رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: ظرف 2 ماه آینده، گواهینامه‌های هوشمند رانندگی به صورت آزمایشی در یکی از شهرهای اطراف تهران عملیاتی می‌شود.

وی افزود: جنس این گواهینامه، پلی‌کربنات است که با ابعاد استاندارد و قابل حمل مانند کارت‌های هوشمند بانکی عمل کرده و تمام مسائل ایمنی، رنگ و کارایی این گواهینامه از طریق مطالعات تطبیقی با 15 کشور دنیا اجرایی شده است.

وی با اشاره به این که بخشی از اطلاعات گواهینامه، ثابت و بخشی در چیپ هوشمند قرار می‌گیرد، تصریح کرد: سوابق راننده و تخلفات وی در چیپ هوشمند ذخیره شده و پلیس می‌تواند با استفاده از کارت‌خوان دستگاه‌های PDA (ثبت تخلفات الکترونیکی) تخلفات راننده را مشاهده کند.

سردار رویانیان با تأکید بر این که هم‌اکنون سوابق رانندگان در پلاک آنها درج می‌شود افزود: با راه‌اندازی سامانه گواهینامه هوشمند سوابق رانندگی در گواهینامه افراد درج خواهد شد که این سامانه قابلیت لینک لحظه‌ای با سامانه‌های پلیس را هم دارد.

وی گفت: گواهینامه هوشمندی که قرار است در ایران اجرایی شود، هنوز حتی در تمام کشورهای پیشرفته نیز به صورت کامل عملیاتی نشده است.

رئیس پلیس راهور ناجا مسائل اصلی در گواهینامه هوشمند را تأمین کارت به تعداد مورد نیاز سالانه 2 میلیون قطعه، تأمین چیپ هوشمند به همین میزان در داخل و استفاده از نرم‌افزار و سخت‌افزار آن عنوان کرد و گفت: هم اکنون بنیاد تعاون ناجا در حال عملیاتی کردن این طرح است که درصورت تحقق شرایط لازم از سال 87 تمامی گواهینامه‌های جدید صادره هوشمند خواهد شد.

وی در عین حال تأکید کرد: باید الزامات قانونی استفاده و به‌کارگیری گواهینامه هوشمند نیز در کنار تولید آن دیده شود.

رئیس پلیس راهور ناجا با تأکید بر اینکه از ابزارهای مختلف در کشور مانند گواهینامه خوب استفاده نکرده‌ایم، افزود: آموزشگاه‌های رانندگی نیز باید نظام‌مند شوند که در این راستا، سامانه آموزشگاه‌های رانندگی در حال ایجاداست و با اجرایی شدن آن، آموزشگاه‌های رانندگی کلاس‌بندی شده و تحت کنترل قرار خواهند گرفت.

سردار رویانیان درخصوص نرخ آموزش رانندگی در کشور نیز گفت: هم‌اکنون نرخ آموزش رانندگی850 هزار ریال است و این در حالیست که رقم فوق، به هیچ وجه برای مربیان کافی نبوده، لذا به وزارت کشور پیشنهاد کرده‌ایم که این رقم به یک میلیون و 40 هزار ریال افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون باید هر 3 سال یکبار نرخ آموزشگاه‌های رانندگی مورد بازنگری قرار گیرد.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت:‌ 20هزار مربی آموزشگاه‌های رانندگی سالانه یک‌میلیون راننده تربیت می‌کنند که باید از نظر مالی مشکلی نداشته باشند.

کد خبر 35623

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز