چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین:مقامات نظامی در افغانستان در آستانه تهاجم گسترده نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه طالبان اعلام کردند در تازه ترین درگیریها در افعانستان دو سرباز خارجی و 14 عضو طالبان کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویتر از کابل این درگیریها که شدید ترین درگیریها ار زمان سقوط طالبان در سال 2001 است در حالی رخ داده که نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در آستانه تحویل مناطق جنوبی افغانستان به نیروهای ناتو بیش از 11 هزار نیرو به نواحی کوهستانی جنوب افغانستان برای حمله به شبه نظامیان اعزام کرده‌اند.

این حمله که از روز پنج‌شنبه توسط نظامیان آمریکایی، انگلیسی، کانادایی و افغانی آغاز می‌شود، با هدف اعمال فشار بر نیروهای طالبان درچهار استان ناآرام صورت می‌گیرد.

ژنرال بنیامین فریکلی، فرمانده‌  عملیاتی نیروهای آمریکایی در افغانستان، گفت: نظامیان ائتلاف و افغان به پناهگاه‌های دشمن در استان‌های قندهار، هلمند، زابل و اوروزگان حمله خواهند کرد.

به گفته‌ ارتش آمریکا، تمرکز این حملات در استان اوروزگان درجنوب و هلمند در شمال شرقی است که بیشترین تعداد شبه نظامیان را در خود جای داده‌اند.

این حمله که " عملیات ضربه‌ی کوهستان " نام دارد، 15 مه ( 25 خرداد) با حمله به شبکه‌های فرماندهی، نظارت و پشتیبانی طالبان آغاز می‌شود.

سرهنگ پل فیتز پاتریک، سخنگوی ارتش افغانستان گفت: از چهار سال پیش تاکنون به‌یاد ندارم که عملیات نظامی بزرگتری از این عملیات، در افغانستان صورت گرفته باشد.

در عملیات ضربه‌ی کوهستان 2300 نیروی معمولی و ویژه‌ی آمریکایی، 3300 نظامی انگلیسی، 2200 کانادایی، حدود 3500 سرباز و نظامی پشتیبانی نیروی هوایی افغانستان حضور دارند که نظامیان نیروی هوایی ائتلاف نیز از آن پشتیبانی خواهند کرد.

ارتش آمریکا می‌گوید که برای این عملیات مدت 18 ماه طرح‌ریزی صورت گرفته است.

کد خبر 358

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز