همشهری آنلاین: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها پنج کتاب جدید در حوزه علوم ارتباطات منتشر کرده است.

به گزارش روابط‌‌عمومی دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها دو عنوان از این کتاب‌ها برگردانی است از دو کتاب تخصصی در زمینه روزنامه‌نویسی و تحقیق در جامعه اطلاعاتی که بر اساس تازه‌ترین دستاوردهای علمی و کاربردی حوزه روزنامه‌نگاری و ارتباطات نگارش یافته است. سه کتاب دیگر نیز به موضوعات مربوط به حقوق ارتباطات، طرح سرشماری واحدهای عرصه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، و آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها اختصاص دارد.  این کتاب‌ها عبارتند از:

1- حقوق ارتباطات. نویسندگان: دکتر کاظم معتمدنژاد و دکتر رویا معتمدنژاد، قطع رقعی، 580 صفحه، 3500 تومان

حقوق ارتباطات یکی از رشته‌های حقوقی جدیدی است که به سبب مقررات‌گذاری در مورد فعالیت‌های ارتباطی تهیه و تدوین شده است و در سه دهه اخیر به سبب گسترش وسایل ارتباط‌جمعی و تکنولوژی‌های نوین ارتباطی مورد توجه خاص کشورهای جهان قرار گرفته است. شالوده بنیادی حقوق ارتباطات بر حقوق مطبوعات و آزادی بیان استوار گردیده و مانند حقوق مطبوعات در جهت کمک به حفظ و حراست از آزادی بیان پایه‌گذاری شده است.
کتاب حقوق ارتباطات کاری است مشترک از دکتر کاظم معتمدنژاد و دکتر رویا معتمدنژاد که با دیدی موشکافانه به مبانی و کلیات این رشته می‌پردازد و به عنوان منبعی بسیار مفید در زمینه مطالعات حقوقی به شمار می‌رود.

2- تحقیق در جامعه اطلاعاتی. هیومک کی با همکاری وندی میپلز و پال وینولدز؛ ترجمه: رامین کریمیان، قطع وزیری، 210 صفحه، 2000 تومان، عنوان اصلی کتاب:


Investing the Information Society,huch Mackag with Wendy Maples and Paul Reynold ,Routlege and the Open Vniversity, 2001

این کتاب درآمدی است بر مباحث مربوط به جامعه اطلاعاتی و کار پژوهش اجتماعی. نویسندگان کتاب در فصول مختلف با پرداختن به مباحث و مفاهیم مربوط به جامعه اطلاعاتی، نظریه‌ها و روش‌های تحقیق اجتماعی، به نوعی مضمون‌های اصلی مرتبط با جامعه اطلاعاتی مانند رشد و گسترش فرهنگ، الگوها و ساختارهای دگرگون شده کار، زمان و فضا، ... را مورد ژرف‌کاوی قرار داده‌اند.
در این کتاب تلاش شده تا با شناساندن روش‌شناسی و روش‌های تحقیق نقش و اهمیت علوم اجتماعی در شناخت و درک جامعه اطلاعاتی نمایانده شود.

3- روزنامه‌نویسی. نویسندگان: وینفورد هیکس، سالی آدامز و هریت گیلبرت، ترجمه علیرضا باستانی، قطع رقعی، 253 صفحه، 1700 تومان، عنوان اصلی کتاب:

 
Writing for Journalists, Wynford Hicks with Sally Adams & Harriett Gilbert, Routledge.2000

به کارگیری شیوه‌های صحیح نگارش و رعایت اصول و موازین دقیق علمی در تهیه و ارائه مطلب یکی از مهم‌ترین رموز موفقیت در حرفه‌ روزنامه‌نگاری به شمار می‌رود.
کتاب روزنامه‌نویسی با تأکید بر این مهم به آموزش روش‌های صحیح نگارش، چگونگی تهیه و تنظیم مقاله، خبر، نقد و تحقیق در مطبوعات می‌پردازد و باارائه راهبردهای لازم روش‌های مؤثر و نافذ در تهیه مطالب مطبوعاتی را آموزش می‌دهد.
این کتاب راهنمای عملی برای تمام کسانی است که به نوعی در نشریات و روزنامه‌ها دستی در نوشتن دارند و یا دانشجو و کارآموز این حرفه هستند.

4- آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها. قطع رحلی، 4500 تومان
کتاب حاضر مجموعه‌ای است از کلیه فعالیت‌ها ی اجرایی سیزدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها که در آبان 1385 برگزار شد.
لازم به ذکر است در این جشنواره برای اولین بار زمینه حضور خبرگزاری‌های رسمی به عنوان بخش مطرحی از جامعه اطلاع رسانی فراهم شد.
این کتاب در دو بخش تهیه و تدوین یافته است. بخش اول شامل کلیه مراحل اجرایی و نحوه برگزاری سیزدهمین جشنواره مطبوعات است و بخش دوم نیز به آثار برگزیدگان جشنواره اختصاص دارد.

5- واحدهای عرصه مطبوعات و خبرگزاری‌ها. قطع بیاضی، 643 صفحه
کتاب مذکور مجموعه‌‌ای است از ادامه تلاش‌های صورت گرفته در زمینه طرح سرشماری از واحدها و شاغلان عرصه مطبوعات و خبرگزاری‌ها.
این کتاب شامل مشخصات شناسنامه‌ای نشریات، خبرگزاری‌ها، دفاتر نمایندگی و پخش مطبوعات سراسر کشور است که بر اساس طرح سرشماری گردآوری، طبقه‌بندی و ثبت شده است.

کتاب‌های در دست‌ چاپ:

در آستانه برگزاری چهاردهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها دو کتاب واحدهای عرصه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، و آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره مطبوعات منتشر و در اختیار عموم علاقه‌مندن قرار خواهد گرفت. همچنین سه کتاب دیگر نیز تا آذر ماه سال جاری چاپ و منتشر خواهد شد.

روابط‌عمومی مذکور در ادامه می‌افزاید: به منظور اطلاع و آگاهی دانش‌پژوهان، روزنامه‌نگاران و پژوهشگران با مفاهیم و مضامین حوزه مطبوعات، این دفتراقدام به انتشار بروشور «گزیده مفاهیم و تعاریف حوزه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی»کرده است که در 16 صفحه و در قطع پالتویی طی روزهای آینده منتشر می‌شود..
این بروشور گزیده‌ای است از مفاهیم و موضوعات رایج حوزه مطبوعات که بر اساس آخرین تعاریف تدوین یافته است.

کد خبر 35693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز