همشهری آنلاین: رئیس سابق کتابخانه مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان میراث نه به لحاظ مادی و نه به لحاظ پژوهشی و نه اجرایی ظرفیت تاسیس دانشگاه استاد فرشچیان را ندارد.

به گزارش فارس، محمد رجبی دوانی رئیس سابق کتابخانه مجلس شورای اسلامی در زمینه تاسیس دانشگاه استاد فرشچیان، گفت: از اوایل پیروزی انقلاب، اهالی فرهنگ و هنر در فکر ایجاد دانشگاهی بودند که از فرهنگ و تمدن ایرانی سخن بگوید و به آن امید ابتدا جایی مثل حوزه اندیشه و هنر اسلامی راه‌اندازی شد که متاسفانه تغییر رویه داد و چیزی که می‌خواستیم نشد و سپس دانشگاه سوره را راه انداختیم که آن هم مشابه سایر دانشگاه‌ها شد و به این دلیل تصمیم گرفته شد که دانشگاه دیگری داشته باشیم که به طور اختصاصی به تجربیات هنر و فرهنگ ایرانی و اسلامی بپردازد.

وی افزود: استاد فرشچیان نیز همین دغدغه را داشتند و به همین خاطر بنا شد که با اسم استاد فرشچیان این هدف آموزشی را پیش ببریم و مرکز آموزش هنرهای اسلامی ایجاد شود ولی هیچ مسئولی آن را مورد حمایت قرار نمی‌داد و پی هر یک از دولت‌های قبل که رفتیم اساسا این رویکرد را نداشتند و بعضی هم بحث می‌کردند که مگر هنر اسلامی وجود دارد؟ بعضی هم که می‌پذیرفتند در چند و چون آن بحث می‌کردند و مسائل اجرایی را بهانه می‌کردند و به جایی نمی‌رسید.

رئیس سابق کتابخانه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای تاسیس دانشگاه استاد فرشچیان روندهای حقوقی طی شده است، گفت: اساسنامه دانشگاه را نوشتیم و بیش از 70 استاد آن را بررسی و تایید کرده‌اند و به وزارت علوم هم فرستادیم و کارشناسان حقوقی مسایل را بازبینی کردند.

وی از سیستم آموزشی جدیدی در این دانشگاه خبر داد و گفت: در داخل این دانشگاه تعلیم مبتنی بر شیوه استاد و شاگردی است یعنی این طور که دانشجو وقتی درسی را با یک استاد شروع می‌کند تا پایان دوره درس را با او می‌گذراند و استاد عوض نمی‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: نکته دیگر اینکه کسانی که در دوره 4 ساله اول از این دانشگاه با موفقیت فارغ‌التحصیل شوند در دوره کارشناس ارشد خدمت بعضی از استادانی خواهند رسید که شاخص هستند و به شیوه خود، دانشجویان را آموزش می‌دهند، یعنی ضمن اینکه می‌توانند کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه خود طی کنند شیوه‌ای موازی خواهد بود که حوزه استادان نام دارد و مثلا استاد فرشچیان حوزه‌ای خواهد داشت که عده‌ای را از بین آن هنرجویان انتخاب می‌کند و بعد آن‌ها را بالا می‌آورد.

رجبی دوانی در زمینه روند تاسیس دانشگاه استاد فرشچيان، گفت: دكتر نوبخت با وجود استقبال اعلام کرد بودجه نداریم و به سازمان میراث فرهنگي سپرده شد اما سازمان‌ها در حدی نیستند که دانشگاه راه‌اندازی کنند و باید به صورت مستقل در می‌آمد اما دولت این کار را هم تصویب نکرد.

وی اظهار داشت: بعد از آن شورای عالی انقلاب کار را پیش برد و زمانی که تصویب کرد دولت موظف بود به انجام و اجرایی شدن آن که محدود شد به یکی از مراکز، در ابتدا جهاد دانشگاهی پیشنهاد شد و در نهایت به سازمان میراث سپرده شد. سازمان میراث نه به لحاظ مادی نه به لحاظ پژوهشی و نه اجرایی ظرفیت انجام این کار را ندارد.

کد خبر 355333

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha