یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: درست است که یخچال‌ها و فریزرها وظیفه نگهداری از موادغذایی و خوراکی‌های فاسدشدنی را برعهده دارند، اما خودشان هم نیازمند مراقبت و نگهداری هستند.

یخچال

 حتي يك روز ازكارافتادن اين وسيله حياتي خانه‌ها، باعث ايجاد دردسرهايي براي اعضاي خانه مي‌شود. فاسد شدن موادغذايي بسيار سريع اتفاق مي‌افتد؛ از اين‌رو عملكرد درست و دقيق يخچال و فريزر، يكي از ضرورت‌هاي هر خانه‌اي است. يادتان باشد هر وسيله برقي، عمري مفيد دارد كه ما معمولا به‌دليل مراقبت و نگهداري نكردن از اين وسايل، بسيار كمتر از عمر مفيد از آنها استفاده مي‌كنيم. يخچال و فريزر هم از اين قاعده مستثني نيست. شما با رعايت كردن يكسري نكات بسيار ساده مي‌توانيد از حداكثر عمر مفيد اين وسايل استفاده كنيد و در ضمن به مشكل خرابي آنها هم برنخوريد. اينجا مي‌توانيد با اين نكات بيشتر آشنا شويد.

  • يخچال را كجاي خانه بگذاريم؟

شايد مهم‌ترين سؤال در نگهداري از يخچال و فريزر اين باشد كه اين وسايل را در كجاي خانه بگذاريم. نخستين گزينه ما ايراني‌ها آشپزخانه است اما خب، اين عادت نبايد باعث آسيب رساندن به يخچال و فريزر شود. آنها كه آشپزخانه‌اي بزرگ دارند خيالشان راحت است، اما در آپارتمان‌هاي نقلي كه آشپزخانه‌اي نقلي‌تر دارد چه بايد كرد؟ يادتان باشد كه به‌دليل كمبود جا نبايد يخچال و فريزر را به ديوار يا وسايل مجاور بچسبانيد. اين وسايل سرمازا حتما بايد 30سانتي‌متر از ديوار فاصله داشته باشند تا گردش هوا به‌درستي انجام گيرد. همچنين قرار دادن يخچال و فريزر در مجاورت دستگاه‌هاي گرمازا مثل اجاق گاز، آبگرمكن يا شوفاژ اصلا كار درستي نيست. چرا؟ خب، هر چه گرماي محيط اطراف اين وسايل بيشتر باشد، آنها بايد سرماي بيشتري توليد كنند و با مصرف انرژي زياد، عمر اين وسايل كاهش پيدا مي‌كند.

  • تنظيم دما را جدي بگيريد

از قديمي‌ترين تا جديدترين يخچال‌ها و فريزرهاي موجود در بازار، داراي درجه تنظيم دما يا همان ترموستات هستند كه يا به‌صورت يك درجه مكانيكي است و يا به شكل ديجيتال. متأسفانه خيلي‌ها فكر مي‌كنند كه ميزان دماي داخل اين وسايل كاملا سليقه‌اي است، درحالي‌كه عملكرد مطلوب و مفيد يخچال و فريزر بستگي بسيار زيادي به اين درجه دارد. دماي فريزر معمولا بين 5تا 6درجه زير صفر و دماي يخچال بين 3تا 4درجه بالاي صفر است. اگر ترموستات درست تنظيم نشده باشد، باعث فساد موادغذايي و مصرف بالاي انرژي مي‌شود. اين دما را هر روز تغيير ندهيد، بگذاريد يخچال به‌مدت طولاني در يك دما فعاليت كند. يك نكته مهم ديگر هم اين است كه يخچال و فريزر حتما بايد روي يك سطح تراز باشند، براي اطمينان از تراز بودن، بايد در يخچال را باز كنيد، اگر در خودش بسته شد، يخچال تراز است.

  • تميزكاري يخچال با دقت ويژه

تميز كردن يخچال و فريزر جزو كارهاي روتين خانم‌هاي خانه است اما بايد مراقب باشند كه اين كار را نبايد هر روز انجام دهند و در ضمن بايد نكاتي را هم در اين زمينه درنظر داشته باشند. پيشنهاد ما اين است كه داخل يخچال را با محلولي متشكل از يك تا ۲قاشق جوش شيرين در يك چهارم ليتر آب ولرم بشوييد و سپس خشك كنيد. قطعات متحرك را با آب و محلول ضد‌عفوني بشوييد و خشك كنيد. هيچ‌يك از قطعات را با آب داغ تميز نكنيد زيرا ترك خورده يا مات مي‌شوند. بدنه خارجي اين وسايل را با محلول آب و مايع تميز‌كننده پاك نكنيد. گاهي اوقات مي‌توانيد از پوليش مخصوص بدنه استفاده كنيد كه در ابزارفروشي‌ها موجود است. براي تميز كردن قطعات پلاستيكي از تميزكننده‌هاي قوي استفاده نكنيد. درضمن هرگز از پودرهاي ساينده براي تميز كردن يخچال استفاده نكنيد.

  • مراقبت كمي فني‌تر در خانه

مسلما وقتي بخش موتور و كمپرسور يخچال و لوله‌كشي‌هاي آن دچار نقص مي‌شوند بايد از متخصصان و تعميركاران حرفه‌اي كمك گرفت. دستكاري كردن اين بخش‌ها توسط يك فرد غيرحرفه‌اي، ممكن است باعث آسيب جدي‌تر به يخچال شود. اما خيلي موارد هم هستند كه نياز به حضور يك تعميركار حرفه‌اي نيست؛ مثلا اگر صداي يخچال هنگام كار غيرعادي و تا حدودي زياد است، نخستين علت آن مي‌تواند تراز نبودن محل قرارگيري يخچال باشد. در خيلي از موارد اين صداي غيرعادي با تراز كردن يخچال برطرف مي‌شود. يا ممكن است اتصالات موتور و كمپرسور به بدنه شل شده باشد كه اگر كمي دست به آچار باشيد خودتان مي‌توانيد پيچ و مهره‌ها را سفت كنيد. درضمن گاهي قسمت كندانسور يخچال را با جارو برقي تميز كرده يا خاك آن را بگيريد. محفظه جمع‌آوري آب ناشي از برفك زدايي اتوماتيك را هم تميز كنيد.

  • برفك‌ها را چطور آب كنيد؟

حتي اگر يخچال و فريزر شما جزو نمونه‌هاي جديد هستند و گرفتار برفك نمي‌شوند باز هم به‌طور مرتب آنها را تميز كنيد. اين وسايل را خاموش كرده، از برق بكشيد، مواد داخل آنها را بيرون آورده و تمام قطعات متحرك يخچال را خارج كنيد و سپس تميزكاري را انجام دهيد. براي زدودن برفك از لوازم حرارت‌دهنده مانند سشوار استفاده نكنيد زيرا به بدنه يخچال صدمه مي‌زنند. در چنين مواقعي يخچال را خاموش كنيد و بگذاريد برفك‌ها آب شده و به سادگي جدا شوند.
اين نكته‌ها فراموش نشود: سعي كنيد انتقال يخچال و فريزر با كمترين تكان‌ها انجام شود. درصورت جابه‌جايي حداقل 2تا 3ساعت نبايد يخچال و فريزر را به برق وصل كرد. لطفا روي يخچال وسايل سنگين نگذاريد.

  • يك انتخاب مناسب

شايد اين نكته ربطي به مراقبت و نگهداري از يخچال‌ها نداشته باشد، اما اگر قصد خريد يخچال يا فريزر را داريد سعي كنيد متناسب با نيازتان، اندازه يخچال را انتخاب كنيد. بزرگي يخچال و فريزر يك حسن نيست، بلكه درنهايت باعث مصرف برق بيشتر و پرداخت بهاي برق بالاتر در خانه شما مي‌شود. درضمن بهترين گزينه براي انتخاب يخچال و فريزر مناسب، مدل‌هايي است كه داراي مصرف انرژي پايين‌تر و بازدهي بالاتر هستند.

کد خبر 357326

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha