همشهری آنلاین: «دفیبریلاتور خودکار خارجی» (AED) یک وسیله آسان‌کار است که حتی افراد تعلیم ندیده حاضر در هنگام ایست ناگهانی قلبی (SCA) فردی دیگر می‌تواند با استفاده از آن و وارد آوردن شوک الکتریکی به قلب او، جانش را نجات دهند.

AED۵

پیش از آنکه از دفیبریلاتور استفاده کنید، توجه کنید آیا در زیر یا اطراف فردی که به علت ایست ناگهانی قلبی از حال رفته است، آبی وجود نداشته باشد. فرد را از به جایی خشک منتقل کنید و هنگامی‌که به او شوک می‌دهید خود را از رطوبت دور نگهدارید، زیرا آب رسانای الکتریسیته است.
AED۳دفیبریلاتور را روشن کنید. معمولاً این وسایل با پیام‌های صوتی یا و پیام‌های روی صفحه‌های نمایششان شما را قدم به قدم برای استفاده از آن‌ها راهنمایی می‌کنند.

قفسه سینه فرد را برهنه کنید. اگر مرطوب است،‌ آن را خشک کنید. بالشتک‌های دفیبریلاتور که روی سینه بیمار قرار می‌گیرند، چسبان هستند و دارای حسگرهایی به نام الکترود هستند. بالشتک‌ها را مطابق دستورات کتابچه راهنما یا شکل‌های روی صفحه نمایش دستگاه روی سینه فرد بگذارید.

یک بالشتک را در سمت راست بخش مرکزی قفسه سینه بالای نوک پستان بگذارید. بالشتک دوم را در سمت چپ قفسه سینه کمی پایین‌تر از نوک پستان چپ قرار دهید.

اطمینان حاصل کنید که بالشتک‌های چسبان اتصال خوبی با پوست دارند. اگر این اتصال خوب نباشد، ممکن است وسیله به شما هشدار دهد «بالشتک‌ها را وارسی کنید.»

AED۴

اگر قفسه سینه فرد موهای زیادی دارد، ممکن است مجبور شوید آن‌ها را کوتاه کنید. معمولاً دستگاه‌های دفیبریلاتور با یک کیت همراه‌ هستند که شامل قیچی و/یا خودتراش است. اگر فرد یک برچسب دارویی را روی پوست سینه‌اش دارد که مانع از اتصال بالشتک‌ها با پوست می‌شود، قبل از شوک دادن، آن را بردارید و داروی باقیمانده را از روی پوست پاک کنید.

گردنبند فلزی و سوتین‌های حاوی نوار فلزی را از بدن فرد درآورید. این وسایل فلزی در هنگام شوک دادن ممکن است الکتریسیته را هدایت کند و باعث سوختگی پوست شوند. برای سرعت بخشیدن به کار می‌توانید مرکز سوتین را ببرید و آن از روی پوست کنار بزنید.

وجود وسایل پزشکی کاشته شده مانند پیس‌میکرها یا ضربان‌سازهای قلب یا به‌طور دقیق‌تر «دفیبریلاتورهای قلبی کاشته شده» را وارسی کنید. معمولاً حدود خارجی این وسایل در زیر پوست روی قفسه سینه یا شکم قابل‌مشاهده است و شخص ممکن است یک گردنبند هشدار پزشکی دراین‌باره را هم پوشیده باشد. همچنین به وجود حلقه‌های فلزی سوراخ‌کاری ‌شده (پیرسینگ) در پوست توجه داشته باشید.

بالشتک‌های دفیبریلاتور را در فاصله دست‌کم ۲.۵ سانتی‌متری وسیله پزشکی کاشته شده یا حلقه سوراخ‌کاری  ‌شده قرار دهید تا جریان برق بتواند به‌طور آزاد میان دو بالشتک جریان پیدا کند.

سیم‌هایی که الکترودهای بالشتک‌ها را به دستگاه دفیبریلاتور متصل می‌کنند، وارسی کنید. مطمئن شوید که سیم‌ها در تماس با بدن شخص نیستند و بعد دکمه «آنالیز» دستگاه را فشار دهید. هنگامی دستگاه ریتم قلب شخص را چک می‌کند، خودتان را از بدن بیمار دور نگهدارید.

اگر نیاز به دادن شوک الکتریکی باشد، دستگاه به‌طور خودکار به شما پیام خواهد داد که آن را انجام دهید. مراقب باشید بدنتان یا بدن دیگران با بدن بیمار تماس نداشته باشند و بعد دکمه «شوک» را روی دستگاه را فشار دهید.

پس از استفاده از دفیبریلاتور، عملیات احیای قلبی ریوی را شروع کنید یا از سر بگیرید. در کنار شخص باقی بمانید تا کارکنان پزشکی برسند و همه اطلاعاتی را که درباره بیمار دارید به آنان بگویید.

کد خبر 358350

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha