همشهری آنلاین: پرندگان مهاجر مهم‌ترین عامل در جابجایی ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان محسوب می‌شود.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کمین پرندگان مهاجر گیلان

به گزارش ایسنا، "حمید سلطان‌خواه" سرپرست اداره حفاظت محیط ‌زیست ماسال با اشاره به اقدامات پیشگیرانه و مقابله با بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان گفت: سازمان حفاظت محیط ‌زیست در این راستا علاوه‌ بر عدم صدور پروانه شکار، شکار پرندگان را در سطح کشور حتی برای کسانی که قبلاً پروانه شکار اخذ کرده بودند تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرده است.

سلطان‌خواه با تقدیر از همکاری‌ها و اقدامات شبکه دامپزشکی در این خصوص گفت: پرندگان آبزی و مهاجر به‌ عنوان مهم‌ترین عامل در جابجایی ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان محسوب می‌شوند.

  • حداقل شکارچیان برای سلامتی خانواده خود از شکار پرهیز کنند

وی افزود: ضروری است شکارچیان جهت رعایت بهداشت و حفظ سلامتی خود، خانواده و دیگر افراد جامعه با دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری داشته و تا اطلاع ثانوی از هرگونه شکار و صید پرندگان وحشی پرهیز کنند.

"شهرام مهدیزادگان" رئیس شبکه دامپزشکی ماسال نیز در این نشست با اشاره به عدم مشاهده این بیماری در این شهرستان گفت: نمونه‌گیری‌های انجام شده خون و سواپ از کلواک طیور در سطح شهرستان این نکته را تائید می‌کند.

  • تاکنون نشانه‌ای از بیماری در پرندگان تالش مشاهده نشده است

"محمد مرتضایی" رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان تالش نیز خاطرنشان کرد: مرغداری‌های این شهرستان از نظر بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان پایش و به ‌صورت کامل بازرسی می‌شوند و تاکنون نشانه‌ای از این بیماری مشاهده نشده است.

"علی فتح‌الهی" فرماندار شهرستان تالش نیز با بیان این ‌که بیماری آنفلوانزای طیور از بیماری‌های واگیردار تنفسی و ویروسی با قدرت انتشار زیاد است، گفت: برای تشخیص آن باید به میزان واگیری، تلفات جوجه‌ها و عوارض و نشانه‌های آن در کالبد شکافی طیور توجه کرد و سپس جهت تائید تشخیص از آزمایشگاه کمک گرفت.

وی افزود: مصرف گوشت مرغ و تخم‌مرغ پخته از نظر ابتلا به آنفلوانزای پرندگان خطری ندارد.

  • برای مقابله با آنفلوانزای پرندگان همه احساس مسئولیت کنند

فرماندار شهرستان تالش تصریح کرد: اشاعه فرهنگ بهداشت دام و انسان فقط در حیطه وظایف شبکه دامپزشکی نیست، بلکه اداره‌های عضو ستاد پیشگیری از آنفلوآنزا نظیر شبکه بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست، مأموران انتظامی، راه و شهرسازی و دادگستری به‌ علت ارتباط نزدیک با مردم باید در این راستا احساس مسئولیت کنند.

وی افزود: در این خصوص دستگاه‌های اداری بخشی‌نگر نباشند و به‌عنوان یک مجموعه با تعامل و هم‌پوشانی لازم برای مصونیت بیش‌تر در برابر شیوع احتمالی این بیماری اقدام کنند.

فرماندار تالش یادآور شد: دستگاه‌های اداری ضمن آمادگی لازم برای عمل به وظایف خود باید در صورت مشاهده علائمی از آنفلوآنزای پرندگان، مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان تالش اطلاع دهند.

کد خبر 355290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha