دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵
۰ نفر

درحالی‌که دو هفته است دمشق پایتخت ۵ میلیون نفری سوریه با قطعی آب روبه‌روست، گروه‌های شورشی تهدید می‌کنند که آتش‌بس توافق شده اخیر رو به پایان است.

اسد

اين گروه‌ها كه بخشي از آنها در حومه دمشق مستقر هستند ديروز مدعي شدند چون با حملات نيروهاي دولتي روبه‌رو شده‌اند آتش‌بس را پايان يافته مي‌دانند. اين در حالي است كه درست همزمان با شروع آتش‌بس توافق شده ميان دولت و مخالفان با ميانجيگري روسيه و تركيه در هفته گذشته، اين گروه‌ها باعث قطع آب شهر دمشق شدند.

منابع آبي دمشق در مناطقي در حومه اين شهر است كه در كنترل گروه‌هاي شورشي مسلح قرار دارد. اين گروه‌ها تركيبي از طيف‌هاي مختلف از ارتش آزاد تا گروه‌هاي سلفي هستند. دولت سوريه مي‌گويد كه اين گروه‌ها آب دمشق را به گازوئيل آلوده كرده‌اند و همچنين برخي مسيرهاي لوله‌كشي را مسدود كرده‌اند. گزارش‌ها از دمشق از بحران قطع آب حكايت دارد. روز جمعه سازمان ملل در گزارشي ضمن هشدار درباره وضعيت قطع آب دمشق، اين اقدام را جنايت جنگي خواند. نيروهاي دولتي در روزهاي اخير براي رفع مشكل قطع آب دمشق، به مواضع گروه‌هاي مسلح در حومه اين شهر حمله كردند تا منابع آب را از كنترل آنها خارج كنند.

بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه در مصاحبه‌اي با چند نشريه فرانسوي، با اشاره به آتش‌بس گفت كه آتش‌بس توافق شده شامل گروه‌هاي النصره و داعش نمي‌شود و درگيري‌اي كه اكنون در حومه دمشق با گروه‌هاي شورشي مسلح در جريان است، براي آزادسازي منطقه وادي بردي از دست تروريست‌هاست.

اسد كه در روزهاي اخير با هيأتي از نمايندگان پارلماني فرانسه ديدار كرده‌است، در مصاحبه‌اي با چند نشريه فرانسوي، به مذاكرات آستانه، آخرين وضعيت سوريه و همچنين توافق آتش‌بس اشاره كرده و گفته‌است، دمشق آمادگي دارد درباره هر موضوعي در نشست آستانه مذاكره كند. او با اشاره به اينكه سوريه در مسير پيروزي قرار دارد، در پاسخ به سؤال خبرنگار فرانسوي كه آيا حاضر است درباره رياست‌جمهوري‌اش هم گفت‌وگو كند يا نه گفت:

بله درباره هر موضوعي گفت‌وگو مي‌كنيم اما جايگاه من به‌عنوان رئيس‌جمهور موضوعي است كه به قانون اساسي مربوط مي‌شود. اگر مي‌خواهند درباره جايگاه رياست‌جمهوري من گفت‌وگو كنند، بايد درباره قانون اساسي گفت‌وگو كنند. رئيس‌جمهور سوريه در ادامه گفت كه هر موضوع مرتبط با قانون اساسي بايد به همه‌پرسي گذاشته شود و مردم سوريه هستند كه بايد درباره انتخاب رئيس‌جمهور تصميم بگيرند.

دو هفته پيش و بعد از آزادي كامل شهر حلب با عمليات مشترك ارتش سوريه و نيروي هوايي روسيه، مسكو از توافق آتش‌بسي خبر داد كه تضمين‌كننده آن دولت‌هاي روسيه و تركيه هستند. اين آتش‌بس قرار است مقدمه‌اي براي مذاكراتي باشد كه قرار است طي روزهاي‌ آينده در شهر آستانه قزاقستان با حضور دولت، گروه‌هاي مخالف و سران كشورهاي روسيه، ايران و تركيه برگزار شود.

کد خبر 358296

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha