همشهری آنلاین: پژوهشگران ایتالیایی درحال طراحی و ساخت نسل جدیدی از روبات‌های امدادگر هستند که با الهام از ساختار بدنی چهارپایان طراحی شده‌است

روبات

و می‌تواند در عملیات امداد و نجات به یاری زیر آوار ماندگان بشتابد.

براساس گزارش فوربس، این روبات كه چهار‌پاي هیدرولیک نام گرفته است، از توانايي راه رفتن روي سطوح ناهموار،‌عبور از موانع و بلند شدن از روي زمين در صورت به زمين افتادن برخوردار است، از اين رو مي‌تواند در عمليات نجات افرادي كه در زير آوار ناشي از زلزله به دام افتاده‌اند نقشي كليدي بازي كند.

کلودیو سمینی مدیر ارشد این پروژه در موسسه فناوري ايتاليا می‌گوید امیدواریم این روبات بتواند در طول پنج سال آينده به تيم‌هاي امدادگران بپيوندد. اين ماشين از حسگرهای مختلفی از جمله حسگر لیزری، دوربین، و نیز حسگر سنجش آلودگی و گازبرخوردار خواهد بود تا بتواند اطلاعات حياتي را برای بهبود عملیات به تیم نجات برساند.

حین انجام عملیات خطرناک، اين روبات مي‌تواند براي حمل مواد و يا دستيابي به مناطق غيرقابل دسترسي توسط انسان مورد استفاده قرار گيرد. محققان ايتاليايي مي‌گويند ظاهر اين روبات با الهام از چهارپايان طراحي شده‌است. لوکا چارللیو مدير فجايع طبيعي در سازمان محافظت شهري فلورانس می گوید این نوع از روبات به شدت تطبيق‌پذير است به ويژه در مواردي كه ساختماني تخريب شده و آوار بر زمين ريخته است، زيرا به جاي دو پا از چهار پا براي حفظ تعادل خود استفاده مي‌كند و به اين شكل از ثبات بيشتري برخوردار است و راحت‌تر حركت مي‌كند.

با اين همه اين روبات چهارپا پيش از اينكه بتواند راهي عمليات‌هاي امداد شود،‌ بايد در بخش‌هاي مختلفي بهبود يافته و ارتقا پيدا كند. به گفته محققان توانايي حركت اين روبات به اندازه خودكار بودن آن از اهميت برخوردار است، به ويژه اگر قرار باشد از آن در شرايط اضطراري استفاده شود.

قرار است اين ماشين توسط بخش‌هاي مختلف سازمان محافظت شهري و سازمان آتشنشاني مورد آزمايش قرار گيرد تا نتايج اين آزمايش‌ها در بهبود روبات به كار گرفته شود. اين روبات امداگر تنها روبات چهارپايي نيست كه در جهان ساخته شده‌است،‌آمريكايي‌ها و ژاپني‌ها نيز روبات‌هايي مشابه با هدف استفاده نظامي ساخته‌اند.
کد خبر 355176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha