سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

گروه بین الملل: درحالی‌که بحران و ناآرامی در شهرهای مختلف پاکستان هر روز شکل شدیدتری به خود می‌گیرد، بی‌نظیر بوتو رهبر حزب مردم و نخست‌وزیر پیشین بعد از ظهر سه‌شنبه 15 آبان، پس از 18 سال تبعید برای نخستین بار وارد اسلام‌آباد پایتخت کشورش شد.

بی‌بی‌سی پیش از سفر بوتو از فرودگاه کراچی گزارش داد، وی برنامه‌ای برای دیدار با ژنرال مشرف ندارد و تنها دیدارهایی را با رهبران احزاب سیاسی مختلف خواهد داشت.

وی تأکید کرد که مشرف باید از سمت نظامی خود کناره‌گیری کند و بر اساس مذاکرات انجام گرفته این اقدام باید هرچه زودتر انجام گیرد.

اما در طی درگیری‌های روز سه‌شنبه در نقاط مختلف کشور، پس از تصرف محل انجمن دادگاه عالی در شهر لاهور توسط نیروهای پلیس، 50 وکیل دیگر دستگیر شدند.

50 نفر دیگر از وکلا نیز در شهرهای دیگر پاکستان در بازداشت پلیس به سر می‌برند. از زمان اعلام وضعیت اضطراری در پاکستان و از روز شنبه، طبق اظهارات پلیس بیش از 1500 نفر دستگیر شده‌اند.

در چندین شهر نیز پلیس با باتوم و گاز اشک‌آور اقدام به سرکوب تظاهر‌کنندگان نموده است.

خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به انتقاد بی‌نظیر بوتو از بازداشت خبرنگاران و وکلا و درخواست برای آزادی سریع آنها گزارش داد: وی با استناد به قانون اساسی پاکستان گفت که مجالس ملی و سنا باید بر اساس برنامه قبلی منحل شوند و انتخابات حداکثر تا اوایل ژانویه سال  ۲۰۰8برگزار شود.

بوتو تهدید کرد درصورتی که حالت فوق‌العاده در پاکستان پایان نپذیرد و در ایجاد دمکراسی این کشور تغییرات حاصل نشود، طرفدارانش را برای گردهمایی و تظاهرات گسترده به خیابان‌های پاکستان خواهد کشاند.

آسوشیتد پرس نیز در گزارشی از ریاض نوشت: نواز شریف نخست وزیر اسبق پاکستان که هم اکنون در تبعید در عربستان سعودی بسر می‌برد نیز به‌عنوان یکی دیگر از رهبران حزب مخالف گفت که از برگزاری یک گردهمایی بزرگ حمایت می‌کند.

همچنین هفته نامه آلمانی اشپیگل از اسلام‌آباد گزارش داد: درهمین حال افتخار محمد چودری رئیس برکنار شده دیوان عالی پاکستان از مردم خواست تا در مقابل تصمیم پرویز مشرف مبنی بر اعلام وضعیت اضطراری به پاخیزند.

وی با وجود این که مقامات پاکستان پوشش تلفن همراه وی را در بخش‌هایی از اسلام‌آباد سریعا قطع کردند، از هموطنان خود خواست تا قانون اساسی این کشور را نجات دهند.

وی پیش از قطع شدن این ارتباط تلفنی اظهار داشت: من از وکلای حاضر در جلسه می‌خواهم که پیام من را به گوش تمامی مردم پاکستان برسانند. زمان از خودگذشتگی فرا رسیده است. برای حمایت از حاکمیت به پا خیزید.

جورج بوش رئیس‌جمهوری آمریکا، از مشرف خواست که به علت خشم بین‌المللی نسبت به اقدام پرویز مشرف در ایجاد حالت فوق‌العاده در این کشور وضعیت را به حالت عادی و دمکراتیک برگرداند.

بوش گفت: ما انتظار داریم که هر چه زودتر انتخابات در پاکستان برگزار شود و پرویز مشرف یونیفورم نظامی خود را تحویل دهد. وی با انتقاد از مشرف اظهار کرد که وی دمکراسی را در پاکستان دفن کرده است.

بان‌کی مون، دبیر کل سازمان ملل هم نگرانی عمیق خود را ابراز داشت و خواستار آزادی کلیه افراد بازداشت شده از زمان اعلام وضعیت فوق العاده شد. بریتانیا نیز درخواست خود برای بازگشت پاکستان به حکومت غیرنظامی را تکرار کرده است.

اما وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای ضمن رد محکومیت‌های بین‌المللی تأکید کرد، اعلام وضعیت فوق‌العاده به دستور پرویز مشرف رئیس‌جمهور این کشور یک موضوع داخلی است.

رویترز به نقل از محمد صادق سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نوشت: رئیس‌جمهور اعلام کرده است دوستان ما باید درک خود را از شرایط موجود پاکستان نشان دهند و متوجه چالش‌های جدی پیش روی ما یعنی افراطی‌گری و تروریسم باشند.

کد خبر 35946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز