در روزگاری که خبر‌ها زود می‌آیند و زودتر می‌روند، افکار عمومی هنوز موضوع «گورخواب‌ها» را رها نکرده است.

گور خواب

پس از انتشار گزارشي در روزنامه شهروند از زندگي 50زن، مرد و كودك در قبرهايي در گورستاني در حوالي شهريار، اين شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي بودند كه به ديده شدن اين خبر تلخ كمك كردند.پس از آن اصغر فرهادي نامه‌اي به رئيس‌جمهور نوشت تا حسن روحاني روز گذشته وقتي كه در مراسم بي‌ارتباط‌ با اين موضوع يعني نشست تخصصي جامعه نظارت و بازرسي دولت شركت كرده بود، چند دقيقه‌اي را هم به گورخواب‌ها اختصاص دهد. ورود رئيس‌جمهور به اين ماجرا باعث شد كساني كه در روز گذشته در اين مورد سكوت كرده بودند يا خودشان را مسئول نمي‌دانستند هم اظهارنظر كنند.

در مهم‌ترين نمونه، پس از آنكه روز سه‌شنبه مسعودي‌فريد، معاون امور اجتماعي در پاسخ به پيگيري همشهري در اين زمينه سازمان خود را بدون مسئوليت اعلام كرد و گفت براي اين موضوع به شهرداري و مقامات بهزيستي مراجعه كنيد، روز گذشته وزير كشور، وزارت رفاه و مشخصا سازمان بهزيستي را مسئول اين موضوع اعلام كرد. البته به جز فريد، معاون پيشگيري بهزيستي استان تهران نيز به خبرگزاري فارس گفته بود كه از وجود افراد بي‌خانمان يا معتاد در گورستان نصيرآباد اطلاعي نداشته. روز گذشته اما عبدالرضا رحماني‌فضلي درخصوص اقدامات وزارت كشور درباره گورخواب‌ها گفت: «سال قبل بخشنامه‌اي صادر كرديم كه متولي جمع‌آوري متكديان و اين نوع افراد شهرداري‌ها و وزارت رفاه يعني بهزيستي هستند.»

او به موضوع گورخواب‌ها از زاويه ديگر هم نگاه كرد؛كساني كه خودشان نمي‌خواهند خدمات دريافت كنند. به گفته وزير كشور اين مشكل مربوط به كساني است كه معتادند و حاضر نيستند به گرمخانه‌ها و اردوگاه‌ها بيايند؛ «اين افراد فرار مي‌كنند و مي‌روند به جاهايي كه ديده نشوند.»

  • تكذيب كتك‌كاري

استاندار تهران نيز در واكنشي مشابه با بيان اينكه افرادي كه در اين گورستان بودند، همگي از معتادان متجاهر بودند، گفت: «اينكه در خبرها عنوان شد اين افراد ناني براي خوردن نداشتند و گرسنه بودند، كمي كم‌لطفي و كاري غيراخلاقي بوده است چرا كه بايد توجه داشت اين افراد از معتادان متجاهر بودند كه جمع‌آوري شدند. البته با تمام امكانات ايجاد شده اين افراد در سطح جامعه وجود دارند؛ اما بي‌ترديد شرايط نسبت به قبل بهتر شده است. اميدواريم ساير معتادان متجاهر نيز با كمك سازمان بهزيستي، نيروي انتظامي و ساير دستگاه‌هاي ذيربط جمع‌آوري شوند.»

سيدحسين هاشمي البته گزارش برخي رسانه‌ها را از كتك‌خوردن ساكنان اين گورستان در روز بعد از انتشار گزارش زندگي آنها تكذيب كرد. به جز استاندار تهران البته مسئولان ديگري مانند دادستان شهريار نيز ضرب و شتم اين افراد هنگام انتقال آنها به كمپ‌ها را تكذيب كردند. با اين همه محمد محمودي‌شاه‌نشين، نماينده مردم شهريار، قدس و ملارد در مجلس اعلام كرد كه موضوع برخورد خشن با آنها را پيگيري مي‌كند. براساس آخرين اعلام سازمان بهزيستي وضعيت افرادي كه از گورستان نصيرآباد توسط نيروي انتظامي جمع‌آوري شده‌اند، يك به يك بررسي شده و افرادي كه داراي خانواده بوده به خانواده‌هايشان معرفي شده‌اند. آنهايي هم كه بدون خانواده بوده و خانواده‌اي نداشته‌اند به دستور قضايي به مركز اخوان (مركز نگهداري معتادان) شهرستان ملارد برده شده‌اند.

  • دردسر متجاهر‌ها

هم‌اكنون از نظر قانوني اعتياد به‌خودي خود جرم تلقي نمي‌شود و درصورت مراجعه داوطلبانه فرد معتاد به كمپ‌ها و مراكز ترك اعتياد، به‌عنوان يك بيمار به مشكل او رسيدگي مي‌شود. اما مشكل از جايي شروع مي‌شود كه عده‌اي از معتاد‌ها نمي‌خواهند درمان شوند. براساس قانون معتادي كه با وجود بستر مناسب براي درمان و وجود همه امكانات حاضر نشود براي ترك اقدام كند، متجاهر شناخته شده و در چنين شرايطي ناگزير بايد او را به مراكز درمان اجباري ارجاع داد.

به گفته استاندار تهران در ابتداي دولت تنها براي 400نفر معتاد متجاهر سقف نگهداري بود كه آن نيز به‌دليل نبود استانداردهاي لازم تعطيل شد ولي اكنون ظرفيت نگهداري حدود 11هزار نفر از معتادان وجود دارد. هم‌اكنون فقط 6هزار نفر از معتادان متجاهر در استان تهران تحت درمان هستند.

با اين همه خبرهاي زندگي زنده‌ها در قبر به همين زودي فراموش خواهد شد تا شايد روزي ديگر، گزارشي ديگر دوباره نگاه‌ها را به سوي آسيب‌هاي اجتماعي جلب كند. تا آن زمان اگر راه هميني باشد كه تا‌كنون آمده‌ايم، حتما تعداد اين افراد و مشكلات آنها بيشتر شده‌ است.

  • انعكاس وارونه

موضوع گورخواب‌ها روز گذشته البته به دستاويزي براي شبكه‌هاي معاند و ضد‌نظام هم تبديل شد. بيشتر اين رسانه‌ها بدون اشاره به معتادبودن اين افراد، تلاش مي‌كردند اين تصور را ايجاد كنند كه همه فقراي ايران چنين وضعيتي دارند. در كنار همه خبرهاي مربوط به اين موضوع، عده‌اي از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي با انتشار تصاوير تكان‌دهنده‌ از زندگي فقرا در كشورهاي اروپايي به اين خبررساني آنها واكنش نشان دادند.

کد خبر 357037

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha