چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: بزرگ‌ترین طرح امنیتی بغداد از زمان حمله آمریکا به عراق موسوم به "همه با هم پیش به جلو" از امروز( چهارشنبه) با حضور بیش از 70 هزار سرباز عراقی و نیروهای چند ملیتی و به منظور ایجاد امنیت در پایتخت و مبارزه با تروریسم به اجرا گذاشته شد.

مقام‌های امنیتی عراق گفته‌اند که در چارچوپ این طرح 70 هزار نیروی عراقی به همراه نیروهای چند ملیتی در سراسر بغداد مستقر می‌شوند و وظیفه‌ برقرای نظم و امنیت در جاده‌ها و اتوبان‌های داخل و خارج از بغداد را برعهده خواهند داشت. به همین منظور از دیروز مراکز ایست و بازرسی درسطح شهر بغداد به ویژه مناطق بحران زده حومه بغداد شامل "بیاع"، "حی العامل"، "حی الجهاد"، "دوره" و "اعظمیه" و پلهای حد فاصل بین دو منطقه بغداد شامل "الرصافه" و "کرخ" مستقر شدند.

سرتیپ ژنرال مهدی الغراوی، فرمانده‌ نیروهای حافظ نظم در وزارت کشور عراق گفت: بغداد از لحاظ جغرافیایی تقسیم خواهد شد. ما مسوولان القاعده در هر بخش از بغداد را شناسایی کرده و حملاتی علیه آنان انجام خواهیم داد.

طرح جدید امنیتی در عراق

به گفته‌ الغراوی طرح امنیتی از ساعت 6 صبح روز چهارشنبه به وقت محلی آغاز شده اما پایان این طرح معلوم نیست. وی گفته که این طرح در عین تامین ثبات و امنیت در بغداد و حومه آن، زمینه زندگی آسوده و آرام را برای شهروندان فراهم می‌آورد. از جمله جزییات این طرح امنیتی افزایش ساعات منع تردد شبانه از ساعت 21 تا شش بامداد روز بعد و افزایش ایست های بازرسی و کنترل دقیق خودروها و تمرکز امنیتی در مناطق بحران زده است.

همچنین منع تردد در روزهای جمعه و در صورت امکان افزایش ساعات منع تردد شبانه و عدم تعیین سقف زمانبندی برای پایان طرح و جمع آوری سلاح از دست مردم از ویژگیهای طرح یاد شده است .

وی هم‌چنین نسبت به افزایش احتمالی حملات مهاجمان طی اجرای این طرح امنیتی هشدار داد و گفت: ما انتظار داریم که در مناطق سنی‌نشین با حملاتی رو‌به‌رو شویم. تروریست‌ ها به‌خصوص در هفته‌ اول اجرای این طرح حملاتشان را به انتقام کشته شدن زرقاوی افزایش خواهند داد.

الغراوی گفت که نیروهای حاضر در این طرح دارای یونیفورم متحدالشکل هستند و درون خودروهایی با علایم مخصوص حرکت می‌کنند تا معلوم باشد که از نیروهای خودی هستند.

سرلشکر عبدالعزیز محمد، رییس مرکز عملیات‌ها و سخنگوی وزارت دفاع عراق در کنفرانس خبری هفتگی‌اش در بغداد اظهار داشت: در این طرح  نیروهای امنیتی عراق و نیروهای چند ملیتی در مناطق مختلف بغداد مستقر خواهند شد و عملیات‌هایی را به منظور انهدام پناهگاه‌های تروریست‌ها انجام خواهند داد.

وی افزود: ‌در این طرح از نفربر و تانک استفاده خواهد شد. هم‌چنین برای دستگیری مظنونان از سازمان اطلاعات عراق کمک گرفته می‌شود.

عبدالعزیز محمد تصریح کرد:‌ زمان مشخص برای پایان این طرح امنیتی وجود ندارد، چرا که یک طرح استراتژیک است که هدف نیروها از انجام آن، ایجاد نظم در مناطق بحران زده می باشد.

کد خبر 357

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز