همشهری‌آنلاین: دونالد ترامپ، نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد آمریکا موظف نیست موضع پیشین خود مبنی بر این‌که تایوان، بخشی از "چین واحد" است را ادامه دهد.

بدین ترتیب دونالد ترامپ با اعلام این موضوع، علنا به نگرانی‌های پکن در خصوص پذیرفتن تماس تلفنی رئیس دولت تایوان، بی‌توجهی نشان داد.تصمیم ترامپ مبنی بر پذیرفتن تماس تلفنی تبریک از سوی «سای اینگ - ون»، رئیس‌جمهور تایوان در تاریخ دوم دسامبر، باعث اعتراض دیپلماتیک پکن شد. پکن، تایوان را به عنوان یکی از استان‌های جدا شده از چین تلقی می‌کند.

ترامپ در گفت‌وگوی خود با شبکه خبری «فاکس نیوز» در این‌باره گفت: "من سیاست چین واحد را کاملا درک می‌کنم، اما نمی‌دانم چرا باید به واسطه سیاست چین واحد، محصور و محدود باشیم، مگر آن‌که با چین به توافقی دست پیدا کنیم که شامل مسائل دیگری از جمله تجارت نیز باشد."

ترامپ در سخنان خود، از سیاست‌های ارزی چین، فعالیت‌های این کشور در دریای چین جنوبی و همچنین موضع آن در قبال کره شمالی انتقاد کرد و افزود این پکن نیست که تصمیم‌ می‌گيرد ،ترامپ تماس تلفنی رئیس تایوان را بپذیرد یا نه.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز،ترامپ گفت: "من نمی‌خواهم چین به من دیکته کند، و این تماسی بود که با من برقرار شد. این تماس، بسیار خوب و کوتاه بود. چرا یک کشور دیگر باید بتواند بگوید من نمی توانم یک تماس تلفنی را دریافت کنم؟ عقیده دارم در حقیقت، نپذیرفتن این تماس تلفنی بسیار توهین‌آمیز بود."

به گفته کارشناسان سیاسی، ابراز تردید ترامپ درباره سیاست طولانی مدت آمریکا در خصوص چین واحد، می‌تواند خطر دشمنی بیشتر پکن را در پی داشته باشد و در صورتی که چین در این خصوص بیش از حد تحت فشار قرار بگیرد، ممکن است به رویارویی نظامی میان دو کشور منتهی شود.

پکن تاکنون درباره اظهارات مطرح شده توسط ترامپ واکنشی نشان نداده است.

تماس تلفنی رئیس دولت تایوان با ترامپ، نخستین تماس از این دست است که میان رئیس دولت تایوان و نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر رخ می دهد. کارتر در سال 1979، تایوان را به عنوان بخشی از "چین واحد" به رسمیت شناخت.

تایوان یکی از حساس‌ترین مسائل سیاسی چین شمرده می‌شود. مقام‌هاي چین نیز معمولا هرگونه تماس دولت‌های خارجی با مقامات ارشد تایوان را به شدت مورد انتقاد قرار می دهند.

در پی تماس تلفنی ترامپ با رئیس تایوان، دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در این باره اعلام کرد مقامات ارشد کاخ سفید با مقامات چین گفت‌وگو و بر ادامه سیاست چین واحد توسط واشنگتن تاکید کرده اند. دولت اوباما همچنین هشدار داد پیشرفت‌های اخیر در روابط آمریکا و چین، می تواند به واسطه تشدید مساله تایوان، تضعیف شود.

ترامپ همچنین در سخنان خود، مجموعه‌ای از شکایت ها را علیه چین مطرح کرد.

او در این‌باره گفت: "کاهش ارزش واحد پولی چین، به شدت به ما آسیب می‌زند. آنها مالیات سنگینی را در مرزها از ما دریافت می‌کنند، اما ما از آنها مالیات دریافت نمی‌کنیم. آنها استحکامات گسترده‌ای را در میان دریای چین جنوبی ساخته اند، اما نباید این کار را انجام دهند. صریح بگویم، آنها در خصوص کره شمالی به ما اصلا کمک نمی‌کنند. در اینجا مساله کره شمالی وجود دارد، مساله تسلیحات هسته‌ای وجود دارد و چین می تواند این مشکل را حل کند، اما آنها اصلا به ما کمک نمی‌کنند."

کد خبر 355294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha