وحیدرضا نعیمی: مجمع عمومی سازمان ملل تا اواخر ماه آبان صحنه رأی‌گیری در باره یکی از اختلاف‌برانگیزترین موضوع‌های سیاسی در این سازمان جهانی – اجتماعی، یعنی وقفه در مجازات اعدام است.

به گزارش آی‌پی‌اس‌‌ نیوز، قرار است 27 کشور عضو اتحادیه اروپا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را ارائه کنند که انتظار می‌رود باعث تقسیم کشورهای این سازمان شود.

اتحادیه اروپا مطمئن است می‌تواند هر چند با اکثریتی ضعیف این قطعنامه غیرالزام‌آور را به تصویب برساند.

کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، اتحادیه عرب، چین و شماری از کشورهای آسیایی و منطقه کارائیب از مخالفان جدی این قطعنامه هستند.

سفیر سنگاپور که کشورش یکی از مخالفان قطعنامه یادشده است، گفت کشورهای بسیاری که مجازات اعدام جزیی از قوانین آنهاست و معتقدند این موضوع ربطی به حقوق بشر ندارد و به نظم و قانون ارتباط پیدا می‌کند، دربرابر این قطعنامه مقاومت خواهند کرد.

وانو گوپالا منون افزود: برای من معلوم نیست اتحادیه اروپا امیدوار است با این قطعنامه چه چیزی به دست آورد.

شاید به آنها نوعی احساس رضایت اخلاقی بدهد، اما این امر باعث تغییر مواضع کشورهایی نخواهد شد که معتقدند مجازات اعدام به ممانعت از جرایم خطرناک کمک می‌کند.

این تلاش اتحادیه اروپا برای تحمیل ارزش‌های خود مورد قبول بسیاری از کشورها نخواهد شد.

قطعنامه یادشده ابتدا باید در کمیته سوم به بحث و ر‌أی گذاشته شود و سپس به مجمع عمومی فرستاده شود.

یک مقام اتحادیه اروپا ادعا کرد، تعداد کشورهایی که این قطعنامه را مطرح خواهند کرد، حدود 70 کشور است.

وی گفت پیش‌بینی امکان رأی آوردن آن دشوار است، زیرا هنوز مذاکرده درباره مفاد آن ادامه دارد و پیش‌نویس هنوز قطعی نشده است.

بنا بر ادعای اتحادیه اروپا، 133 کشور اعدام را به‌طور قانونی یا عملی لغو کرده‌اند. کمیسیون اروپا تأیید کرده است از سال 1994 در سراسر جهان 15 میلیون یورو صرف طرح‌هایی برای لغو مجازات اعدام کرده است.

منون خاطرنشان کرد آخرین باری که اتحادیه اروپا کوشید این موضوع را در کمیته سوم مطرح کند، در سال 1999 بود.

وی یادآوری کرد موضع کشورهایی که با مجازات اعدام مخالف هستند، قابل فهم است، اما همین کشورها ظاهراً قادر به فهم و حق قائل شدن برای کشورهایی که مجازات اعدام را حفظ کرده‌اند، نیستند.

منون گفت: مجازات اعدام براساس قانون بین‌الملل ممنوع نیست.

هر کشوری حق دارد نظام سیاسی، حقوقی، و اجتماعی و اقتصادی خود را براساس منافع خود برگزیند.

کد خبر 35591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز