گروه سیاسی: وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران در اجلاس آینده کشورهای همجوار عراق در استانبول ترکیه طرحی عملی برای ایجاد ثبات و امنیت در عراق ارائه می‌کند.

منوچهر متکی که برای رایزنی با مقامات عراقی به بغداد رفته بود، در نشست خبری مشترک با هوشیار زیباری، همتای عراقی ‌خود با بیان اینکه این اجلاس نباید تشریفاتی و محدود به سخنرانی باشد، افزود: ایران اکنون در حال مطرح کردن این طرح با کشورهای شرکت‌کننده در این همایش و دریافت نظرات آنهاست.

گفت‌وگو درباره مسائل امنیتی

وی با اشاره به اینکه در مذاکرات روز گذشته‌اش با طرف عراقی مسائل مختلفی از جمله توسعه و تحکیم روابط دوجانبه، اجلاس آتی استانبول و بحران اخیر بین ترکیه و عراق بر سر مسئله حزب کارگران کرد (پ.ک.ک) را مورد بحث و بررسی قرار داده است، درباره مورد اخیر گفت: به طرف عراقی متذکر شدیم که حامیان تروریست‌ها، دوستی‌ها و صمیمیت‌های بین کشورهای منطقه را هدف قرار داده‌اند.

متکی افزود: اینکه نام گروه‌های تروریستی، گروهک منافقین باشند یا پژاک یا پ.ک.ک مهم نیست، بلکه این اقدام‌های آن‌هاست که امنیت منطقه را تهدید می‌کند.

هوشیار زیباری هم در این کنفرانس خبری با بیان اینکه مواضع کشورش در مورد گروه‌های پ‌ک‌ک، پژاک و منافقین را برای طرف ایرانی تشریح کرده است، تصریح کرد: دولت عراق با حضور گروه‌های مسلح تروریستی مانند گروهک منافقین، پژاک یا هر گروه دیگر که کشورهای همجوار را تهدید کند، مخالف است.

درخواست کمک

در همین حال، پس از آنکه منوچهر متکی با نخست‌وزیر عراق دیدار کرد، دفتر نخست‌وزیری عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: مالکی از ایران برای حل بحران در روابط ترکیه و عراق بر سر شورشیان پ.ک.ک درخواست کمک کرد.

به گزارش ایرنا، نوری مالکی در این دیدار همچنین خواستار حمایت تهران از دولت بغداد در کنفرانس آتی کشورهای همجوار عراق در استانبول شد.

همچنین به گزارش واحد مرکزی خبر، هوشیار زیباری نیز در کنفرانس خبری مشترک با متکی گفت: عراق خواستار آن است که کنفرانس بین‌المللی این هفته در استانبول ترکیه، به جای تنش‌های موجود در مرز ترکیه، به موضوع امنیت ملی عراق بپردازد.

احتمال از سرگیری مذاکره با آمریکا

وزیر امور خارجه عراق در کنفرانس خبری مشترک با متکی، از جمله مسائل مورد بحث در گفت‌وگو با وی را، از سرگیری گفت‌وگوی ایران و آمریکا درباره عراق ذکر کرد و گفت: توقف گفت‌وگوهای سه جانبه ایران، آمریکا و عراق امر مثبتی نبوده و ادامه آنها مفید خواهد بود.

وی تصریح کرد: توافق کردیم که هماهنگی‌هایی برای از سرگیری دور چهارم گفت‌وگوها انجام شود.

زیباری ابراز امیدواری کرد که دور چهارم گفت‌وگوها در آینده‌ای نزدیک از سر گرفته شود.

کد خبر 35481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز