به وسیله مردم انتخاب نشده بود.

ملچر افزود که از طرف دیگر تجربه ترامپ در کسب‌وکار بسیار بیشتر از روسای جمهور گذشته است.

منیع: LiveScience

کد خبر 359602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha