همشهری آنلاین: هوشنگ گلمکانی منتقد سینما با تأیید برنامه امسال روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در ساماندهی اوضاع سینمای رسانه‌های گروهی گفت:

golmakani

اختصاص امکانات به اهالی رسانه، در همه دنیا بر اساس عملکرد آنهاست و شاید شیوه درست این ساماندهی، تمهیدی باشد که جشنواره کن به عنوان معتبرترین جشنواره دنیا انجام می‌دهد

هوشنگ گلمکانی در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، در مورد طرح امسال روابط عمومی جشنواره فیلم فجر با اشاره به این که اختصاص امکانات به اهالی رسانه، در همه جشنواره‌های دنیا بر اساس عملکرد آنهاست، گفت: این طرح رویکرد درستی دارد اما به شرطی که بتواند به طور دقیق و کامل اجرا شود. برخی از منتقدان قدیمی و افراد شاخص این عرصه شاید در طول سال مطلبی ننوشته باشند اما به دلیل جایگاه و شأن‌شان قاعدتا می‌توانند در سینمای رسانه‌های گروهی حضور داشته باشند اما در مورد افراد حاشیه‌ای رسانه‌ها و تازه‌واردها، باید بر اساس میزان فعالیت‌شان تصمیم گرفته بشود. این اتفاق خوب است به شرط آن که برای همه اعمال بشود. اگر در مورد فعالان حاشیه‌ای رسانه‌ها (کسانی که در رسانه‌ها کار می‌کنند اما نویسنده و منتقد و خبرنگار نیستند) سخت‌گیری شود، اما از آن سو آدم‌هایی در سینمای رسانه‌های گروهی حضور پیدا کنند که اصلاً ربطی به رسانه و سینما ندارند، تمام اهداف این طرح زیر سئوال می‌رود. این یک اصل است که اختصاص امکانات به فعالان رسانه‌ها در همه جشنواره‌های دنیا بر اساس فعالیت‌ و عملکرد آنها صورت می‌گیرد.

سردبیر ماهنامه سینمایی فیلم در ادامه اظهار داشت: می‌توان شیوه جشنواره کن به عنوان معتبرترین جشنواره دنیا را هم یادآوری کرد، شاید بتوان آن را هم آزمایش کرد. البته چنین طرحی هم دشواری‌های خودش را دارد چون فعالان رسانه‌ها در این روش درجه‌بندی می‌شوند و بعید است همکاران ما تن به این درجه‌بندی بدهند. جشنواره کن، فعالان رسانه‌ها را از حیث شهرت و اعتبار و سابقه و اهمیت و قدمت و کیفیت کارشان به چهار یا پنج دسته با کارت‌هایی به رنگ‌های متفاوت تقسیم می‌کند. کارت‌های درجه یک بیش‌ترین امتیاز و حق تقدم و بهره‌گیری از امکانات جشنواره را دارند و با پایین آمدن درجه کارت‌ها امتیازهای دارندگان کارت‌ها کم‌تر می‌شود. من در تنها باری که به کن رفتم (سی سال پیش) کارت درجه سه داشتم و گاهی در سانس‌های شلوغ نمی‌توانستم وارد سالن بشوم. با این حال، گمان نمی‌کنم دوستان ما در این‌جا این نوع درجه‌بندی را در مورد خودشان بپذیرند. قشقرقی به پا خواهد شد آن سرش ناپیدا!

او اظهار داشت: اگر تصمیمی که گرفته شده به طور کامل عملی شود، بسیار خوب است اما اگر قرار باشد غربالگری در بین اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان داشته باشیم و آن طرف قضیه را رها کنیم، مشکل همیشگی موجود به جای خود باقی خواهد ماند.

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، بهمن ماه به دبیری محمد حیدری برگزار می‌شود.

کد خبر 357848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha