رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یار دیرین امام(ره) و رهبری‌ ناگهانی و در اوج ناباوری رخ داد

Hashemi Rafsanjani

و بسیاری هنوز فقدان ایشان را باور ندارند. علت فوت آیت‌الله، سکته قلبی و تنفسی اعلام شده است اما چطور شد که عارضه قلبی سراغ ایشان آمد و آخرین روز عمر وی چطور گذشت؟

صبح نوزدهم دي ‌ماه آيت‌الله هاشمي طبق برنامه قبلي منزل را به قصد حضور در مجمع تشخيص مصلحت نظام ترك كرد. برنامه كاري ايشان طوري تنظيم شده بود كه بايد در جلسه‌اي با حضور وزراي بهداشت و نيرو نيز شركت مي‌كرد. غلامعلي رجايي، مشاور آيت‌الله هاشمي در اين‌باره مي‌گويد: «روز يكشنبه وقتي آقاي هاشمي را در مجمع ديدم ايشان مثل هر روز استقبال گرمي كردند و در ادامه درباره مسائل مختلفي صحبت كردند و جوياي احوال فرزندان آقاي طبرسي شدند.

ايشان هميشه جوياي احوال دوستان امام(ره) و انقلاب بودند و تفقد مي‌كردند.» آنطور كه مشاور آيت‌الله هاشمي مي‌گويد ايشان آن روز سرحال و شاداب بودند و نشاني از كسالت در چهره‌شان وجود نداشت: «آقاي هاشمي در ادامه به همان وضعي كه هر روز از من جدا مي‌شدند، ۱۹پله را در كمال شادابي و با لبخند طي كردند و تا ظهر هم در جلسه كميسيون نظارت مجمع بودند و با وزراي بهداشت و نيرو نيز ملاقات كردند و خيلي راحت و بدون هيچ مشكلي تا ساعت ۵ در مجمع حضور داشتند.»

در اين مدت ايشان ناهار را همراه با وزير بهداشت صرف كردند كه وزير بهداشت در اين‌باره در كانال تلگرامي خود نوشت: «ناهار را 2نفري در محل مجمع تشخيص مصلحت نظام صرف كرديم. بسيار سرحال و اميدوار به آينده بودند و نزديك به يك ساعت صحبت كرديم. ايشان از مسائل سياسي روز و آرزوهاي بلندش براي كشور و انقلاب گفت كه بيانش فرصتي ديگر را مي‌طلبد. هنوز باور نمي‌كنم كه اين آخرين ناهار آيت‌الله بوده باشد و حالا من مانده‌ام و بهتي به بلنداي تمام خاطرات 38سال گذشته.» پس از آن بود كه حدود ساعت 5 بعدازظهر سوار بر خودروي خود به سمت خانه حركت كردند.

اما سكته چه زماني سراغ رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت آمد؟ اين پرسشي است كه تا عصر ديروز پاسخ روشني براي آن وجود نداشت اما حسين مرعشي، برادر همسر آيت‌الله در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: «وقتي آقاي هاشمي از مجمع به قصد بازگشت به منزل خارج شدند ناگهان در بين راه و داخل ماشين احساس ناراحتي كردند. ماشين ايشان در راه بود و تيم همراه تصميم گرفتند ايشان را به نزديك‌ترين بيمارستانِ در مسير كه شهداي تجريش بود، منتقل كنند اما متأسفانه ايشان دچار سكته قلبي شده بودند و تلاش تيم پزشكي بيمارستان نيز راه به جايي نبرد و ايشان دعوت حق را لبيك گفتند.»

يكي از نكات بحث برانگيز در اين ميان عدم‌همراهي آيت‌الله هاشمي توسط تيم پزشكي بود. مرعشي در پاسخ به اين پرسش كه چرا تيم پزشكي آيت‌الله هاشمي را كه در دايره مسئولان طراز اول نظام قرار داشتند، همراهي نمي‌كرد، مي‌گويد: «دليل عدم همراهي تيم پزشكي مشخص نيست اما چيزي كه مشخص است اينكه هيچ پزشك يا كوچك‌ترين امكانات پزشكي همراه با ايشان نبود و ايشان در خودرو دچار سكته قلبي شدند».

حمله قلبي كه در حوالي ساعت18 رخ داد آنچنان ناگهاني بود كه حتي فرصت تماس با اورژانس نيز وجود نداشت. دكتر حسن عباسي، سخنگوي اورژانس تهران به همشهري مي‌گويد: «پس از حمله قلبي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني هيچ تماسي با مركز اورژانس تهران در اين‌باره گرفته نشد و همراهان او شخصا وي را به بيمارستان منتقل كردند.»

پس از انتقال آيت‌الله به بيمارستان تلاش تيم‌هاي پزشكي براي نجات جان وي آغاز شد.محمدآقاجاني، معاون درمان وزير بهداشت مي‌گويد :«ايشان در ساعت6 عصر يكشنبه دچار ايست قلبي شده و بلافاصله به اورژانس بيمارستان شهداي تجريش منتقل شدند. تيم پزشكي پرستاري و بيهوشي ايشان كامل بود اما بعد از 90دقيقه عمليات احيا و ماساژ و تنفس مصنوعي، احيا موفقيت‌آميز نبود و ايشان دار فاني را وداع گفتند. آيت‌الله هاشمي زماني به بيمارستان منتقل شدند كه علايم حياتي نداشتند و با وجود ايست قلبي كامل و با توجه به 82سالگي و همچنين زمينه قبلي بيماري، حتي اگر در زمان حادثه در مركز درماني بودند، امكان احيا خيلي سخت بود.»

آقاجاني ادامه مي‌دهد: «ايشان وضعيت جسمي خوبي داشتند و ورزش مي‌كردند و از لحاظ جسمي وضعيت خوبي داشتند، اما با وجود زمينه بيماري قلبي‌شان و در اين سن احتمال بروز سكته قلبي دور از ذهن نيست. پس از رسيدن ايشان به بيمارستان بلافاصله اقدامات درماني شامل تنفس مكانيكال، تنفس مصنوعي و ماساژ قلبي و تزريق انواع دارو كه بتوانيم به قلب شانس ضربان بدهيم به‌مدت ٩٠دقيقه انجام شد، اما اقدامات درماني مؤثر نبود و ايشان ساعت19:30 دار فاني را وداع گفتند.»

در اين ميان محمد هاشمي، برادر آيت‌الله هاشمي رفسنجاني نيز به خبرگزاري صدا و سيما گفت: «به محض اينكه برادرم دچار ايست قلبي شد او را به نزديك‌ترين بيمارستان كه بيمارستان شهداي تجريش بود رسانديم. خدمات بيمارستان بسيار خوب بود و تيم قوي و وزير بهداشت هم آمد و سعي كردند ايشان را احيا كنند ولي موفق نشدند.»

اما عدم‌همراهي تيم پزشكي با آيت‌الله هاشمي نكته‌اي است كه حتي وزير بهداشت نيز به آن اذعان دارد. دكتر حسن قاضي‌زاده هاشمي در اين‌باره به مهر مي‌گويد:« آنطور كه به من گزارش شده ظاهرا تيم پزشكي همراه ايشان نبوده، درحالي‌كه همراه شخصيت‌ها بايد تيم پزشكي حاضر باشد.» وي توضيح مي‌دهد: «آيت‌الله هاشمي دچار عارضه قلبي و تنفسي شدند و تيم پزشكي زماني كه متوجه شدند، فرصت از دست رفته بود و شايد اگر بودند هم نمي‌توانستند كاري كنند.»

با اين حال محمدآقاجاني، معاون درمان وزير بهداشت به ايرنا گفته است: «‌ آيت‌الله هاشمي فقط قبول كرده بودند كه در سفرها تيم پزشكي همراه‌شان باشد و نپذيرفته بودند كه در تهران اين تيم ايشان را همراهي كند. بنابراين هيچ كوتاهي‌اي در روند درمان ايشان اتفاق نيفتاده است.»‌

کد خبر 358305

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha