همشهری آنلاین: شهردار تهران همزمان با روز دانشجو با حضور در دانشگاه شهید بهشتی، گفت: ولایی و انقلابی بودن یعنی خوب کار کردن، همان طور که خدمت به نسل آینده یعنی خوب کار کردن.

دکتر محمدباقر قالیباف

به گزارش تهران سما، دكتر محمدباقر قالیباف طی سخنانی در مراسم روز دانشجو با عنوان «رستاخیز دانشجویی» که در محل تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: خداوند را شاکرم که در جمع جوانان پر شور و با صفا در یک روز به یاد ماندنی و عزیز همیشگی در تاریخ ملت ایران حضور پیدا کردم. 16 آذر به نام دانشجو و به یاد شهدای دانشجویی که جان خود را در راه استقلال این مرز و بوم از دست دادند، مزین شده است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از اساتید و مسئولان دانشگاه شهید بهشتی، اظهار کرد: اهمیت 16 آذر آن هم بعد از کودتای ننگین 28 مرداد که دولت ملی این کشور را ساقط کرد و نقش بزرگی که دانشجویان در چند ماه بعدش ایفا کردند و در آن فضای خفقان، فشار و استبداد در مقابل مهمان خارجی ایستادند و خون خودشان را تقدیم استقلال و آزادی این ملت کردند، بر هیچ کس پوشیده نیست.

شهردار تهران با اشاره به نقشی که 16 آذر در مبارزه با استبداد و استعمار داشته است، خاطرنشان کرد: این روز برای همیشه در تاریخ باقی خواهد ماند. نمونه آن این است که بعد از شصت و اندی سال گرد هم آمدیم و یاد آنها را گرامی می‌داریم. این تاکید بر همان نقش روحیه مبارزه، حق‌طلبی و آزادی‌خواهی نسل جوان و خصوصا نسل دانشجو و تحصیل‌کرده این کشور است.

وی افزود: اگر به 15 خرداد 42 را نیز نگاه کنیم حرکت عظیم حضرت امام خمینی (ره) را در محیط حوزه می‌بینیم؛ آن هم در شرایط سخت آن روز که حتی افرادی در خود حوزه هم به حضرت امام (ره) توصیه می‌کردند که وقت مبارزه نیست و امکان مبارزه با این رژیم تا بن دندان مسلح وجود ندارد، اما این روحیه مبارزه ادامه پیدا کرد و ما اوج این مبارزه را در 22 بهمن سال 57 شاهد بودیم. 38 سال قبل مردم ما به خیابان‌ها آمدند و همه اقشار با حضور خودشان توانستند به یک نظام ظالم و شاهنشاهی پایان دهند. این یک افتخار است که ملت ما در یک روند جریان مبارزه - از مشروطه تا کنون - این توفیق را پیدا کرده که وابستگی را جایگزین استقلال کند. به طوری که خفت را بردارد و عزت را جایگزین کند و استبداد را از بین ببرد تا آزادی برای ملت به ارمغان آید. بدون شک اینها همه در گرو این مبارزات بوده است.

شهردار تهران ادامه داد: هر چقدر در وصف این مبارزات علیه ستم و رژیم ستمشاهی سخن بگوییم و در اهمیت نقش جوانان، دانشجو، دانشگاه و حوزه بگوییم، کم گفته‌ایم. اما چه کنیم امروز که بنده پذیرفتم در این جمع گرم و صمیمی شما باشم سخنران خوبی نیستم.

قالیباف با بیان اینکه تا جایی که به یاد دارم من در سال‌های گذشته هیچ وقت توفیق پیدا نکردم در چنین مناسبت‌هایی در 16 آذر در جمع دانشجویان حضور داشته باشم، تصریح کرد: حتی در افتتاح پروژه‌ها از ما برای سخنرانی دعوت می‌کنند و می‌گوییم ما اهل سخنرانی نیستیم چون زندگی ما اینگونه رقم نخورده است. ما روستازاده هستیم، از روزی که پا در زندگی گذاشتیم شاهد بودیم آن چیزی که کار را پیش می‌برد، کار است؛ حرف، کار را پیش نمی‌برد.

وی تاکید کرد: آن روزی که ما در روستا بودیم باید بیل می‌زدیم و میوه‌ها را جمع می‌کردیم، میوه‌ها با حرف جمع نمی‌شد و گاوها با حرف دوشیده نمی‌شدند و گوسفندان را با حرف نمی‌شد به صحرا برد. همین‌طور که با حرف انقلاب به پیروزی نرسید.

وی در بخشی از سخنانش با ذکر خاطره‌ای از دوران مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی پهلوی، گفت: رئیس حکومت نظامی زمان شاه مردم را متهم می‌کرد که کسی در خیابان نیست، این‌ها نوار است که پشت بلندگوها می‌گذارند. اما این در حالی بود که مردم در خیابان‌ها بودند، شهید دادند، کتک خوردند، زندانی کشیدند تا کار پیش رفت.

قالیباف بابیان اینکه امروز در حین اینکه من همه حرف‌ها را قبول دارم و می‌شود در حوزه‌های مختلف سخن گفت اما به دلیل اینکه حرف‌زن خوبی نیستم، شاید سخنران خوبی را انتخاب نکرده‌اید، خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس هم امورات با حرف پیش نرفت، با عمل پیش رفت. مردم در میدان جنگ حضور پیدا کردند و جنگیدند. از رجزخوانی صدام و حزب بعث، از اتحاد شرق و غرب، یکی شدن شوروی آن زمان و آمریکا، تجهیزات غربی و شرقی در عصر دوران جنگ سرد هیچ کس نترسید. هیچ کس به دنبال گفت‌وگو نرفت چون گذشته را دیدند و شاهد بودند هر زمانی این کشور مورد تجاوز واقع شد، در طول تاریخ نشان داده شده است اگر به شرق و غرب غلطیدند و به سمت قدرت‌های استکباری رفتند، جز اینکه هم کشور را از دست دادند و هم آبرو و عزت را از دست دادند هیچ خاصیت دیگری برای کشور ما نداشته است.

  • امروز دغدغه مردم کار، اشتغال و معیشت است

وی با تاکید بر اینکه در میدان جنگ جوانان، دانشجویان و دانش‌آموزان پیش‌قراولان عرصه نبرد بودند، گفت: امیدوارم به عنوان راوی بتوانم بخشی از نکات را برای شما روایت کنم.

قالیباف افزود: مرور 25 سال قبل، دوران بعد از جنگ و پس از اینکه به برکت خون شهدا و مجاهدت ایثارگران و رزمندگان و حضرت امام (ره) امنیت و آرامش در کشور ما برقرار شد، نشان می‌دهد همه کمربندها را برای تلاشی مشترک به منظور پیشرفت و ساختن کشور بسته بودیم. اگر برگردیم و مراسم‌های 25 سال قبل را در همین دانشگاه و سالن‌های نظیر این در محیط های دانشگاهی نگاه کنیم، حتما روی این صندلی‌ها دانشجوهایی داغ‌تر، انقلابی‌تر و سیاسی‌تر با هر گرایشی نشسته بودند و شعار می‌دادند و تلاش می‌کردند باورها و خواسته‌های خودشان و آن چیزی که فهم می‌کردند را در جامعه پیاده کنند. امروز به نظر شما اگر آنها را پیدا کنیم و از آنها سوال کنیم که برادر عزیز و خواهر گرامی در هر کجا که هستی دغدغه و نگرانی امروزت چیست، چه پاسخی می‌دهند؟

شهردار تهران با بیان اینکه عمدتا در کشور دو جریان قالب بیشتر نداریم و به نام‌های مختلف از اول انقلاب تاکنون اینگونه بوده است، ادامه داد: اگر امروز از همین دانشجویان عزیزی که در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند سوال کنیم چه دغدغه، نگرانی و مطالبه‌ای دارند چه پاسخی به ما می‌دهند؟ من فکر می‌کنم یک حرف خواهند زد به ما خواهند گفت که حال ما خوب نیست! چرا که 25 سال گذشته خودش را نگاه می‌کند و می‌بیند در طول مدت 25 سال اهل هر گرایش سیاسی که بوده تلاش کردند و زحمت کشیدند تا دولت مورد نظر خودشان را به مسند کار آورده و قوه مجریه و اداره کشور را به دست گرفتند. ولی کم کم که دوره‌ها به پایان رسیده، وقتی نگاه کردند، دیدند نکته آرمانی که به آن فکر می‌کردند و توقع و انتظاری که داشتند تحقق پیدا نکرده است. بنابراین به تدریج و آرام آرام سرد و دل شکسته شدند. البته نمی‌خواهم بگویم ناامید شدند چراکه ناامیدی گناه نابخشودنی است. در فرهنگ قرآن و اهل بیت ناامیدی نداریم قطعا جوانان ما هرگز ناامید نمی‌شوند اما دل‌شکسته، دلخور، ناراحت و یا حتی عصبانی شده و بی‌توقعی پیدا می‌کنند.

قالیباف با تاکیدبر اینکه ما با آن نسل در دانشگاه بودیم و بعد از جنگ زندگی کردیم، گفت: آزادی بیان یک ضرورت قطعی است و هر کسی جلوی آزادی بیان را بگیرد خلاف عقل، قانون اساسی و خلاف روند مردم‌سالاری عمل کرده است، همان‌طور که هر کسی بخواهد جلوی جریان آزاد اطلاعات، افشاگری و حق‌طلبی و مطالبه‌گری را بگیرد بدون شک اشتباه کرده است. این نیاز مبرم جامعه ما است و حتما این از ابزار پیشرفت کشور و از اقدامات اولیه و نیازهای اولیه یک حکومت مردم‌سالاری دینی است.

وی با بیان اینکه بنده حقیر اینطور فهم کرده‌ام که مشکلات و معضلات کشور با سخنرانی، شعار، له و علیه این و آن سخن گفتن حل‌وفصل نخواهد شد، اظهار کرد: به عنوان یک فردی از آحاد جامعه که از سن 15 سالگی که با امام (ره) و جریان انقلاب آشنا شدم معتقدم معضلات کشور با این سخنرانی له و علیه یکدیگر حل و فصل نخواهد شد.

قالیباف تاکید کرد: وقتی چهل و اندی سال گذشته تا امروز را نگاه می‌کنم، باور دارم که بعضی فکر می‌کردند اداره کشور با سخنرانی و آن هم سخنرانی‌های آتشین قابل حل است. عده‌ای فکر می‌کردند اداره کشور با گفتار درمانی و شعار قابل حل و فصل است. احساس‌شان این بود که اگر بتوانند در یک جمعی کف و سوت و تکبیر و هیجان بیشتری ایجاد کنند، به اداره و پیشرفت کشور کمک کرده‌اند. اگر دیگران را متهم کنند و ناسزا بگویند و تهمت بزنند به اداره کشور کمک کرده‌اند. فکر می‌کردند اداره کشور در دادن وعده و وعید است و احساس کردند بعد از اینکه آمدند اگر در مسئولیت‌شان کاری را به بهانه‌های مختلف - چه درست و غلط - انجام ندادند، به جای اینکه صادقانه بگویند به این دلیل نتوانستیم ولو اینکه یکی از دلیل‌ها این باشد که توان و عرضه خودم نبود؛ باید به دلایل واهی از عهد و تعهد خودشان بگذرند.

شهردار تهران با بیان اینکه عده‌ای فکر کردند اگر بیایند و به عنوان مسئول در نقش اپوزوسیون صحبت کنند، می‌توانند کشور را اداره کنند، عنوان کرد: این در حالی است که مشکل اصلی اینها نبود. مشکل اصلی این است که امروز دغدغه مردم ما از هر قشری شامل دانشجو، فارغ‌التحصیل و متخصص راباید یافت. به طوری که امروز نزدیک به 50 متخصص فارغ‌الحصیل ما بیکار هستند. بخشی هم که سر کار هستند متناسب با رشته و تخصص و جایگاه خودشان فعال نیستند. در رشته‌های فنی که بیشترین زمینه کار را هم اتفاقا دارد بیش از 35 درصد از فارغ‌التحصیلان بیکار هستند. این وضعیت برای کارگر، طلبه، صنعتکار و ... در همه بخش‌ها وجود دارد. امروز دغدغه مردم کار و اشتغال و معیشت است. این‌هاست که باعث شده امروز در کشور دچار چالش‌های جدی مثل آسیب‌های اجتماعی شویم.

وی با طرح این سوال که در حوزه آسیب‌های اجتماعی شرایط به گونه‌ای رقم خورده که برخی افراد برای حداقل زندگی‌شان دست به کارهایی خارج از شرافت انسانی می‌زنند، در این میان آیا این فرد خاطی به تنهایی مقصر است یا ما هم تقصیر داریم؟ گفت: امروز اعتیاد از محیط دانشگاه و خوابگاه تا مدرسه و حاشیه‌های شهر را تهدید می‌کند.

شهردار تهران با پرداختن به اینکه در حوزه طلاق چه مشکلاتی داریم و درصد و سهم طلاق کجاست؟ اذعان داشت: چقدر از جوانان ما فرصت جوانی خودشان را از دست داده‌اند و دوران شکوفایی آنها طوری سپری شده که نه شغل پیدا کرده‌اند و نه ازدواج کرده‌اند. اگر هم ازدواج کرده‌اند با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده که در افزایش آمار طلاق بی‌تاثیر نیست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از آذر سال 1332 دانشجویان دانشگاه‌های ما برای مبارزه با آمریکا اینگونه با استکبار و کشورهایی که به دنبال استعمار ملت‌ها بودند مبارزه کرده‌اند، اما چرا بعضی از جوانان ما حالا باید در صف انتظار برای رفتن به آمریکا باشند؟ وقتی با آنها حرف می‌زنیم متوجه می‌شویم باورشان رفتن نیست اما می‌گویند چاره چیست؟

  • وقتی چالش بزرگ برای کشور پیش می‌آید باید همه کنار هم قرار بگیریم

قالیباف با پرداختن به موضوع مهاجرت اعم از مهاجرت به خارج و مهاجرت از روستاها به شهرها، گفت: امروز 33 درصد جمعیت اطراف شهرهای بزرگ ما حاشیه‌نشین هستند که این حاشیه‌نشینی با خودش عوارض منفی بسیار زیادی دارد. کدام ایرانی و جوان است که این را بپذیرد؟ کدام انقلابی، حزب‌اللهی و میهن‌دوست است که بخواهد چنین شرایطی را برای کشورش بپذیرد. در کنار شرایط و مشکلات حاد اقتصادی که داریم، این موارد نیز جزو مشکلات جدی و معضلات کشور به شمار می‌رود.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه به طور قطع این مشکلات قابل حل است، اظهار کرد: مگر دیگر کشورها مشکلاتی از این دست نداشته و آن را حل نکرده‌اند؟ وقتی موضوع مهم و اساسی و چالش و خطر بزرگ پیدا می‌شود همه باید کنار هم قرار بگیریم. باید با یک اجماع، وحدت و انسجام چالش‌هایی که عزت کشور، اقتدار، انقلاب و شرف ما را به خطر می‌اندازد مقابله و مبارزه کنیم، اما باید بدانیم راه و روش مبارزه چیست؟

  • نباید با واردات غیر ضروری جوانان را بیکار کنیم

وی افزود: امروز همه ما می‌فهمیم واردات برای کشور مضر است. وقتی در حوزه واردات کالاهای حیاتی و مورد نیاز را باید وارد کنیم طبیعی است اما وقتی در اقلام وارد شده نگاه می‌کنیم چوب بستنی، سجاده، تسبیج و ابتدایی‌ترین موضوعاتی که هیچ ضرورتی برای آنها وجود ندارد هم به چشم می‌خورد. حتما در کشوری که با این پیشرفت علمی و افتخارات در حوزه‌های نانو، آی تی و هوافضا افتخارآفرین است، این واردات کمی تعجب‌‍براگیز است. درواقع بخش عمده‌ای از پول‌مان را با این واردات داریم می‌دهیم و جوانان را بیکار می‌کنیم، بعد فکر می‌کنیم با حرف زدن بر مشکلات فائق می‌آئیم.

  • باید دغدغه مسئولان مردم باشند و دغدغه مردم پیشرفت کشور

وی با بیان اینکه برای پیشرفت کشور نیازمندیم دغدغه مسئولان دغدعه مردم شود و مردم خصوصا جوانان، دانشگاهیان و حوزویان، دغدغه‌شان پیشرفت کشور شود، تاکید کرد: این چنین باید مشکل بیکاری و شرایط سخت معیشتی مردم و فقر را باید حل کنیم.

قالیباف با تاکید بر اینکه هیچ ملت و کشوری هیچ گاه به سربلندی نرسیدند و رایگان پیشرفت نکرده‌اند، تصریح کرد: راهکار اصلی پیشرفت و سربلندی جامعه کار و تلاش است. مقام معظم رهبری چندین سال قبل در حرم حضرت امام(ره) دشمن اصلی را آمریکا نامیدند و این را مفصل تبیین فرمودند، در انتها نیز فرمودند مبارزه با آمریکا، کار، کار و کار است.

وی اظهارکرد: در همین تهران بیش از 70 هزار خانواده داریم که اگر غذای گرم به آنها ندهیم امکان تهیه یک وعده غذای گرم برای آنها وجود ندارد.

  • ولایی و انقلابی بودن یعنی خوب کار کردن، همان طور که خدمت به نسل آینده یعنی خوب کار کردن

شهردار تهران ادامه داد: اگر ما انقلابی هستیم باید به دنبال رونق کار و تلاش و معیشت مردم باشیم. اگر می‌خواهیم بگوییم میهن‌پرست هستیم - که حتما انقلابی‌ها میهن‌پرست هم هستند - باید تاریخ انقلاب اسلامی ثابت کرد وقتی این کشور و سرزمین مورد تجاوز واقع شد، اگر گذشتگان با شعار میهن‌پرستی کشور و خاک این سرزمین را از دست دادند، انقلابی‌ها نشان دادند از همه آنها میهن‌پرست‌تر هستند تا این نظام مقدس جمهوری اسلامی و آب و خاکی که پرچم اسلام و شرافت مردم است را حفظ کردند.

وی تاکید کرد: اگر حرف‌هایی از دسته‌بندی‌ها و گروه‌ها داریم، باز هم باید بدانیم هر ایرانی‌دوستی، محب اهل‌بیتی، انقلابی با هر گرایش، سلیقه، قوم و دین و مذهبی تنها یک راه دارد که تلاش و کار کند و به این موضوع که چرخ اقتصاد کشور دچار مشکل است به جد بپردازد تا مشکل را حل کنیم. ولایی و انقلابی بودن و امتداد راه شهدا یعنی خوب کار کردن. همان طور که خدمت به نسل آینده و جوانان یعنی خوب کار کردن. اگر امروز می‌خواهیم به شهدای 16 آذر، 15 خرداد، شهدای انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس و شهدای مظلوم و غریب مدافع حرم وفادار باشیم و راه آنها را ادامه دهیم باید کار کنیم.

قالیباف گفت: در این عصر و زمان با این مشکلات و شرایط، جوانان عزیزی هستند که دور از وطن برای مبارزه با ظلم، دفاع از بشریت، انسانیت، امنیت ملی خودمان و باورهای قرآنی و برای کمک به دیگر مسلمان‌ها به میدان می روند و بعضا زخم زبان هم می‌شنوند اما در راه‌شان مصمم هستند.

  • کار عقلانی، برنامه‌ریزی شده و خلاقانه ما را به موفقیت می‌رساند

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: باید کار کنیم و هم خوب کار کنیم. البته پرکاری الزاما به معنای موفقیت نیست یعنی برای موفقیت نیازمند یک کار طراحی شده، مشخص، خلاق، توام با عقلانیت و برنامه‌ریزی هستیم و این مسیر و این نوع کار می‌تواند ما را به موفقیت برسد.

قالیباف افزود: انقلاب اسلامی در دهه‌های اول و دوم خودش به جوانان فرصت داد اما امروز متاسفانه جوانان ما در کشور فرصت کمتری پیدا می‌کنند. در حال حاضر همین عدم سپردن امور به جوانان یکی از اشکالات جدی ما برای حرکتی انقلابی در جهت پیشرفت کشور است. ما باید سنگرها و مسئولیت‌ها را به نسل جوان خود با اعتماد و اطمینان واگذار کنیم. بنده خودم هر کجا که مسئولیت داشتم سعی کردم این مهم را اجرا کنم.

  • میز مذاکره را میز مبارزه فرض نکردیم و به دشمنان اطمینان کردیم

وی در پاسخ به سوالی درباره نگاه وی به برجام و مواضع وی پیرامون توافق هسته‌ای، ابراز داشت: روند مذاکرات منتهی به برجام در حقیقت یک فرایندی را طی کرد که تصمیم نظام بود؛ یعنی همه مراجع و سازمان‌هایی که باید، برای آن تصمیم‌گیری کردند و این فرایند را طی کرد؛ نهایتا نیز مقام معظم رهبری با شروطی برجام را پذیرفتند. اگر من گفته‌ام برجام برای ما یک افتخار است چه زمانی این حرف را زدم و چرا؟ از این باب برجام برای ما یک افتخار است که در آن مقطعی که این سند مسیر را طی کرد و با آن شروط پذیرفته شد، آنها ایران اسلامی را آنها به رسمیت نمی‌شناختند و به دنبال براندازی بودند و با حرکت‌های نظامی، ترور، انفجار، تحریم، قطع ارتباط سیاسی هر کاری خواستند با این نظام اسلامی کردند. اما وقتی اقتدار و عزت و قدرت این ملت و انقلاب اسلامی را دیدند، چاره ای جز این نداشتند که در سال‌های آخر مکاتبات مستقیم با مقام معظم رهبری انجام دهند. قبل از آن، این کار را نمی‌کردند چون نظام ولایی و اساس ساختار این نظام را قبول نداشتند.

قالیباف ادامه داد: اگر سوابق قدرت‌های زورگو را نگاه کنیم، آنها در میز مذاکره در مقابل قدرت انقلاب اسلامی و ملت و هدایت هوشمندانه مقام معظم رهبری زانو زدند. آیا واقعا این مایه افتخار نیست؟ اما من در همه آن صحبت‌ها این نکته را هم گفته‌ام که مذاکره‌کننده‌های ما باید میز مذاکره را هم یک مبارزه تلقی کنند. نه اینکه احساس کنیم اگر امروز به هر دلیلی عاجز و ناتوان هستند و دشمنان لبخند زده و با ما صحبت می‌کند، حالا دیگر دم کدخدا را دیده‌ایم و مشکلات دیگر حل شده است.

  • در نتیجه اعتماد به آمریکا امروز نه چرخ هسته‌ای می‌چرخد و نه چرخ زندگی مردم

وی با اشاره به خوی ظالمانه و روحیه استکباری امریکا تصریح کرد: حضرت امام فرمودند رابطه ما با آمریکا رابطه گرگ و میش است؛ روحیه آنها روحیه ظلم است، روحیه ما هم این است که زیر بار ظلم نمی‌رویم. اگر امروز انتقادها وجود دارد برای این است که ما میز مذاکره را میز مبارزه فرض نکردیم و آمدیم به آنها اطمینان کردیم. در شرایطی که مقام معظم رهبری در چند سال قبل از برجام طی سخنانی در مشهد فرمودند اگر آمریکایی با دستکش مخملی هم سراغ شما آمدند، زیر این دستکش مخملی دست چدنی دارند. آنها در تاریخ نشان داده اند که صداقت نداشته و دنبال کمک به کسی نیستند بلکه دنبال منافع خودشان می‌روند.

وی افزود: نتیجه را امروز می‌بینیم که نه چرخ هسته‌ای و نه چرخ زندگی نمی‌چرخد؛ این بابت خوش باوری به آمریکا است. این هم ساده‌لوحی است که آب و نان و زندگی مردم و اقتصاد و آلودگی هوا و همه چیز را به برجام گره بزنیم. اگر این کار را انجام دهیم معلوم است، الفبای حکومت‌داری را بلد نیستیم و دنیا و استکبار را نشناخته‌ایم.شهرداری تهران در برخورد با فساد هیچ خط قرمزی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون واگذاری املاک در شهرداری تهران نیز ابراز داشت: شهرداری‌ها به عنوان سازمانی تلقی می‌شوند که نوع کار و قوانین و مقررات حاکم بر آنها به گونه‌ای است که آسیب‌پذیر هستند. براساس قوانینی که در این 100 سال برای شهرداری‌ها نوشته شده، نوع کار شهرداری‌ها به گونه‌ای است که چنین مقرراتی باید داشته باشند و مجموعه اینها شهرداری‌ها را آسیب‌پذیر کرده است. این یک زخم کهنه است که در همه شهرداری‌ها وجود دارد.

شهردار تهران افزود: از روزی که توفیق خدمت در شهرداری را پیدا کردم، صحبت‌های من در همان ماه‌ها و سال‌های اول در شهرداری نشان می‌دهد که تلاش کردم مبارزه با فساد را به صورت سیستمی دنبال کنم. امروز در شهرداری تهران در حوزه مستندسازی، آی.تی بیس و هوشمند کردن همه سیستم‌های شهرداری که دخالت افراد و مدیران را در هر سطحی به حداقل ممکن رسانده است، پیشرو بوده‌ایم. در روزهای اولی که کار را در شهرداری تهران شروع کردیم، شهرداری پایتخت جزو فقیرترین سازمان‌ها بوده اما حالا در کشور رتبه اول را در حوزه هوشمندسازی دارد. دولت‌های دهم و یازدهم نیز لوح رتبه اول را به شهرداری داده‌اند.

وی ادامه داد: در کنار این با کنترل، نظارت، بازرسی است. ضمن اینکه سامانه‌های 137 و 1888 هم راه اندازه شده‌اند که روزانه بیش از 4 هزار تماس دریافتی دارند. در این میان مردم هم خدمت می‌گیرند و هم اگر اشکلاتی در سیستم است اطلاعات به ما می‌دهند.

قالیباف افزود: تاکنون در برخورد با تخلفات به صورت قاطع عمل کرده‌ایم و اگر هر کسی در شهرداری تهران تخلف کرده - از شهردار منطقه تا کارمند عادی - با او برخورد شده است. در برخورد با فساد در شهرداری هیچ خط قرمزی وجود ندارد، همه دستگاه‌های ناظر می‌توانند بیایند و رسیدگی کنند. خود من هم نامه به دادستان کل کشور نوشتم و گفتم از شما به عنوان امین اموال عمومی و مدعی‌العموم دعوت می‌کنم که ورود کنید.

  • به نقش مردم در همه امور اعتقاد دارم

وی با تاکید بر اینکه من به نقش مردم در همه امور اعتقاد دارم، گفت: در خصوص موضوع املاک نیز علاوه بر اینکه قوه قضائیه را دعوت کردم، تنها تشکل نامداری که از ان.جی.او ها و سازمان‌های مردم نهاد که در حوزه مبارزه با فساد فعال بودند، تشکل آقای توکلی بود که حتی به آنها هم نامه نوشتم که شما هم به عنوان نماینده افکار عمومی رسیدگی کنید. همه اطلاعات را هم در اختیارشان گذاشتم که رسیدگی کنند تا اگر فسادی هست با آن برخورد شود. الان هم پرونده به دادستانی تهران ارجاع شده است و در حال رسیدگی است. در دادستانی به ترتیب افراد را صدا می‌زند و ما هم باید پاسخ دهیم که آن را ارائه می‌دهیم؛ منتظریم که اگر اتفاقی در هر رده‌ای افتاده باشد، پاسخگو باشیم.

  • 11سال است شهردار تهرانم چرا طی 3،4ماه اخیر شهرداری را فاسد می‌خوانند؟

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به مطالب مطروحه در فضای مجازی پیرامون املاک واگذار شده توسط شهرداری ابراز داشت: بنده 11 سال است در شهرداری هستم. اما در 3 - 4 ماه گذشته شما در شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام حداقل یک خبری در حوزه فساد در شهرداری، شهردار و حتی خانواده من دیده‌اید. اگر آنها را برای دیگران ارسال نکرده باشید حداقل یک بار در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را دیده‌اید. من که 11 سال است در شهرداری تهران هستم اما سوال من این است که چطور شهرداری که 4 سال متوالی توسط 5 دستگاه نظارتی شامل سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، دیوان عدالت اداری و دستگاه‌های امنیتی به عنوان دستگاه نمونه مبارزه با فساد معرفی شده و لوح تقدیر دریافت کرده است اما حالا حرف از این است در 3 - 4 ماه اخیر در همان شهرداری فساد وجود دارد.

  • کنار دستاوردهای شهرداری تهران عکس یادگاری گرفتند اما حالا می‌گویند مطالعه ندارد

شهردار تهران گفت: یک روز کنار پل صدر، تونل نیایش، دریاچه خلیج فارس و بزرگراه امام علی(ع) و آزادگان و برج میلاد عکس یادگاری می‌گیرند و به آن افتخار می‌کنند؛ در خارج از کشور پز می‌دهند و به عنوان مسئول دولتی جایزه‌اش را در خارج از کشور می‌گیرند، با وجود آنکه شهرداری تهران رتبه اول حمل ونقل را در نیویورک کسب کرده است، حتی اجازه خروج من را نمی‌دهند و لوحش را خودشان می‌گیرند. این در حالی است که در 3 ،4 ماه اخیر می‌آیند، می‌گویند پروژه صدر مطالعه ندارد!

  • به من گفتند اعلام کن کاندیدا نمی‌شوی تا حمایتت هم بکنیم

قالیباف تاکید کرد: از این حرف‌ها زیاد است اما جای سوال است که چرا این حرف‌ها وجود دارد؛ چون فضای کشور به سمت‌سیاسی شدن پیش می‌رود و طبیعتا وقتی به سمت سیاسی شدن می‌رود، این حرف‌ها مطرح می‌شود. تازه چه حرف‌هایی می‌زنند؟ نفر می‌فرستند پیش من می‌گویند فلانی تو بیا بگو در انتخابات شرکت نمی‌کنم، در این شرایط از تو حمایت هم می‌کنیم، این بحث‌ها هم جمع می‌شود و اینقدر هم فشار نمی‌آورند. من هم گفتم من یک مجاهد و خدمتگزار هستم و به این افتخار می‌کنم. ما انقلاب کردیم که همین زد و بندها اتفاق نیفتد و فضای باز سیاسی وجود داشته باشد؛ هر چقدر شما تخریب کنید، ما محکم‌تر ایستاده‌ایم. در این مورد اخیر هم جز بحث‌های سیاسی موضوع چیز دیگری نیست.

کد خبر 354734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha