چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

در ادامه جلسات بررسی لایحه برنامه ششم توسعه و در دومین روزی که نمایندگان بندهای مربوط به حوزه سلامت را بررسی می‌کردند، جنجالی‌ترین تصمیم این روزها گرفته شد و مجلس، تولیت سازمان بیمه سلامت را از وزارت رفاه به وزارت بهداشت منتقل کرد.

مجلس

به گزارش همشهري، اگرچه در لايحه پيشنهادي دولت و همچنين در مصوبه كميسيون تلفيق برنامه ششم توسعه، درباره مباحث مربوط به تجميع بيمه‌ها و تغيير توليت سازمان بيمه سلامت، سكوت شده بود و برخي‌گمانه‌زني‌ها درباره تنظيم لايحه‌اي جداگانه براي تجديدساختار و مديريت بيمه‌هاي‌درماني منتشر شده بود، اما مجلس مصوبه پيشنهادي دولت را تغيير داد.

روز گذشته، با پيشنهاد اكبر رنجبرزاده، عضو كميسيون بهداشت مجلس، در بند الف ماده 87تغييراتي ايجاد شد كه طبق اين پيشنهاد «از زمان ابلاغ اين قانون، سازمان بيمه سلامت از وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي منتزع و با حفظ شخصيت حقوقي و استقلال مالي براساس اساسنامه‌اي كه به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اداره مي‌شود.» همچنين قرار شد اساسنامه اين سازمان به پيشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به تصويب هيأت‌وزيران برسد. علي لاريجاني رئيس مجلس، هنگام بررسي اين پيشنهاد اجازه نداد مخالفان و موافقان صحبت كنند. همچنين از سخنراني نماينده دولت و كميسيون تلفيق كه به‌نظر مي‌رسيد مخالف اين پيشنهاد باشند جلوگيري شد.

  • سكوت مسئولان بيمه سلامت

مهم‌ترين دليلي كه اين انتقال را در كانون توجهات قرار داده بود، 10 هزار ميليارد توماني بود كه به عنوان بودجه سازمان بيمه سلامت در لايحه بودجه سال 96 پيشنهاد شده است. اين سازمان در سال جاری، بدهی زيادی نيز به دانشگاه‌های علوم پزشكی داشت كه پس از اين مصوبه، وزارت بهداشت مسئوليت آن را برعهده خواهد گرفت.

به گزارش همشهري، مسئولان سازمان بيمه سلامت، اگرچه پيش از اين، مخالفت خود با اين انتقال را اعلام كرده بودند،‌ اما پس از تصويب اين قانون، از مصاحبه درباره اين تغييرات خودداري كردند. دكتر كبير رئيس سازمان بيمه‌سلامت در پاسخ به خبرنگار همشهري گفت: «فعلا حرفي‌ نداريم و به‌زودي از طريق روابط عمومي موضع‌مان را اعلام مي‌كنيم.»

  • شوراي‌عالي بيمه در وزارت رفاه باقي ماند

ديروز همچنين نمايندگان با پيشنهاد انتقال شوراي‌عالي بيمه به وزارت بهداشت مخالفت كردند. اين در حالي است كه در بند هفتم سياست‌هاي كلي سلامت اشاره شده كه سياستگذاري‌ها بايد از طريق وزارت بهداشت انجام شود و تأمين مالي نيز از طريق نظام بيمه‌اي و با محوريت وزارت بهداشت صورت گيرد.

تصويب نشدن اين پيشنهاد نيز جنجال‌هاي زيادي در مجلس داشت. ماجرا از اين قرار بود كه تاجگردون عضو كميسيون برنامه و بودجه پيشنهاد داد تا شوراي‌عالي بيمه و دبيرخانه آن به وزارت بهداشت منتقل شود. پس از طرح نظرات موافق و مخالف و درست در زماني كه راي‌گيري به پايان رسيد و اين پيشنهاد با تنها يك راي كمتر، تصويب نشد، شهرياري نماينده مردم زاهدان اعلام كرد كه دستگاهش خراب بوده و نتوانسته رأي بدهد.

رئيس مجلس، در پاسخ به اعتراضات اين عضو كميسيون بهداشت كه موافق انتقال شوراي‌عالي بيمه بود، گفت: اگرچه بررسي فني نشان داد كه دستگاه دكترشهرياري خراب بوده، اما بازگشت به آن، به‌خاطر عبور از اين پيشنهاد، امكان پذير نيست.
در همين حال محمدباقر نوبخت، نماينده دولت در بررسي برنامه ششم توسعه نيز گفت: دولت در حال تهيه لايحه‌اي است تا سيستم سلامت تقويت شود و آن را به مجلس پيشنهاد دهد تا به‌صورت دائمي اجرا شود كه يكي از جزئيات آن، انتقال دبيرخانه و شوراي‌عالي بيمه به وزارت بهداشت به‌عنوان ابزار توليتي است و در آن زمان نمايندگان مي‌توانند نظرات خود را مطرح كنند.

  • عرضه محصولاتي كه از كود شيميايي غيرمجاز استفاده كردند، ممنوع ‌شد

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي وزارت بهداشت را مكلف كردند عرضه محصولاتي را كه به‌صورت غيرمجاز از كود شيميايي استفاده كرده‌اند، ممنوع كند.بر اين اساس، وزارت بهداشت مكلف است با همكاري وزارت جهاد كشاورزي مقدار مجاز سموم باقيمانده در مواد و فرآورده‌هاي غذايي و نيز مصرف كود شيميايي را براي محصولات مذكور مشخص كرده و عرضه محصولاتي را كه به‌صورت غيرمجاز از سموم و كودهاي شيميايي استفاده كرده‌اند ممنوع كند.

به موجب اين مصوبه، همچنين وزارت جهاد كشاورزي موظف است ضمن اطلاع‌رساني و فرهنگسازي‌ و اقدام براي كاهش استفاده از سموم و كودهاي شيميايي امكان دسترسي مردم را به محصولاتي كه از سلامت لازم برخوردارند، فراهم آورد. همچنين وزارت بهداشت موظف است در سال اول برنامه فهرست مواد و فرآورده‌هاي غذايي سالم و ايمن را در سبد غذايي مطلوب براي گروه‌هاي سني مختلف اعلام كند. اين پيشنهاد كه از سوي محمد دهقان، نماينده چناران و طرقبه مطرح شد با ۱۲۴ رأي موافق، ۱۴ رأي مخالف و ۷رأي ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماينده حاضر در صحن علني مجلس به تصويب رسيد.

  • قاضی‌پور: كارگران جز خدا كسی را ندارند

نادر قاضي‌پور، درباره چگونگي تصويب پيشنهاد انتقال بيمه سلامت به همشهري گفت: «متأسفانه رئيس مجلس نگذاشت، مخالفان صحبت كنند.»وي با بيان اينكه چپ و راست رئيس مجلس، نمايندگاني نشسته‌اند كه خودشان پزشك هستند، گفت: «از قول قاضي‌‌پور بنويسيد كارگران جز خدا كسي را ندارند. اگر در اين دنيا پزشكان فاتح شدند، ولي بدانند آن دنيايي هم هست.» البته اين اظهارات نماينده اروميه در حالي مطرح شد كه مجلس از كنار تجميع بيمه‌ها و تفكيك بخش درمان تامين اجتماعي كه مهم‌ترين علت اعتراضات كارگران بود، عبور كرد؛

با اين حال عضو كميسيون فراكسيون كارگري مجلس درباره علت مخالفت خود با مصوبه انتقال توليت سازمان بيمه سلامت از وزارت رفاه به وزارت بهداشت گفت: «اگر كارفرما و نظارت يكي شود، كيفيت از دست مي‌رود. وقتي قرار باشد اسناد پزشكي بيمه سلامت را خود پزشكان بررسي كنند، واويلا خواهد شد و ناخودآگاه رانت ايجاد مي‌شود.» البته نادر قاضي‌پور پيش از اين نيز به روند بررسي بندهاي مربوط به حوزه سلامت اعتراض كرده بود و در جلسه عصر سه‌شنبه مجلس، در اعتراض به نحوه مديريت علي لاريجاني، با حضور در هيات رئيسه مجلس، لايحه برنامه ششم توسعه را پاره كرده بود.

کد خبر 357793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha