همشهری آنلاین: عربستان از پیشنهاد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به ایران درباره ایجاد کنسرسیومی برای تامین اورانیوم غنی شده مورد نیاز تهران در یک کشور بی‌طرف در خارج از منطقه خاورمیانه خبر داد

به گزارش فارس، سعود الفیصل در پاسخ به نشریه میدل ایست اکونومیک دایجست مید در لندن گفت: ما راه حلی را پیشنهاد کردیم که تشکیل کنسرسیومی را برای همه استفاده کنندگان از اورانیوم غنی شده در خاورمیانه شامل می‌شود.

وی افزود: این کنسرسیوم بر حسب نیازها، میزان لازم اورانیوم را برای هر نیروگاه تامین و تضمین خواهد کرد و از این اورانیوم غنی شده برای سلاحهای اتمی استفاده نخواهد شد.
وزیر امور خارجه عربستان سعودی خاطرنشان کرد، ایران درباره این پیشنهاد که آن را قابل توجه خوانده است، فکر می‌کند.

وی افزود: ما به بحث و گفت و گو با آنان ادامه می دهیم و از آنان می خواهیم تنها به این مسئله از دید نیازهای ایران به انرژی نگاه نکنند بلکه از دید منافع امنیتی نیز در منطقه به آن توجه کنند.

وزیر امور خارجه عربستان گفت: آمریکا در این پیشنهاد دخالت و مشارکتی ندارد اما گمان نمی کنم با این پیشنهاد که یکی از بزرگترین نقاط تنش بین غرب و ایران را حل خواهد کرد ، مخالف باشد و آن را رد کنند.

وی افزود: بر اساس طرح تهیه شده توسط شش کشور حاشیه خلیج فارس (بحرین کویت،عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات عربی متحده) این شورا یک کارخانه غنی سازی اورانیوم را در یک کشور بی طرف خارج از منطقه تاسیس خواهد کرد.

سعودالفیصل در این زمینه به کشور سوئیس اشاره کرد.

وی گفت: این تاسیسات سوخت هسته‌ای مورد نیاز کنسرسیوم را برای تحویل به کشورهای خاورمیانه که در تلاش برای استفاده از انرژی هسته ای هستند و بسیاری از کشورهای منطقه که برای جبران و رفع کمبودهای فزاینده برق خود نیاز به انرژی هسته‌ای دارند، تولید می‌کند.

کد خبر 35575

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز