سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: بعضی از خانم‌ها در دوران بارداری دچار استرس‌هایی می‌شوند که با کمی تأمل، منشأ اغلب این دغدغه‌های کاذب مشخص می‌شود.

همیشه در جریان باشید

 يكي از مواردي كه ممكن است به‌راحتي ايجاد نگراني كند، حجم كارهاي خانه است كه بعد از اين روي دوش شما سنگيني مي‌كند. نگراني بيجايي نيست اما با كمي شناخت و آگاهي نسبت به موقعيت جديد مي‌توانيد از پس اين مرحله نيز به‌راحتي برآييد. سعي كنيد براي گام‌هاي ابتدايي در هفته‌هاي نخست تولد فرزندتان كه استراحت شما نيز در كنار اطرافيان بيشتر است، ساعات خواب و بيداري كودك را به‌طور حدودي مشخص كنيد. اين موضوع به اين معنا نيست كه نوزاد را در ساعت مشخصي بخوابانيد، منظور اين است كه ساعات دل‌درد، گريه‌ها و بي‌خوابي‌ها كم‌كم منظم مي‌شوند؛ به‌عنوان مثال شما متوجه مي‌شويد كه در ساعات شب فرزند شما بيدارخوابي دارد؛ پس راحت‌تر مي‌توانيد برنامه‌ريزي كنيد. همين الگو را به‌خاطر داشته باشيد و با ساير توضيحات اين صفحه همراه شويد تا بتوانيد يك راهكار مشخص براي خانه‌داري مخصوص خودتان پيدا كنيد.

  • زمان را لحظه به لحظه دريابيد

اگر تا اين لحظه توانسته باشيد كه حالات نوزادتان را پيش‌بيني كنيد، يك امتياز مثبت در خانه‌داري پيدا كرده‌ايد. ساعاتي كه فرزندتان احتمالا در آن خواب است را يادداشت كنيد. يك بازه زماني يك‌ساعته قبل يا بعد از خواب فرزندتان درنظر بگيريد. سعي كنيد كارها را در اين بازه‌هاي زماني انجام دهيد. به اين نكته توجه داشته باشيد كه شما بعد از زايمان توان جسمي گذشته را تا مدتي نخواهيد داشت و به مرور زمان به حالت قبلي بازخواهيد گشت، پس لازم است كه خودتان نيز به اندازه كافي وقت براي استراحت داشته باشيد. وقت‌هايي را كه براي كارهاي خانه مشخص كرده‌ايد با زمان‌سنج دنبال و سعي كنيد خودتان را راضي كنيد كه بعد از اين مدت زماني، كمي هم استراحت كنيد.

  • كارها را خرد كنيد

اگر به اين سيستم بازه‌هاي زماني علاقه‌مند شديد و فكر مي‌كنيد كه مي‌توانيد اين روش را پياده كنيد، بايد مرحله ديگري را نيز همراه با آن عملي كنيد. وقتي قرار است كه شما در زمان‌هاي مشخص يك‌ساعته كارهاي خانه را انجام دهيد پس براي رسيدگي به كارها، بايد بتوانيد آنها را به قسمت‌هاي كاري كوچكي تقسيم كنيد؛ به‌عنوان مثال شما نمي‌توانيد در يك ساعت تمام كارهاي ناهار يا شام را انجام دهيد. بهتر است در يك ساعتي كه در صبح مشخص كرده‌ايد گوشت يا مرغ را از فريزر خارج كنيد تا يخ آن ذوب شود. درمرحله بعد آن را طعم‌دار كنيد و نهايتا غذاي مدنظر را در آخرين مرحله بپزيد. مي‌توانيد در همين زمان‌ها سالاد يا هر دسري كه براي كنار غذا درنظر گرفته‌ايد را هم آرام‌آرام و مرحله به مرحله آماده كنيد.

  • آغوشي‌ها را جدي بگيريد

نوزاد شما تا چند روز قبل همراه با صداي قلب شما زندگي كرده و با راه رفتن شما، حركاتي نرم و لطيف مانند گهواره را تجربه كرده است. حالا دور از انتظار نيست كه او فقط در آغوش گرم مادر خود به خواب برود يا آرام بگيرد. مي‌توانيد براي ساعات بيداري فرزندتان كه شما نيز احساس مي‌كنيد انرژي كافي داريد، آغوشي تهيه كنيد و او را همراه با خود در خانه راه ببريد. اين يكي از ساده‌ترين اما مؤثرترين راهكارهايي است كه مي‌شود انجام داد. در اين حالت، شما هم مي‌توانيد به كارهايي مانند آشپزي برسيد و هم به جاي اينكه نوزادتان را ناگهان و يكهويي از خودتان جدا كنيد او را آرام‌آرام براي اين جدايي آماده كنيد.

  • مدير خوبي باشيد

اگر شما تا قبل از به دنيا آمدن فرزند دلبندتان، كارهاي خانه را به‌صورت فشرده و در يك روز به پايان مي‌رسانديد، حالا نبايد اين انتظار را از خود داشته باشيد. بهتر است واقع‌بين باشيد و برنامه‌ريزي را به شكلي مديريت كنيد كه فشار روحي و جسمي به شما وارد نشود. مشكلي به‌وجود نمي‌آيد اگر گردگيري و جاروي يك بخش از خانه را امروز انجام دهيد و گردگيري و جاروي قسمتي ديگر را در روزي ديگر. يا تميز و مرتب‌كردن يخچال در بازه‌هاي زماني امروز باشد و مرتب كردن فريزر براي فردا باقي بماند. به همين شكل مي‌توانيد ابعاد مختلف كارها را درنظر بگيريد و نهايتا آنها را در بازه زماني چند روزه به پايان برسانيد.

  • با قدرت مهماني بدهيد

شايد نخستين روزهاي بعد از زايمان نتوانيد مثل گذشته مهماني بدهيد اما بعد ازمدتي كه آمادگي جسمي لازم را پيدا كرديد باز هم مي‌توانيد بركت مهمان را وارد خانه خود كنيد اما كمي متفاوت‌تر از قبل؛ اگر براي وعده غذايي خورش درنظر گرفته‌ايد بهتر است آن را از روز قبل آماده كنيد. مرتب‌كردن منزل را با همسرتان تقسيم كنيد. آماده‌كردن ظرف‌ها را به دقايقي قبل از پهن‌كردن سفره موكول نكنيد و از شب قبل همه ظرف‌ها، قاشق‌ها و ليوان‌هايي كه لازم مي‌شود را در گوشه‌اي از آشپزخانه بچينيد. ميوه‌ها را بشوييد و در ظرف مشخصي بچينيد و به وسيله سلفون آنها را تازه و شاداب نگه داريد. همين كار را مي‌توانيد براي سالادها و دسرهايي كه آماده كرده‌ايد انجام دهيد.

  • بچه‌هاي اول كمك بزرگي هستند

اگر فرزند دوم شما به تازگي به دنيا آمده است، يك كمك بزرگ در مسير زندگي همراه خود داريد به اسم فرزند اول! از فرزند بزرگ‌ترتان كمك بگيريد. نه اينكه بخشي از كارهاي خانه را به او بسپاريد، بلكه از او بخواهيد ساعاتي را همراه نورسيده خانه‌تان بازي كند؛ همين. حتي اگر چند دقيقه نيز بتواند خواهر يا برادر خود را سرگرم كند، در كنار همه راهكارهايي كه گفته شد، مي‌توانيد راحت‌تر كدبانوگري كنيد.

کد خبر 359029

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha