سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: چه چیزی در محل کار شما را ناراحت می‌کند؟ رئیس‌تان؟ حقوق یا فضای کاری؟

کم نیستند کسانی که از برخی از جنبه‌های کارشان خوششان نمی‌آید و از شنیدن نامشان تب می‌کنند. اما چه تعداد می‌دانند که ویروس‌های محل کارشان تب می‌آورد؟

بیشترین درصد سرماخوردگی‌ها و آنفلوانزاها در محل‌های کار از طریق سطح اجسام منتقل می‌شوند.

سطوحی مثل صفحه کلید کامپیوتر، میز و خودکار ویروس‌ها را در سطح خود نگه می‌دارند تا کسی به آنها دست بزند. آن وقت ویروس عزیز سوار بر دست، به سراغ چشم و دهان و دماغ می‌رود و شخص را بیمار می‌کند.

می‌گویند یک کارمند فعال و زرنگ در دفتر کارش در دقیقه چیزی در حدود 30 سطح مختلف اعم از دکمه‌های صفحه کلید تا تلفن را ممکن است لمس کند.

اما "آلوده‌ترین" مکان‌ها کدامند؟ سی.ان.ان در گزارشی به نقل از محققان آلوده‌ترین مکان‌های محل کار را تلفن و سطح میز شخصی می‌خواند.

دکتر «چارلز جربا»، از دانشگاه آریزونا، می‌گوید محققان متوجه شده‌اند در فصل پاییز ویروس شبه آنفلوانزا حدود یک سوم محیط کار اشخاص را می‌پوشاند.

برای اینکه از افزایش ویروس‌ها در محل کارتان جلوگیری کنید، هرگز روی میزتان غذا نخورید چون با این کار برای ویروس‌ها و باکتری‌ها جشن برپا می‌کنید و محیطی امن و راحت برای زندگی آنها فراهم می‌کنید.

بعضی از دکمه‌ها در محل کار و ادارات جزو آلوده ترین نقاط هستند. کافی است تا این دکمه‌ها را لمس کنید تا ویروس‌ها روی دستتان بنشینند. اگر شانس بیاورید و بدنتان مقاوم باشد بیمار نمی‌شوید. اما این احتمال چند درصد است؟

این دکمه‌های آلوده، همان پرکاربردترین دکمه‌ها هستند. دکمه‌هایی چون دکمه کپی دستگاه فتوکپی و دکمه طبقه همکف آسانسور.

دکمه‌های دستگاه تلفن و حتی موبایل هم جای خوبی برای خانه کردن ویروس‌ها هستند. به ویژه آنکه بسیاری فراموش می‌کنند می‌شود این دکمه‌ها را هم تمیز کرد.

شیرهای آب سرویس‌های بهداشتی هم محل مناسبی برای مخفی شدن باکتری‌ها هستند.

در ضمن وقتی کسی مریض می‌شود بیش از پیش از سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌کند و در نتیجه احتمال خانه کردن باکتری‌ها روی شیرهای آب بیشتر می‌شود.

بهترین راه برای کاهش تعداد باکتری‌ها و ویروس‌های اطرافتان استفاده از مواد تمیزکننده است. مواد شوینده متفاوتی وجود دارد که می‌توانند به کار آیند اما موقع خرید آنها به یک نکته دقت کنید.

استفاده مداوم از موادی که روی آنها نوشته شده "آنتی‌باکتریال" به دو دلیل چندان مناسب نیست. یکی اینکه اینها ضد باکتری هستند نه ویروس؛ در نتیجه بر ویروس‌هایی چون ویروس سرماخوردگی عمل نمی‌کنند. در ضمن استفاده مداوم از این مواد باعث می‌شود هیچ باکتری (نه خوب و نه بد) باقی نماند.

اگر نمی‌خواهید از مواد شوینده استفاده کنید، استفاده از یک دستمال مرطوب هم می‌تواند به شما کمک کند. البته حداقل روزی یک بار باید این کار را انجام دهید.

گاهی تنها با کمی مراقبت می‌توان کمتر بیمار شد و تب نکرد. محل کار آنقدرها هم بد نیست. فقط باید مراقب بود.

کد خبر 35909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز