همشهری آنلاین: وزیربهداشت، از عدم اشاره به مدیریت واحد منابع در حوزه سلامت در برنامه ششم توسعه انتقاد کرد و گفت: این موضوع در برنامه ششم هم اتفاق نیفتاد و گرفتار سیاسی کاری و رودربایستی شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی با حضور در برنامه تلویزیون دست خط که از شبکه پنجم سیما پخش شد، اظهار کرد: طرح‌تحول نظام سلامت، ایده‌ای بود که در این دولت پرورانده شد. در زمان شروع به کار دولت آقای روحانی، ایشان مصمم بودند یارانه کسانی که نیازمند نیستند حذف شود. مصمم به این عمل بودند و تصور می‌کردند با این اقدام، ۲۵ هزار میلیارد از ۴۲ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود و می‌توانند ۱۵ هزار میلیارد تومان از این رقم را صرف تولید و اشتغال و ۱۰ هزار میلیارد تومان را برای یک خدمت اجتماعی هزینه کنند.

وی ادامه داد: این موضوع در دولت نیز مطرح شد و ما هم گفتیم طرح تحول نظام سلامت به عنوان مهم‌ترین برنامه اجتماعی دولت مطرح شود. از قبل نیز در برنامه‌ای که به مجلس تقدیم کرده بودم، آن را قول داده بودم. برای اجرای این طرح از سازمان‌هایی مانند  سازمان بهداشت جهانی و کشورهایی با شرایط مشابه نیز کمک گرفتیم و ظرف سه ماه آماده شد.

هاشمی با بیان اینکه دکتر روحانی معتقد است طرح تحول، مشروعیت ادامه یارانه در این دولت است، افزود: در حوزه سلامت، عقب ماندگی جدی مانند سایر بخش‌های خدماتی وجود دارد؛ به همین دلیل طبیعی است زمانی که مردم بیمه شدند و خدمات دریافت کردند، از آن راضی باشند، اما وقتی عرضه متناسب با تقاضا نباشد، نقص‌ها آشکار می‌شود. در اجرا برای طرح مشکلاتی پیش آمد. دلیل اینکه بر یکپارچگی تولیت تاکید می‌شود و در سیاست‌های مقام معظم رهبری نیز آمده است، این است که این اقدامات باید مدیریت واحدی داشته باشند.

وی همچنین اضافه کرد: در حوزه سلامت مدیریت چندپارچه‌ای وجود دارد و وزارتخانه‌های متعددی در امر درمان دخیل هستند. ما در اجرا به مشکل خوردیم چون بخشی از کار را باید بیمه‌ها انجام می‌دادند. پول برای بیمه شدن پنج میلیون نفر در نظر گرفته شده بود، ولی ۱۱ میلیون نفر بیمه شدند. همچنین قرار بود ارزش دفترچه‌های بیمه فقط در مراکز دولتی باشد ولی به بخش خصوصی و دریافت خدمات سرپایی نیز تعمیم داده شد.

وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: فکر می‌کنم یک ذوق زدگی در مجریان آن ایجاد شد؛ چرا که طبق آمار سازمان بیمه سلامت ایرانیان، ۸۵ درصد کسانی که بیمه شدند، کمتر از یک میلیون تومان درآمد داشتند. این عاملی بوده است برای تشویق آن‌ها که از سر دلسوزی تعداد بیشتری را بیمه کنند، شاید هم از مسئولین قول‌هایی گرفته بودند که منابع آن تامین شود. این موضوع با تغییر قیمت نفت نیز همزمان شد. غیر از حمایت جدی که در ابتدای سال ۹۳ صورت گرفت، اعتبارات طرح از محل هدفمندی یارانه که شش هزار و ۸۰۰ میلیون تومان بود، کاهش یافت و در گام‌های بعدی به حدود چهار هزار، دو هزار و ۸۰۰ میلیارد و در ‌نهایت به حدود هزار میلیارد تومان از ردیف‌های هدفمندی یارانه رسید. با حساب تورم، این عدد از سال ۹۳ به بعد، نباید از شش هزار و ۸۰۰ میلیون تومان کمتر شود.

وی بودجه مصوب این طرح را چهار هزار و ۸۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: تمام اعتبار طرح تحول تقریبا کمتر از یک سوم بعضی از دستگاه‌ها است. رقمی که امسال به طرح تعلق گرفت کمتر از هزار و ۲۰۰ میلیون تومان است. ما مدعی هستیم که با ۷۰ درصد رقم شش هزار و ۸۰۰ میلیون تومانی که تصویب شد، این طرح را تا پنج سال دیگر هم می‌توانیم ادامه دهیم؛ البته باید بیمه‌ها به پوشش بیمه‌ای‌ همان پنج میلیون نفر برگردند یا منابع جدیدی به آن‌ها تعلق گیرد.

هاشمی با بیان اینکه می‌پذیرم در این طرح نقصی در کار دولت، برای پیشبرد این طرح وجود دارد، گفت: با این وجود ما تصور می‌کردیم گشایشی ایجاد می‌شود و احتمالا پول توافق هسته‌ای سریع‌تر تزریق می‌شود و قیمت نفت نیز تغییر می‌کند، یا اینکه منابع وجود دارد که ما از آن خبر نداریم و علی رغم اینکه مشخص است ادامه روند کسری خواهد داشت، شاید سازمان مدیریت می‌خواهد منابع آن را از محل دیگری تامین کند.

وی میزان مطالبات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از سازمان‌های بیمه گر را ۱۱ هزار میلیاردتومان اعلام کرد و گفت: چهار هزار میلیارد تومان از این مطالبه مربوط به سازمان تامین اجتماعی و سایر این رقم مربوط به سازمان بیمه سلامت ایرانیان، نیروهای مسلح و کمیته امداد است.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت، تنها دستگاهی است که برنامه‌ای برای نقد اقدامات خود گذاشت، تصریح کرد: این برنامه هر سال اردیبهشت برگزار می‌شود، ولی برخی علاقمند هستند که از تریبون حرف‌های خود را بزنند که این روند نیز در کشور معمول است. وزرای قبل نیز در رسانه حرف می‌زنند، وزیر یک دوره‌ای برای خدمت دارد و هر هنری دارد خرج می‌کند، فرصتش که تمام شد در خفا همکاری کند و در آشکار، به نظرم باید رفتار خود را نقد کند.

در پاسخ به برخی اظهارات مبنی براینکه بحث درمان چاه ویلی است که پر نمی‌شود، اظهار کرد: این نقدها کاملا درست ولی اگر نتیجه‌گیری این باشد که چون می‌تواند چاه ویل باشد، به مشکل مردم توجه نکنیم، آن را قبول نداریم. پیش از این دولت، مردم در زمینه دارو، شیمی درمانی، بیماری‌های صعب العلاج، خاص و دریافت‌های غیرقانونی مشکلات زیادی داشتند. اجازه دهیم مردم از بین بروند؟ بعضی از اقتصادیون، ضد رفاه هستند و فکر می‌کنند این بخش‌ها، هزینه بر است. ما نوزادانی داریم که با بیماری متولد می‌شوند و سالیانه یک میلیارد تومان، هزینه درمان آن‌ها می‌شود و بعد از ۲۰ سال نیز از بین می‌روند. آیا ما اجازه داریم از اول بگوییم که برای آن‌ها نباید هزینه کرد؟ ما این منطق را قبول نداریم، اما در عین حال نظام افسار گسیخته‌ای که در آن سقف هزینه‌ها بسته نشده است، هر خدمتی ارائه و هر دارویی تجویز می‌شود و قرار است پول آن را نیز دولت بدهد را هم قبول نداریم. سیستم درمانی ما فعلا باز و مدل آمریکایی است و باید آن را ببندیم، در عین حال آن را اشکال می‌دانیم.

وی ادامه داد: آنچه در قانون درباره تجمیع بیمه‌ها آمده است و آنچه که در سیاست‌های کلی نظام سلامت آمده است، طبق نظر رهبری، باید این مدیریت واحد شود. این موضوع در برنامه ششم هم اتفاق نیفتاد و گرفتار سیاسی کاری و رودربایستی شد. دولت هم متاسفانه آن را پیشنهاد نداد.

  • آمار دریافت‌های غیر قانونی با گذشته قابل مقایسه نیست

هاشمی در خصوص آخرین وضعیت نظارت بر پرداخت‌های غیر قانونی نیز اظهار کرد: در استان‌های هیچ موردی نیست، البته معنی آن نیست که وجود ندارد، مواردی وجود دارد که مردم از ابراز آن ابا دارند. آماری که در این خصوص وجود دارد، در استان‌ها یک درصد بیشتر نیست، در تهران کمی مشکلات بیشتر است، آمار دقیق نداریم ولی با گذشته قابل مقایسه نیست. متاسفانه این مشکل در همه خدمات و صنف‌ها رسوخ کرده است.

  • نظارت صنف پزشکان بر تخلفات، کافی نیست

وی در ادامه با تاکید لزوم نظارت بر پزشکان با توجه به تغییر تعرفه‌ها، گفت: این نظارت باید در همه ارکان کشور وجود داشته باشد، البته این نظارت، فعلا از سوی قانون به صنف داده شده ولی کافی نیست. پیشنهاداتی نیز در این خصوص داشته‌ایم و معتقدیم حقوق مردم با صنف تامین نمی‌شود. این پیشنهاد به صورت لایحه به کمیسیون اجتماعی ارائه شده است، با آقای پورمحمدی،وزیردادگستری نیز در این خصوص صحبت‌هایی داشته‌ایم. من به عنوان وزیربهداشت برای تخلفاتی که مثل روز روشن است، هیچ ضابط قضایی ندارم.

وی افزود: چندی پیش یک مرکز کاشت مو که از بیمار در حین جراحی، چهار میلیون تومان درخواست کرده بود، تعطیل شد ولی به فاصله ۲۴ ساعت حکم گرفت و دوباره شروع به کار کرد. از طرفی در مواردی، پزشک مقصر است، ولی فرآیند بررسی پرونده، ۹ ماه زمان می‌برد، اگر در این مدت قصور دوباره تکرار شود، چه کسی پاسخگو است؟

  • کسی نمی‌تواند با تجمیع بیمه‌ها مخالفت کند

وی همچنین اضافه کرد: آقای ربیعی دوست ما است ولی می‌گویند تجمیع بیمه‌ها در دوره ما انجام نشود. ولی از آنجا که این موضوع برآمده از دانش و تجربه بشر و مشکل جدی مردم است، کسی نمی‌تواند با آن مخالفت کند، ولی هرکسی می‌گوید چرا در دوره من این کار انجام شود؟ ما می‌گوییم یک صندوق شیشه‌ای بگذارید و پول درمان را جای دیگری هزینه نکنید، در غیر این صورت سیستم درمانی کشور را فلج می‌کنید. اگر بیمه‌ها زیر نظر ما بود، بهانه‌ای در اختیار نداشتیم. یا بیمارستان‌های ما را بردارید و ما فقط نظارت کنیم، یا اینکه منابع را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهید.
وزیربهداشت با تاکید براینکه طرح تحول نظام سلامت در مدت باقیمانده از عمر این دولت ادامه داد، افزود: طرح مهم‌ترین برنامه اجتماعی دولت و نیاز جدی مردم است.

  • تکلیف نظام سلامت مشخص نیست

وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما نظام سلامت است و هنوز برای آن تعیین تکلیف نشده است، ادامه داد: اگر به آنچه که رهبری دوسال قبل ابلاغ کردند عمل کنند و مجلس و دولت نیز برای آن قانونی بنویسند، نظام سلامت کشور آینده خوبی خواهد داشت. ۳۰ ماه این حوزه بدون قانون مانده است اما هنوز هم خبری نیست، ما این موضوع را بارها گفتیم. نگاه‌ها ممکن است در این خصوص متفاوت باشد و در عین حال الزاماتی برای برخی دستگاه‌ها به وجود می‌آید، به همین دلیل است که کناره گیری می‌کنند.

  • از ناکارآمدی نظام مالیاتی تا پاسخ درباره وضعیت پروند کیارستمی

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت در این برنامه، درباره برخی حواشی پیرامون مسائلی همچون پرونده فوت مرحوم کیارستمی، میزان درآمد پزشکان، خطاهای پزشکی، انتقاد از نظام مالیاتی و همچنین حادثه منا صحبت کرد.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که که آیا خطاهای پزشکی نسبت به دورهای گذشته افزایش پیدا کرده است یا خیر، اظهار کرد: این خطاها امروز به واسطه فضای مجازی بیشتر دیده می‌شود، اماای کاش خطاهای سیاسی و تقنینی و... هم منعکس می‌شد.

وی در ادامه به سوالی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده فوت مرحوم عباس کیارستمی نیز پاسخ داد و گفت: این پرونده در حال حاضر در دست نظام پزشکی است وتیمی که آن را پیگیری می‌کند و بسیار موسع است، نسبت به آن رودربایستی ندارند و از بهترین‌ها هستند. اما من هم از حکم آن اطلاعی ندارم، فعلا نیز قطعی نشده است. در نظام پزشکی بررسی پرونده‌ها چندین ماه زمان می‌برند. قصور پزشک که قطعی است ولی اینکه چه مقدار تعیین شده و چه مجازاتی مشمول او خواهد شد را نمی‌دانم.


وزیر بهداشت درباره برخی حواشی که درباره عیادت‌های او از افراد و چهره‌های مختلفی صورت گرفته است، گفت:من یک هدف بیشتر ندارم و آن این است که بگویم چرا به امام گرایش پیدا کردیم و در رفتار، نگاه به مردم، خدمت، قدرت و ثروت باید چگونه عمل کنیم. نمی‌توانیم به پیرامون خود بی‌توجه باشیم. من به عیادت کسانی می‌رفتم که فکر می‌کردیم از جهات انسانی باید حتما به آن‌ها توجه شود.

  • هدف انقلاب، شفافیت است نه افشاگری

وزیربهداشت درخصوص اظهار نظر خود درباره افشاگری فیش‌های نجومی نیز توضیح داد و گفت: افشاگری یک ابزار است و شفافیت یک فرهنگ است. ما در انقلاب به دنیال شفافیت بودیم. افشاگری جزو دین ما نیست و قبل از انقلاب کار کمونیست‌ها بود. اولین وزیر نفت جمهوری اسلامی، آقای حسن نظیر، که به مشهد آمده بود، در هتل‌هایت مشهد ساکن شده بود. ایشان تیمی حدود ۲۰ نفره داشتند. بعد از سفر، فیش هزینه آن‌ها در این سه روز که ۱۷ هزار تومان شده بودند را پیدا کردند و بلوایی در کشور ایجاد شد.

وی افزود: من می‌گویم چرا باید فیش حقوقی عده‌ای را در فضای مجازی پخش کنیم و ما به او احسنت بگوییم. اینکه اگر این فیش‌ها در فضای مجازی پخش نمی‌شد، برخوردی نیز صورت نمی‌گرفت، اشکال از دستگاه قضایی و نظارتی است. اگرمی‌خواهیم با هم تسویه حساب کنیم، این انقلاب گناه دارد.

  • نظام مالیاتی ما درست نیست

وزیر بهداشت درباره درآمد پزشکان در بخش دولتی نیز گفت: پزشکان وزارت بهداشت، متوسط درآمد یک پزشک نیمه وقت، در دانشگاه‌علوم پزشکی تهران از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است، به جز حقوق. حقوق آن‌ها نیز معمولا بین شش تا ۹ میلیون تومان است. حقوق من بعد از سی سال کار، حدود ۱۰ میلیون تومان است وکمی بیشتر از حقوق دولت است. درباره میزان بال‌ترین درآمدها دربخش خصوصی نیز نمی‌دانم، چون متاسفانه نظام مالیاتی ما هیچ وقت درست نشد. همه می‌دانیم باید چه کرد، ولی نمی‌خواهیم ورود کنیم. گاهی آنهایی هم که باید تصمیم بگیرند، اشتراک منافع پیدا می‌کنند و نمی‌توانند تصمیم بگیرند.

هاشمی ادامه داد: متوسط درآمد یک پزشک تمام وقت نیز حدود ۱۶ میلیون تومان است وشش تا هشت میلیون تومان حقوق می‌گیرند. سقف حقوق در وزارت بهداشت بعد از سی سال به ۹ میلیون تومان می‌رسد. در دانشگاه تهران بالای ۶۰ میلیون تومان نیز کارانه پرداخت می‌شود. تنها یک مورد حقوق بسیار بالا داریم که تقریبا کمتر از ۱۹۰ یا ۱۸۰ میلیون تومان که گفتید درآمد دارد و در محروم‌ترین شهر کشور کار می‌کند. نفر دوم نیز در جایی کار می‌کند که کسی جرات رفتن به آنجا را ندارد، چون هرچند وقت یک بار، یک حادثه‌ای اتفاق می‌افتد.

وی ضمن انتقاد از نظام مالیاتی کشور، اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته نیز از کسانی که مالیات را متناسب با حقوق خود می‌پردازند تجلیل می‌شود. چون دزدی نمی‌کند رانت هم نمی‌گیرد. این طور که آقای طیب نیا قول دادند، قرار است نظام مالیاتی جدید تا پایان دولت ایجاد شود.

هاشمی درباره نظر شخصی خود درباره عملکرد دولت یازدهم نیز گفت: با توجه به گرفتاریهایی که وجود داشت، عملکرد بسیاری خوبی داشت ولی می‌توانست بهتر باشد. اگر برجام نبود نیز مشکلات زیادی داشتیم. این درست است که آرزوی ما این بود که همه چیز به نفع ما باشد، ولی طرف مقابل نیز تجربه و اندیشه و قدرت دارد.

وی ادامه داد: اگر اوضاع ۲۰ تا ۳۰ درصد هم بهتر شده باشد باید قدر بدانیم. حداقل اتفاقی که افتاده، این است که اروپا با آمریکا نیست. آیا بستن قرارداد خرید بویینگ به معنی شکستن تحریم نیست؟ ما نباید از ارزش‌های خود کوتاه بیاییم ولی در عین حال باید تعقل، تدبیر، اندیشه و صبر پیشه کرد.

وزیر بهداشت، ضمن اشاره به امکان افزایش فروش نفت پس از برجام، بیان کرد: اشتغالزایی نیاز به سرمایه دارد ولی در داخل کشور چه کسی این میزان پول دارد؟ در نتیجه باید سرمایه گذاری خارجی صورت گیرد. دولت نیز پولش را از صادرات به دست می‌آورد که آن نیز قفل شده بود. من به عنوان یک استاد دانشگاه می‌توانستم ویزا بگیرم، بالاترین تحقیق‌های ما نیز در مجلات آن‌ها منترش نمی‌شد.
هاشمی، همچنین در خصوص برخی اظهارات خود در حوزه سلامت روان مردم و مسئولین نیز توضیح داد و گفت: بعضی از ما مشکل اعصاب و روان داریم و آمار آن هم بالا است. قسم هم نخوردیم که در مسئولین پیدا نشود، ما آمادگی کامل درمان داریم.

وزیر بهداشت در پایان این برنامه، درباره حضور خود در عربستان برای پیگیری حادثه منا، نیز گفت: به نظر من جلسه ساعته‌ای که در آن زمان برگزار شد، بسیا موثر بود. آن‌ها شروعبه تعریف از ما کردند، ما نیز همین طور. گفتیم اگر این حرف‌ها را بیرون از این جلسه بگویید، از نظر جهان اسلام نباید مشکلی داشته باشیم. پس شاید به آنچه می‌گویید اعتقاد ندارید. امیدوارم حکام سعودی نیز دست از خودخواهی و ماجراجویی‌های خود بردارند، دست آن‌ها به خون مسلمین آلوده است.

کد خبر 356336

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha