چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پرویز فنی‌زاده پنجم بهمن ماه سال ۱۳۱۶ در تهران متولد شد. پیش از آن که فعالیت هنری را آغاز کند حروف چین و مصحح روزنامه اطلاعات بود.

در سال 1337 به كلاس‌هاي هنرهاي دراماتيك رفت و با گروهي از دوستانش گروه «تئاتر گل سرخ» را تشكيل داد، و در سال 1340 به عضويت گروه «تئاتر پازارگاد» درآمد. از اين پس در مقام بازيگر حرفه‌اي تئاتر به فعاليت‌هايش ادامه داد، و كار در روزنامه اطلاعات را رها كرد و به اجراي نقش‌هايي در صحنه و تلويزيون پرداخت.

فني‌زاده در سال 1345 به استخدام اداره هنرهاي دراماتيك (اداره برنامه‌هاي تئاتر) درآمد.

برخی از نمایش‌هایی که اين بازیگر سینما و تئاتر بازی کرده است عبارتند از :در منطقه جنگي، مستأجر، فرانسوا، پرواربندان، واي بر مغلوب، يك نوكر و دو ارباب،‌ حسن كچل، خوشا به حال بردباران، مرده‌هاي بي‌كفن و دفن،‌ باغ وحش شيشه‌اي، استثنا و قاعده،‌ سرگذشت مرد خسيس، سرباز لاف‌زن، خبرچين، استحاله، دست بالاي دست،‌ جعفرخان از فرنگ برگشته، جايي كه صليب گذاشته‌اند،‌ آي بي كلاه آي با كلاه، چوب به دست‌هاي ورزيل،‌ پست‌خانه، مترسكي در شب، قطار سريع السير سانتياگو، مسافران، گرگ‌ها و شش شخصيت در جست و جوي نويسنده.

استعداد و انعطاف فني‌زاده در بازيگري پاي او را به سينما باز كرد. ايفاي نقش يك روشن فكر پرحرف و مخالف خوان در خشت و آينه (1344) ساخته ابراهيم گلستان نخستين حضور فني‌زاده در جلو دوربين فيلمبرداري است. فني‌زاده پس از بازي كوتاه ديگري در فيلم گاو (داريوش مهرجويي، 1348)، در فيلم رگبار (بهرام بيضائي، 1350) و سپس تنگسير (امير نادري، 1352) به ايفاي نقش پرداخت.

پرویز فنی زاده

بازي فني‌زاده به نقش آقاي حكمتي (رگبار) و اسماعيل (تنگسير) يكي از ويژگي‌هاي بارز او را نشان داد: نگاه نافذ. بسياري او را با همين نگاه نافذ ستودند. او سپس به ايفاي نقش‌ در فيلم‌هاي گوزن‌ها (مسعود كيميايي1354) و بوف كور (كيومرث درم بخش، 1354) پرداخت.

پرویز فني‌زاده هم چنين در دو مجموعه تلويزيوني دايي جان ناپلئون (ناصر تقوايي، 1354) به نقش«مش قاسم» و سلطان صاحبقران (علي حاتمي، 1355) در نقش « مليجك » استعداد خود را نشان داد.

او در فیلم‌های دیگری چون غريبه (شاپور قريب، 1351) شام آخر (شهيار قنبري، 1355) جمعه (كامران قدكچيان، 1356) سرخ پوست‌ها (غلام حسين لطفي، 1357) ، باغ بلور (ناصر محمدي، 1357) قدغن (عليرضا داود نژاد، 1357) و اعدامي (محمد باقر خسروي،1360) نیز بازی کرد که با مرگش  رضا كرم رضايي نقش او را در فیلم  اعدامی بر عهده گرفت.

فنی زاده پنجم اسفند ۱۳۵۸ درگذشت. دختر او دنیا فنی زاده نیز بازیگری و کاردر سینما وتاتر و تلویزیون را از پدرش به ارث برد و با بازی  وعروسک گردانی کلاه قرمزی نامش را برجسته ساخت.

دنیا فنی زاده در سن ۴۹ سالگی به دلیل ابتلاء به سرطان درگذشت.

کد خبر 357033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha