سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
۰ نفر

استانبولی پلو از آن دست غذاهایی است که می‌توانید در تمام طول سال تهیه کنید؛ چراکه مواد اولیه آن یعنی سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و برنج در همه فصول پیدا می‌شود. در این مطلب با طرز تهیه پخت این غذای ایرانی آشنا می‌شوید.

دستور پخت استانبولی - دمی گوجه - غذا - آشپزی - برنج

به گزارش همشهری آنلاین، استانبولی پلو از آن دست غذاهایی است که می‌توانید در تمام طول سال تهیه کنید؛ چراکه مواد اولیه آن یعنی سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و برنج در همه فصول پیدا می‌شود. ساده‌ترین شکل استانبولی پلو یا دمی گوجه از مخلوط برنج و گوجه فرنگی به دست می‌آید که با طرز تهیه آن در ادامه آشنا می‌شوید.

مواد لازم برای تهیه استانبولی (برای ۴ نفر)

۴ پیمانه برنج

یک عدد پیاز

۴ عدد گوجه فرنگی متوسط

۲ عدد سیب زمینی متوسط

۲۰۰ گرم گوشت چرخ شده

۳ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

روغن , نمک و فلفل به میزان لازم

یک قاشق غذاخوری زردچوبه

استانبولی

طرز تهیه استانبولی پلو - دمی‌گوجه

► مرحله اول

ابتدا پیازها را خرد و نگینی می‌کنیم و در روغن تفت می‌دهیم تا رنگش تغییر کند. سپس زردچوبه را اضافه می‌کنیم و به هم می‌زنیم.

یکی از راه‌های خوش‌عطر کردن استانبولی، افزودن تکه‌ای فلفل دلمه‌ یا فلفل سبز شیرین به غذاست.

► مرحله دوم

در ادامه گوشت را با پیاز تفت داده تا بوی گوشت گرفته شود. سپس گوجه‌ها را خرد کرده و به همراه رب، نمک و فلفل به مواد اضافه می‌کنیم و به مدت ۵ دقیقه با دمای متوسط درب تابه را گذاشته تا مواد جا بیفتند و سس آماده شود.

► مرحله آخر

در قابلمه‌ای متناسب برنج‌ها را شسته و ۴ پیمانه آب روی آن می‌ریزیم. سیب زمینی‌ها را پوست گرفته و نگینی یا خرد کرده به برنج اضافه می‌کنیم. سپس سس آماده شده را به برنج اضافه کرده و شعله را زیاد می‌کنیم تا آب به جوش آید. شعله را متوسط کرده و در قابلمه را نیمه باز گذاشته تا آب آن تبخیر شود. در قابلمه را گذاشته و ۴۰ دقیقه صبر می‌کنیم تا استانبولی آماده شود.

این غذای خوشمزه و راحت اغلب با ترشی، ماست، ماست و خیار، سالاد شیرازی یا سبزی خوردن سرو می‌شود.

نکات تهیه استانبولی پلو

۱- اگر دوست ندارید گوجه‌فرنگی را با پوست در غذا بریزید؛ می‌توانید یک برش بعلاوه روی گوجه بزنید و آن را برای پنج دقیقه در آب جوش روی گاز بگذارید؛ سپس گوجه را بیرون بیاورید و در آب سرد قرار دهید که به‌اصلاح به این روش «بلانچ کردن» می‌گویند. به این ترتیب به‌راحتی می‌توانید پوست گوجه را جدا و سپس خرد و در غذا استفاده کنید.

۲- در صورتی که به عطر و بوی دارچین علاقه دارید،‌ کمی پودر دارچین را همراه با زردچوبه به موادتان اضافه کنید؛ ‌البته به مقدار کم که رنگ غذا را تیره نکند.

۳- مقدار آبی که برای این غذا در نظر می‌گیرید با پخت کته کمی متفاوت است؛ چراکه گوجه فرنگی باعث نرم‌تر شدن برنج می‌شود و ریختن آب بیش از حد شفته شدن غذا را به‌همراه دارد.

۴- اگر پس از تفت سیب‌زمینی، گوجه فرنگی را اضافه کردید، چند دقیقه حرارت دهید تا مقداری از آب آن کشیده شود، می‌توانید به‌ ازای تعداد پیمانه‌های برنج، یک پیمانه بیشتر آب بریزید؛ به این ترتیب که اگر سه پیمانه برنج دارید، چهار پیمانه آب اضافه کنید یا اینکه میزان آب روی برنج به‌اندازه یک بند انگشت باشد.

کد خبر 357442

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha