چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

تعداد تذکرات بالای اعضای شورای شهر تهران و حواشی و تنش‌های به‌وجود آمده در جلسه که در هفته‌های اخیر نیز روی داده است، با اخطار جدی از سوی رئیس پارلمان شهر مواجه شد.

شورای شهر

حدود 15نفر از اعضاي شوراي شهر تا ساعت‌11به طرح تذكرات خود پرداختند.امري كه مهدي چمران را به واكنش واداشت. وي‌گفت: از آنجايي كه كار شوراي شهر تهران تنها تذكر دادن نيست بنابراين بايد درجلسات آينده به‌گونه‌اي مديريت شود كه وقت شوراي شهر كمتر صرف تذكرات، مسائل حاشيه‌اي و تنش زا ميان اعضا شود.

وي در ادامه تأكيد كرد: شوراي شهر محل كار است و ما همگي قسم ياد كرديم كه در حوزه مسائل شهر گام برداريم نه اينكه اظهارنظرهاي حاشيه‌اي، سليقه‌اي و سياسي روي مسائل شهر سايه بيفكند. رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به اتفاقات روي داده در شوراي شهر اول كه موجب كاهش تقريبي 100هزار رأي در دور دوم شد، اظهار داشت: از اين پس روي تذكرات و نحوه ارائه آنها در جلسات شورا تجديد نظر خواهيم كرد زيرا هم‌اكنون فضاي شوراي شهر شرايط ناهنجار و بدي به‌خود گرفته است و مي‌تواند در دلزدگي مردم براي مشاركت در انتخابات شوراها تأثير‌گذار باشد. وي خواستار آن شد تا اعضا درجهت ماندگاري و خوشنامي شورا گام بردارند.

اما رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در بخش ديگري از جلسه ديروز خواستار تحقق فاينانس‌هاي مربوط به تأمين واگن‌هاي بيشتر براي خطوط مترو شد. چمران با اشاره به 65واگن جديد مترو كه روز دوشنبه به سامانه ريلي تهران اضافه شد، گفت: اين اقدام كه به همت شهرداري صورت گرفته را به فال نيك مي‌گيريم اما بايد درنظر داشت اين ميزان تأمين واگن شكل قطره چكاني دارد و چاره كار نيست بلكه بايد از برنامه فاينانس و ورود هزار دستگاه واگن به متروي تهران استفاده كرد.

  • تدبير براي درختان وليعصر

يكي از مصوبات ديروز شوراي شهر تهران طرح حفظ و گسترش درختان خيابان وليعصر بود. به گزارش همشهري از خيابان وليعصر به‌عنوان زيباترين و طولاني‌ترين خيابان خاورميانه نام برده مي‌شود. اين خيابان كه در فهرست آثار ملي كشور نيز به ثبت رسيده است داراي درختان چناري است كه در چند دهه گذشته علاوه بر زيبايي اين خيابان نقش فيلتر آلودگي هوا را نيز برعهده داشته است اما با درنظر گرفتن تهديداتي كه در سال‌هاي اخير حيات درختان اين خيابان را به خطر انداخته است ديروز شوراي شهرتهران در قالب طرحي به تدوين ضوابط مناسبي به‌منظور حفظ اين محور تاريخي و هويتي پرداخت.

لزوم تأمين شرايط ادامه حيات براي درختان خيابان وليعصر، اصلاح رويه مديريت و شيوه نگهداري اين درختان، محدود‌شدن بلند مرتبه‌سازي‌ و گودبرداري براي املاك بر خيابان‌ وليعصر، ممانعت از سنگفرش شدن جوي آب، جلوگيري از نفوذ آهك، سيمان و مصالح ساختماني به ريشه‌هاي درختان ازجمله تصميماتي بود كه ديروز گرفته شد. اعضاي شوراي شهر تهران عقب‌نشيني در ساخت و سازهاي جديد حاشيه خيابان وليعصر به‌منظور جلوگيري از سايه‌اندازي و آسيب به درختان را نيز تصويب كردند.

يكي ديگر از پيشنهادهاي مطرح شده از سوي اعضا كه با اقبال مواجه شد اين بود ‌چون هرگونه فعاليت عمراني ازجمله ساخت تونل براي مترو‌ مي‌تواند به ريشه درختان آسيب برساند بايد اين كار براساس نظر كارشناسي انجام شود. يكي ديگر از مصوبات ديروز شوراي شهر تصويب لايحه پيشگيري و مقابله با گردوغبار در شهر تهران بود. طبق اين مصوبه قرار شد تا شهرداري تهران چارچوب‌ها و تصميمات كميته ملي و مصوبات كميته استاني را اجرا كند نه اينكه خودش تصميم‌گيرنده باشد.

البته شهرداري تهران مي‌تواند در مواقع بحران‌هاي آلودگي فعالانه در حوزه كانون‌هاي گرد و خاك وارد عمل شود و مثلا عمليات تخريب ساختمان‌هاي قديمي و فعاليت كارخانه‌هاي آلاينده در محدوده شهر تهران را ممنوع اعلام كند اما ازآنجايي كه مقابله با گردوغبار‌هايي كه منشأ آن از خارج كشور است برعهده سازمان حفاظت محيط‌زيست است بنابراين شهرداري مسئوليتي ندارد اما مي‌تواند نقش هماهنگي را ايفا كند.

  • گزارشي از محله‌هاي جنوب شهر ‌

اعضاي شوراياري منطقه 19ديروز مهمان شوراي شهر تهران بودند. سهرابي دبير شوراياري اين منطقه در سخناني به طرح مسائل اين منطقه پرداخت و از تعيين تكليف پروژه‌هاي نيمه تمام، رسيدگي به بافت‌هاي فرسوده، حل مشكلات بوستان ايرانيان و برچيده شدن بازار دست دوم‌فروشان خلازير سخن گفت. از ديگر مسائل مطرح شده از سوي دبير شوراياري منطقه19احداث پل‌هاي عابر مكانيزه و مشكلاتي بود كه بابت وجود 21باب كوره آجر پزي ساكنين اين منطقه را تحت فشار قرار داده است.

مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران در واكنش به مسائل مطرح شده از سوي دبير شوراياري منطقه19 ازجمله خواسته اهالي اين منطقه براي حل ترافيك برخي محورها گفت:

بررسي‌هاي صورت گرفته نشان مي‌دهد كه مشكل تردد دربرخي محورهاي منطقه 19
به واسطه تراكم خودروها نيست بلكه مسئله به تردد نامنظم به چپ و راست خودروهاست كه سبب ايجاد ترافيك مي‌شود. چمران افزود: در چنين مواردي كه جذب همكاري و مشاركت مردم نياز است شوراياري‌ها بايد ورود كنند و مهم‌ترين وظيفه آنان نيز همين امر است. چمران درخصوص ابراز نارضايتي اهالي منطقه 19از تجمع دستفروشان گفت: معضل دستفروشي را بايد از همه جهات بررسي كرد.

  • ضعف نظارت در شورا‌ مشهود است

احمد حكيمي‌پور، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي نيز ديروز درنطق پيش از دستور خود از ضعف نظارت از سوي شوراي شهر سخن گفت و افزود: با توجه به اينكه مقام معظم رهبري در جلسات خود با اعضاي شوراي شهر بر قاطعيت و دقت در اين نظارت تأكيد داشتند اما شوراي شهر صرفا ماشين توليد مصوبه است و اينكه مصوبات چگونه اجرا مي‌شود ظاهرا در هاله‌اي از ابهام قرار مي‌گيرد. وي تأكيد كرد: بيانات رهبري حاوي نكات قابل تاملي است كه اگر همه بدان پايبند باشيم يعني عمل به مر قانون و حيطه وظايف و اختياراتي كه هر يك از اعضاي شوراي شهر و به‌دنبال آن شهرداري در قبال شوراي شهر به‌عنوان منتخبان مردم دارند و اين پايبندي عين پيروي از اوامر ولي فقيه در حوزه مسئوليت‌مان است.

سپس ناصر اماني، معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران‌ در پاسخ به حكيمي‌پور كه نسبت به بي‌پاسخ ماندن تذكراتش گلايه كرده بود، گفت: «ايشان قبل از نطق پيش از دستورشان گفتند مي‌خواهند حقوقي و قانوني صحبت كنند، اما همانطور كه ديديم اينگونه نبود. ايشان گفت 34تذكر به شهرداري داده كه جوابي نگرفته است.

بايد بگويم ايشان در سال93، تنها 8تذكر كتبي با امضاي رئيس شوراي شهر به شهرداري داده كه به همه آنها پاسخ داده‌ايم.» ناصر اماني با بيان اينكه طي سال‌جاري نيز 5 تذكر اعلام شد كه به همگي آنان به‌صورت كتبي پاسخ داديم، افزود: «امسال مجموع تذكرات اعضاي شورا كه به شهرداري تهران اعلام شده 53تذكر كتبي با امضا به شهرداري تحويل داده شده كه به 48مورد آن پاسخ داديم.

موارد باقيمانده نيز در حال تهيه پاسخ‌ها هستند، اما اينكه عضوي قانع نشده است، مي‌تواند ادامه اقناع را براساس قانون پيگيري كند.» به گفته وي، در سال‌جاري حدود 2555نامه از اعضاي شورا به شهرداري ارسال شده كه 2430مورد (يعني 95درصد درخواست) را پاسخ داده‌اند.

جدول

 

کد خبر 357678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha