همشهری آنلاین: بشار اسد با افشای یکی از دلایل جنگ در سوریه گفت:‌ مخالفت سوریه با کشیدن خط لوله پیشنهادی قطر یکی از دلایل جنگ در سوریه در سال ۲۰۱۱ بود.

اسد: مخالفت ما با کشیدن خط لوله پیشنهادی قطر یکی از عوامل جنگ در سوریه بود

به گزارش ایسنا، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با روزنامه ایل جورناله ایتالیا گفت: مطمئنم که اکثر مردم سوریه پس از جنگ به این کشور بازخواهند گشت و این کشور مجددا متولد خواهد شد.

بشار اسد همچنین اظهار داشت که در صورت نبود تروریسم، ملت سوریه بسیار قدرتمندتر از جامعه‌ای خواهند بود که پیش از جنگ بود؛ زیرا این جنگ درس‌های زیادی به این ملت آموخت.

بشار اسد اسد درباره بازگشت ملت سوریه به کشور خود تأکید کرد، ملت سوریه خواهان بازگشت به کشور خود هستند؛ زیرا هر شخصی خواستار بازگشت به کشورش است. ولی نیاز به دو چیز دارند: امنیت و ثبات. همزمان نیازمند تأمین نیازهای اصلی معیشت خود هستند که به خاطر جنگ از دست رفته است.

رئیس جمهوری سوریه ادامه داد: آنچه می‌خواهم بگویم خطاب به مسئولان اروپایی است که این مشکل را با حمایت مستقیم و غیرمستقیم از تروریسم به وجود آوردند. آنها باعث شدند که سوری‌ها به اروپا بروند و در عین حال می‌گویند که ما از نظر انسانی حامی شما هستیم. آنها نیازمند حمایت شما در کشورتان نیستند؛ بلکه به کمک شما در کشورمان نیاز دارند. آنها باید به حمایت از تروریست‌ها پایان دهند.

رئیس جمهوری سوریه در پاسخ به این پرسش که آیا مخالفت سوریه با کشیدن خط لوله پیشنهادی قطر شاید یکی از عوامل شکل گیری جنگ در سال ۲۰۱۱ بود، تأکید کرد: این یکی از عوامل مهم بود ولی به صورت علنی مطرح نشد اما من تصور می‌کنم برای این جنگ طرح‌ریزی شده بود. دو خط لوله از سوریه عبور می‌کرد؛ یکی از شمال به جنوب که متعلق به قطر بود و دومی از شرق به غرب تا دریای مدیترانه و از ایران و عراق می‌گذشت. آن زمان قصد داشتیم این خط را از شرق به غرب بکشیم. فکر می‌کنیم کشورهای زیادی که با سیاست سوریه مخالف بودند نمی‌خواستند سوریه مرکز انرژی باشد؛ چه برق یا نفت. یا اینکه حتی نقطه تلاقی خطوط راه آهن باشد. این یکی از عوامل بود.

وی درباره حمایت کشورهای غربی از تروریسم اظهار داشت: مشکل اروپایی‌ها این است که در زمینه مبارزه با تروریسم نمی‌خواهند به خودشان کمک کنند. در واقع مسئولان و دولت‌های اروپایی علیه منافع خود و منافع ملت خود عمل می‌کنند. آن‌ها از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و زمانی که در منطقه ما این کار را انجام می‌دهند چگونه می‌توان به آنان کمک کرد که در اروپا حوادث تروریستی رخ ندهد. زمانی که سیاست‌های خود را تغییر دهند ما نیز آماده‌ایم که به آنان کمک کنیم.

اسد درباره نقش مسیحی‌ها در سوریه گفت:‌سوریه همواره شاهد تنوع بوده و طوایف و ادیان زیادی را در خود جای داده است. این جنگ بسیاری از تغییرات دیموگرافی را ایجاد کرد.

کد خبر 357246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha