سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزای آلمان دیگر از آسمان روسیه برای عبور پروازهایش استفاده نمی‌کند. این موضوع به تنش در روابط روسیه و اتحادیه اروپا دامن خواهد زد.

رسانه‌های اروپایی این ماجرا را «جنگ ترانزیتی » خوانده‌اند. بعد از افزایش تعرفه‌های ترانزیتی پروازهای خارجی در روسیه که از اول نوامبر به اجرا گذاشته شد، مسئول نظارت بر ترافیک هوایی آلمان با صدور دستور موقتی، عبور هواپیماهای این شرکت را از آسمان روسیه ممنوع کردند.

روسیه تنها کشوری در دنیاست که برای استفاده از آسمان خود پول دریافت می‌کند. کشورهای دیگر فقط برای استفاده از کنترل ترافیک هوایی یا خدمات آب و هوایی خود از پروازهای خارجی پول دریافت می‌کنند اما روسیه برای عبور هواپیماهای خارجی از آسمان این کشور هم تعرفه دریافت می‌کند.

اصل این ماجرا به دهه 1960 برمی‌‌گردد که روسیه مسیر هوایی سیبری را برای پروازهای خارجی باز کرد. در گذشته، جت‌های مسافرتی خارجی برای سوخت‌گیری در مسیر اروپا به آسیا، باید در مسکو به زمین می‌نشستند.

بعدها وقتی هواپیماهای مدرنی طراحی شد، پروازها بدون وقفه و توقف انجام می‌شد و تنها پول هنگفتی برای عبور از آسمان روسیه به این کشور پرداخت می‌شد. پروازهای خارجی به این وضعیت اعتراضی نمی‌کردند زیرا با وجود پرداخت این پول، باز هم این مسیر به صرفه بود.

هزینه سوخت و طی مسیر اضافی باز هم بیشتر از هزینه‌ای می‌شد که برای عبور از آسمان روسیه به این کشور پرداخت می‌شد. پروازهای خارجی برای عبور از کریدور هوایی روسیه سالانه بین 300 تا 500 میلیون دلار پول می‌پردازند.

بسیاری از این پروازها به دلیل بالا بودن هزینه، عبور از آسمان روسیه را کاهش دادند و بعضی هم ترجیح دادند که برای رفتن به آسیا مسیر جنوب شرق و عبور از قزاقستان و ازبکستان را انتخاب کنند که برای عبور از آسمانشان هیچ پولی دریافت نمی‌کردند.

شرکت هواپیمایی ایرفلوت روسیه در ابتدا همه این پول را دریافت می‌کرد. اما اکنون بخشی از این پول به مقامات حمل و نقل هوایی کشور روسیه و دولت فدرال به عنوان مالیات، اختصاص می‌یابد.

2شرکت هواپیمایی Transaere و Volgadnepr هم بخشی از این پول را دریافت می‌کنند. کارشناسان می‌گویند بدون این پول، شرکت‌های هواپیمایی روسیه قادر نبودند با رقبای جهانی خود رقابت کنند.

اروپا و روسیه چند سالی است بر سر افزایش این پول ترانزیتی با هم مشکل و بحث دارند. پارلمان اروپا درخواست کرده که این هزینه لغو شود. روسیه اما این پول را برای نوسازی زیرساخت‌های هواپیمایی، ضروری می‌داند.

اتحادیه اروپا اما این پول را نوعی یارانه دولتی می‌داند. این کشمکش‌ یکی از اصلی‌ترین موانع پیش‌روی ورود روسیه به سازمان تجارت جهانی است. کارشناسان نوعی راه حل توافقی را پیشنهاد می‌کنند که منظور از آن لغو تدریجی این هزینه تا سال 2013 است.  اما روسیه هنوز با این راه حل موافقت نکرده است.

از سوی دیگر اروپا حتی به این هم راضی نیست و اصرار دارد تا این دریافت هزینه خیلی زود لغو شود. در این میان روسیه از اول نوامبر این تعرفه را 3/8 درصد افزایش داد. این دومین بار در سال جاری میلادی است که این تعرفه افزایش می‌یابد.

استدلال روس‌ها برای این افزایش هزینه، پایان یافتن مدت زمان توافقنامه کاری شرکت لوفت هانزا با روسیه در 27 اکتبر است. روس‌ها می‌گویند در توافقنامه جدید نرخ جدیدی لحاظ خواهد شد.

این  کشمکش بر سر تعرفه‌های ترانزیتی، تنش در روابط روسیه و اروپا را بیشتر می‌کند. اروپا که از نظر انرژی به روسیه وابستگی دارد حالا باید به خاطر عبور از آسمان روسیه هم در مقابل این کشور کرنش کند.

rian.ru
3 نوامبر

کد خبر 35925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز