همشهری آنلاین: رسانه‌های خارجی اعلام کردند که فرانسه با حذف نام گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان از لیست سیاه سازمان ملل مخالف است.

مخالفت فرانسه با حذف نام حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری «افق»، یک منبع خبری که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد: فرانسه مخالف حذف نام گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان از لیست سیاه سازمان ملل متحد است و با مخالفت پاریس، این درخواست تاکنون در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل قرار نگرفته اما تلاش های دیپلماتیک همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه افزود: برخی از سران حزب «جمعیت اسلامی» به عنوان جریان مخالف حضور گلبدین حکمتیار در افغانستان، اخیراً تلاش زیادی کرده اند تا متحدان اروپایی خود را برای مخالفت با حذف نام حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل تحریک کنند.

فرانسه از جمله کشورهای اروپایی است که در دوران موسوم به جهاد و مقاومت، روابط نزدیکی با سران حزب جمعیت اسلامی داشته و یکی از حامیان آنها به شمار می رود.

با این حال این منبع خبری اعلام کرد: حتی اگر درخواست دولت افغانستان برای حذف نام حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل در دستور کار شورای امنیت قرار بگیرد، احتمال دارد که فرانسه این طرح را وتو کند.

وی در ادامه اعلام کرد: اگر این طرح از سوی سازمان ملل پذیرفته نشود سرنوشت مصالحه دولت افغانستان با حزب اسلامی نیز مبهم خواهد ماند.

لازم به ذکر است حزب اسلامی حکمتیار در مهر ماه سال جاری با دولت افغانستان توافقنامه صلح امضا کرده است که بر اساس آن قرار است رهبر این حزب به زودی به افغانستان باز گردد.

شایان ذکر است دولت افغانستان نیز به تازگی درخواستی به سازمان ملل ارسال کرده است که نام گلبدین حکمتیار از لیست سیاه این سازمان حذف شود.

 

کد خبر 356908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha