همشهری آنلاین: لایحه اعطای اختیارات اجرایی به رئیس‌جمهور و تغییر نظام حکومتی ترکیه روز جمعه در نخستین گام در کمیسیون‌ قانون اساسی پارلمان تصویب شد و قرار است پارلمان به زودی درمورد آن رای‌گیری کند.

پارلمان ترکیه گام نخست برای تغییر نظام حکومتی به ریاست جمهوری را برداشت

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد: کمیسیون قانون اساسی پارلمان پیش‌نویس قانون اصلاحات قانون اساسی را تصویب کرده و راه را برای مطرح شدن لایحه مدبوط به افزایش اختیارات رئیس‌جمهور در مجمع عمومی پارلمان هموار ساخته است.

براساس این گزارش، حزب عدالت و توسعه پیشنهاد حذف پست نخست وزیر که اکنون در اختیار بنعالی ییلدیریم است و همچنین افزایش تعداد کرسی‌های پارلمان از 550 به 600 کرسی را داده است. این اصلاحات قانون اساسی 3 هفته پیش از سوی 316 نماینده حزب عدالت و توسعه ارائه شده است. انتظار می‌رود پارلمان ترکیه که تحت کنترل ائتلاف این حزب با حزب جنبش ملی‌گرای ترکیه قرار دارد به این لایحه رای مثبت بدهد.

لایحه مذکور نیازمند بیش از 330 رای برای تصویب در پارلمان است در حالی که این ائتلاف 355 کرسی دارد. در صورت تصویب این اصلاحات قانون اساسی در پارلمان یک همه پرسی باید درباره آن برگزار شود که انتظار می‌رود این همه پرسی اوایل بهار اجرا شود.

کد خبر 357109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha