در حالی که پس از تحقیقات اولیه پیرامون مرگ دلفین‌ها، سخن از یک کشتی نامشخص به میان آمده بود، اما مسئولان شیلات و محیط‌زیست در آخرین اظهار نظر خود، دلایل دیگری از جمله تأثیر رادارها بر سامانه عصبی دلفین‌ها را برای مرگ 73 دلفین اعلام می‌کنند.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به نتایج بررسی‌ها در مورد مرگ 73 دلفین، گفت: تأثیر آلودگی‌های نفتی در مرگ دلفین‌ها منتفی است و یکی از احتمالات مهم و مطرح در مورد مرگ دومین گروه از دلفین‌ها تأثیر اختلالات راداری کشتی‌ها و زیردریایی‌ها در گیرنده‌های دلفین‌هاست.

وی با اعلام اینکه ظرف دو هفته آینده کمیته تخصصی برای بررسی موضوع در این زمینه تشکیل و نتایج آن اعلام خواهد شد افزود: بحث عبور زیردریایی‌ها از منطقه و تأثیرات راداری آنها در مرگ دلفین‌ها هم‌اکنون در دست بررسی است. از سازمان کشتیرانی و کنوانسیون حفاظت از محیط‌زیست خلیج فارس و دریای عمان نیز خواسته شده گزارش سه ماهه‌ای از رفت و آمد نفت‌کش‌ها و کشتی‌های حامل مواد شیمیایی در منطقه به سازمان محیط‌زیست ارائه شود.

از طرفی، شعبانعلی نظامی رئیس سازمان شیلات کشور نیز با رد عامل صید در مرگ و میر اخیر دلفین‌ها در جنوب کشور اظهار داشت: احتمال می‌رود علت این مرگ و میر، آلودگی‌های آب، انتشار امواج رادار کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها یا نوعی بیماری ویروسی باشد.

به گزارش میراث خبر وی محل صید کشتی‌های پرساینر را 40 مایل دورتر از ساحل عنوان کرد و گفت: عمق آب برای تورهای صید پرساینر باید 350 متر بوده و از سوی دیگر حدود 10 ساعت جمع‌آوری این تورها به طول می‌انجامد که در این مدت دلفین‌ها با توجه به هوش بالایی که دارند به راحتی می‌توانند از داخل تور خارج شوند.

رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به این‌که هم اکنون 9 کشتی پرساینر در سواحل جنوب کشور وجود دارد، افزود: صید 8 فروند از این کشتی‌‌ها 26 مهر‌ماه سال‌جاری به پایان رسیده و به پایانه‌ها برگشته‌اند، اما هنوز یک کشتی در دریاست.

نظامی با اشاره به کنترل کشتی‌ها از طریق گشت‌های شیلات گفت: درصورتی که مشخص شود هر کدام از کشتی‌های پرساینر در مرگ و میر اخیر دلفین‌ها دخیل بوده‌اند، صددرصد با آنها برخورد کرده و کشتی توقیف می‌شود.

رئیس سازمان شیلات کشور همچنین احتمال جدیدی را درخصوص مرگ و میر دلفین‌ها بیان کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه این دلفین‌ها از گونه‌های بومی خلیج فارس و دریای عمان نبوده‌اند احتمال دارد آمریکایی‌ها برای ردیابی، از این دلفین‌ها استفاده کرده و دلفین‌ها نتوانسته‌اند در آزمایشات دوام آورند، چرا که این گونه دلفین تا 300 مایلی خلیج فارس وجود ندارد.

وی در پایان افزود: از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد که سامانه ردیابی این دلفین‌ها بر هم خورده و در آنها اختلال ایجاد شده است.

کد خبر 35477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز