همشهری آنلاین: دولت چین درحالی‌که مه‌دود مداوم شمال این کشور را درگیر کرده است، اواخر روز پنجشنبه ۵ ژانویه (۱۶ دی) اعلام کرد که قصد دارد آلاینده‌های اصلی هوا ازجمله دی‌اکسید گوگرد را کاهش دهد و استفاده از حمل‌ونقل عمومی را در شهرهای بزرگ ترغیب کند.

به گزارش رویترز شورای دولتی چین، هیئت دولت این کشور، یک طرح پنج‌ساله را اعلام کرد که بر اساس این دومین اقتصاد بزرگ جهان میزان دی‌اکسید گوگرد، یک عامل اصلی دخیل در آلودگی هوا را که به وسیله نیروگاه‌ها و صنایع وارد هوا می‌شود تا سال ۲۰۲۰ به مقدار ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.

چین همچنین بر اساس این طرح جدید، علاوه بر محدود کردن گازهای خروجی صنایع، سهم حمل‌ونقل عمومی را در شهرهای بزرگ تا سال ۲۰۲۰ به ۳۰ درصد کل حمل‌ونقل خواهد رساند و استفاده از سوخت‌های پاک‌تر و کارآمدتر را ترغیب خواهد کرد.

چین در سومین سال «جنگ با آلودگی» برای مبارزه با میراث به‌جامانده از بیش از سه دهه رشد اقتصادی لجام‌گسیخته است، اما در رسیدن به استانداردهای کیفیت هوا یا جلوگیری از بروز مه‌دودهای دچار مشکل بده است.

سخنگوی وزارت محیط‌زیست روز پنجشنبه اعلام کرد که استفاده بیش اندازه از منابع «تنگنایی است که مانع از توسعه اقتصادی و اجتماعی چین می‌شود» و وضعیت همچنان ناگوار است.

به گفته این وزارت، مه‌دود در بخش‌های بزرگی از شمال چین در بیشتر روزهای دو هفته گذشته ادامه یافته است که ناشی از افزایش مصرف زغال‌سنگ برای گرمایش زمستانی و نیز شرایط آب‌ و هوایی نامطلوب ادامه یافته است، هرچند که میزان کلی غلظت‌های ذرات ریز معلق هوابرد ناسالم به نام PM2.5 در طول سال ۲۰۱۶ در حد ۶ درصد کاهش یافته است.

بر اساس طرح اعلام‌شده گازهای آلاینده با محدودیت‌های شدیدتر بر گازهای خروجی صنایع، تجدید ساختار صنعتی چین و ایجاد طیفی از شرکت‌های ضروری برای مقابله با آلودگی کنترل خواهند شد. گازهای خروجی از وسایل نقلیه هم از طریق استانداردها سخت‌تر برای سوخت کاهش خواهد یافت.

POLLUTION

این طرح جدید به نام «صرفه‌جویی در انرژی و کاهش گازهای خروجی ۲۰۱۶-۲۰۲۰» همچنین به تشدید عملیات بازیافت و تعطیل کردن شرکت‌هایی با مصرف زیاد انرژی که نتوانند به استاندارهای کارآمدی برسند، متعهد شده است.

وزارت محیط‌زیست چین روز جمعه جداگانه اعلا کرد که نیروگاه‌ها و کارخانه‌های تولید کاغذ در پکن، هبئی و تیان‌جین تحت پوشش یک برنامه مقدماتی «مجوز گازهای خروجی» قرار خواهند گرفت که در ادامه سال جاری در این منطقه اجرا خواهد شد.

دولت چین در اواخر ماه نوامبر اعلام کرد که این کشور یک نظام ملی مجوزدهی برای گازهای خروجی ایجاد می‌کند که تا سال ۲۰۲۰ همه صنایع عمده را پوشش خواهد داد.

شرکت‌ها درنهایت مجبور خواهند بود برای پوشش دادن زیادی گازهای خروجی‌شان مجوز بخرند. چین می‌خواهد بخش‌های بسیار آلاینده مانند نیروگاه‌های حرارتی و کارخانه‌های کاغذسازی و نیز بخش‌هایی که دچار اضافه ظرفیت هستند تا سال ۲۰۱۷ تحت پوشش این نظام قرار گیرند.

کد خبر 357870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha