سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان امنیت داخلی انگلیس موسوم به ام آی پنج ناچار شد هویت و پیشینه رئیس جاسوسان این کشور را افشا کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، روزنامه تایمز در این باره نوشت اطلاعات مربوط به هویت رؤسای سازمان های جاسوسی انگلیس تاکنون منتشر نمی‌شد اما اکنون درباره جاناتان اوانز رئیس سازمان امنیت داخلی این کشور، اطلاعات بیشتری منتشر می شود.

بر اساس برنامه‌های رئیس جدید سازمان امنیت داخلی انگلیس؛ تشکیلات این سازمان در سال آینده در مقایسه با سال 2001 میلادی، دو برابر خواهد شد که در این میان استخدام شمار بیشتری از مترجمان، کارشناسان و جاسوسان به ویژه در میان جوامع مسلمان از اولویت‌های این سازمان در آینده خواهد بود.

Jonathan Evans, the head of Britain's MI5 intelligence agency

به نوشته این روزنامه؛ به تازگی گزارش‌هایی در رسانه‌های انگلیس انتشار یافت مبنی بر این که جاناتان اوانز پیش از تصدی این مقام، مسئول مخفی جاسوسان انگلیسی در میان اهالی ایرلند شمالی بود.

روزنامه تایمز به نقل از یکی از افراد نفوذی سازمان جاسوسی انگلیس در ایرلند شمالی که کوین فولتون نامیده می‌شود نوشت جاسوسی که وی را هدایت می‌کرد، خود را باب می‌نامید اما زمانی که وی عکس رئیس جدید ام آی پنج را در پایگاه اینترنتی این سازمان دید، متوجه شد باب نام مستعار جاناتان اوانز بوده‌است.

این نفوذی سازمان جاسوسی انگلیس گفته‌است رئیس کنونی سازمان امنیت داخلی انگلیس، در سال 1993 میلادی از وی خواست برای خرید تجهیزاتی که با اشعه مادون قرمز کار می‌کنند، به نیویورک سفر کند و آنها را برای استفاده در بمب‌های ارتش جمهوریخواه ایرلند شمالی خریداری و به ایرلند منتقل کند و هدف سازمان امنیت انگلیس این بود که با دستکاری در وسایل خریداری شده، بمب‌ها را خنثی کند.

همچنین روزنامه گاردین در این باره نوشت سازمان امنیت انگلیس، اشتغال جاناتان اوانز را در ایرلند شمالی رد می‌کند اما اعلام کرده‌است وی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه بریستول و از شاغلان در بخش تروریسم ایرلند شمالی و افراط‌گرایان اسلامی بوده‌است.

وی مدت‌ها معاون رئیس پیشین سازمان امنیت داخلی، خانم الیزا مانینگهام بولر بوده‌است.

کد خبر 35959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز