همشهری آنلاین: همایش شهر الکترونیک، شهروند الکترونیک با رویکرد توسعه حمل و نقل مجازی در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

همایش شهر الکترونیک، شهروند الکترونیک برگزار شد

همایش شهر الکترونیک، شهروند الکترونیک با رویکرد توسعه حمل و نقل مجازی با حضور و حمایت مسئولین مرکز فناوری‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتاق اصناف ایران، شبکه ملی فرهنگ، سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی و ستاد ساماندهی کوثر، شرکت فناوران کیامکث و کانون فعالان اقتصاد مقاومتی و اتحادیه‌های مرتبط‌، در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم، هادی اصلان‌زاده، قائم‌مقام شبکه ملی فرهنگ گفت: شبکه ملی فرهنگ با حمایت معاونت علمی فناوری ریاست‌ جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال 89 فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر شبکه ملی فرهنگ موفق شده 400 مرکز فرهنگی دیجیتال را راه‌اندازی کند.
اصلان‌زاده با اشاره به موضوعات و محورهای اصلی در شبکه ملی فرهنگ گفت: فعالیت‌های اصلی ما آموزش حضوری و مجازی، تولید و آموزش انیمیشن، آموزش و تولید بازی و برگزاری استارت آپ‌ها و جام رایانه‌‌ای و برگزاری مسابقه جام رایانه‌‌ای به صورت ملی و استانی است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف ما شناسایی استعداد و حمایت از ایده و طرح‌ها بوده است. با حمایت‌های حداقلی توانسته ایم در فضای مجازی شغل‌هایی را ایجاد کنیم.

قائم مقام شبکه ملی فرهنگ با بیان اینکه یکی از سیاست‌های ما حمایت از بخش خصوصی است،‌ گفت: تاکنون از بخش خصوصی نیز حمایت مادی و بیشتر معنوی کرده‌ایم. امروز نیز یکی از محصولات مراکز شبکه ملی فرهنگ با عنوان سامانه حمل و نقل مجازی شاتوت رونمایی می‌‌شود.

  • شاتوت کاملا امن و بر پایه دانش و حمایت داخلی طراحی شد

همچنین در این مراسم، محمد رضا جورکش ‌رییس هیئت مدیره ستاد ساماندهی کوثر بیان کرد: اپلیکیشن‌های موجود با حمایت‌های دلاری خارجی در آینده مباحث امنیتی کشور این حوزه را دچار تهدید می‌‌کنند و ضروری بود با توجه به حساسیت موضوع حمل و نقل‌، سامانه جدیدی کاملا بومی طراحی شود که طراحی سامانه شاتوت ستاد ساماندهی کوثر در همین راستا بود.

وی افزود: هر چقدر فریاد زدیم، طرح شاتوت با دانش بومی و دانش جوانان خود بدون خرج هیچ دلاری تهیه کردیم مدیران کشوری باور نکردند. و امروز افتخار ما این است که مقایسه شاتوت با نرم افراز کشور بیگانه مهر تایید کار ما شده است.
جور کش تصریح کرد:ستاد کوثر در دانش پیشتاز بوده است‌، ما از سال 91 طرح شاتوت را تهیه کردیم اما کسی باور نمی کرد این طرح به چنین سرعتی آماده اجرایی شدن باشد.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین تهدیدات طرحهای مشابه ؛ نا امن بودن آن‌ها است که برای شهروندان مشکل ساز شده است.
رییس هیئت مدیره ستاد ساماندهی کوثر بیان کرد: در طرح شاتوت ستاد ساماندهی کوثر این ایمنی و امنیت را ایجاد کرده تا در سیستم نقل و حمل و ترافیک موثر باشد.
جور کش خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح به دنبال این هستیم تا شان یک راننده و پیک موتوری را به اندازه شان یک هنرمند، نویسنده، سینماگر و نماینده در جامعه ارتقا دهیم.
وی تاکید کرد: این قول را می‌‌دهیم، اگر مسئولین مخصوصا مسئولین محترم سازمان تامین اجتماعی از این طرح حمایت کنند جمعیت وسیعی را به جایگاه و منزلت می‌‌رسانیم و نیز اشتغالزایی 50 هزار نفر را با همین سامانه ایجاد می‌‌کنیم.
رییس هیئت مدیره ستاد ساماندهی کوثر خاطر نشان کرد: اگر حمل و نقل در کشور نباشد، اقتصادی هم وجود نخواهد داشت.

  • مدیر عامل ستاد ساماندهی کوثر: استخدام رسمی و بیمه رانندگان طرح شاتوت/نرخ پایین تاکسی و بومی بودن از مزایای این طرح

حسن گیلانی مدیرعامل ستاد ساماندهی کوثر ، در حاشیه همایش شهر الکترونیک شهروند الکترونیک گفت: تمام رانندگان شبکه شاتوت استخدام رسمی می‌‌شوند و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌‌گیرند.

وی افزود:راننده‌های شبکه شاتوت همانند راننده دیگر نرم افزار‌ها نیستند که خود بتوانند مستقیم وارد شبکه شوند بلکه باید از طریق آژانس‌ها و نمایندگی‌ها به این شبکه متصل شوند.

گیلانی تصریح کرد: دهه فجر شبکه شاتوت به صورت عملیاتی با تعداد وسیع نمایندگی‌ها رونمایی می‌‌شود و در حال حاضر کاربران می‌‌توانند نرم افزار را بر روی تلفن همراه و دیگر ابزارها نصب کنند.

  • سامانه شاتوت نمونه بارز اجرای اقتصاد مقاومتی است

وی یاد آور شد: هنوز نمایندگی و راننده‌ها در شبکه تعریف نشده اند و مراحل گزینش آنان طی نشده است و امکان استفاده از شاتوت در شرایط کنونی وجود ندارد‌، اما این امکان از دهه فجر میسر می‌‌شود.
گیلانی درباره ی مبلغ عضویت در شبکه شاتوت نیز گفت:برای شرکت کنندگان در همایش شهر الکترونیک؛ شهروند الکترونیک با رویکرد حمل و نقل ‌، عضویت در سامانه شاتوت رایگان خواهد بود اما در آینده به دلیل اینکه برای تولید این نرم افزار هزینه هنگفتی صرف شده است مبلغی برای عضویت اخذ خواهد شد.

وی در باره ی نرخ‌های تاکسی‌های شاتوت نیز بیان کرد : کمیته نرخ گذاری با چند نمایندگی تشکیل می‌‌دهیم و نرخ‌های شاتوت کمتر از دیگر نرم افزار‌های حمل و نقل است.

گیلانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: مقام معظم رهبری فرموده اند مردمی کردن اقتصاد از جمله الزامات اقتصاد مقاوتی است و نرم افزار شاتوت یکی از نمونه‌های بارز عملی کردن این فرمایشات است و در همینجا اعلام می‌‌کنم نرم افزار شاتوت کاملا بومی است و در طراحی و اجرایی کردن آن با اتکا به ظرفیتهای داخلی کشور بوده و دانش بنیان است و تمام اطلاعات که وارد آن می‌‌شود نیز محرمانه است.

وی با بیان اینکه مجوز نرم شبکه شاتوت از سوی سازمان حمل و نقل شهردای صادر شده است گفت: شبکه شاتوت در فاز اول در پایتخت اجرا می‌‌شود در مرحله بعدی استان‌های خراسان رضویی، اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی و استان فارس اجرایی خواهد شد.

  • سامانه شاتوت ستاد ساماندهی کوثر ؛ ضامن امنیت شغلی رانندگان

در ادامه این مراسم صالحی، مشاور عالی ستاد ساماندهی کوثر میز گفت: ما باید در مسیر تکنولوژی قرار گیریم.
وی افزود: نمی‌توانیم جلوی پیشرفت الکترونیک را بگیریم اما می‌‌توانیم با آن همراه باشیم و همانند یک ضد ویروس عمل کنیم.
صالحی بیان کرد: اگر به شیوه سنتی حرکت کنیم نه تنها با سختی‌ها روبرو می‌‌شویم بلکه حذف نیز خواهیم شد و اگر همراه با این الکترونیک نشویم، نابود خواهیم شد.
وی با اشاره به سامانه حمل و نقل مجازی شاتوت گفت: شاتوت نام اختصاری شبکه الکترونیکی توسعه ترابری است،، این سامانه امنیت شغلی و کارآفرینی را برای رانندگان به وجود خواهد آورد.

  • اشتغال زایی بالای سامانه شاتوت

همچنین؛ بهرام قربانی، مدیرعامل کیامکث نیز در این مراسم تصریح کرد: این نرم افزار با نام شاتوت عرضه می‌‌شود.

وی ادامه داد: طرح شاتوت در 4 دسته پیک موتوری، راننده تاکسی، راننده وانت و تاکسی بانوان طراحی شده است و همه این چهار گروه می‌‌توانند عضو سامانه شاتوت شوند.

قربانی بیان کرد:در ستاد کوثر پیش بینی شده پس از راه اندازی سامانه شاتوت برای افراد زیادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد شود و یکی از مزایای این طرح نیز بیمه شدن رانندگان عضو در سامانه شاتوت است که انشاالله اجرایی خواهد شد.

  • رونمایی از سامانه شاتوت

در پایان این مراسم از سامانه حمل و نقل مجازی شاتوت رونمایی شد. این این سامانه نرم‌افزاری است که در سیستم عامل‌های موبایل و وب برنامه‌ریزی ارایه می‌‌شود که کاربران می‌‌توانند به صورت مجازی از تسهیلات حمل و نقل شهری استفاده کنند. سامانه شاتوت، خدمتی برای تسهیل در حمل و نقل در تهران است.

همچنین آژانس‌ها و مراکز حمل و نقل خصوصی نیز می‌‌توانند با عضویت در این سامانه به نشانی www.shatootak.com خدمات خود را ارایه دهند.

کد خبر 357055

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha