همشهری آنلاین: نجیب رزاق نخست وزیر مالزی به جمع تظاهرکنندگانی پیوست که علیه «نسل کشی» اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار به خیابان‌های کوالالامپور آمده بودند.

تجمع در مالزی در محکومیت کشتار مسلمانان میانمار

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از کوالالام‍‍پور ؛ هزاران نفر از مردم مالزی روز يكشنبه در تجمعی اعتراض آمیز کشتار مسلمانان روهینگیایی میانمار را محکوم کردند.

نخست وزیر مالزی : سوچی باید جلوی کشتار مسلمانان روهینگیا را بگیرد

«نجیب تون رزاق» نخست وزیر مالزی که در این تظاهرات حضور داشت در سخنانی ضمن محکوم کردن حملات به مسلمانان میانمار گفت: حمایت از این مسلمانان یک واجب دینی است.

نخست وزیر مالزی اعلام کرد آنگ سان سوچی باید جلوی کشتار مسلمانان روهینگیا را بگیرد. دولت میانمار باید جلوی سرکوب خونین هزاران مسلمان روهینگیا را در این کشور بگیرد.

تظاهرات روز یکشنبه در ورزشگاه پایتخت این پیام قوی را به آنگ سان سوچی و دولت وی می فرستد که «دیگر بس است.» نخست وزیر مالزی همچنین وعده داد که در دفاع از حقوق مسلمانان روهینگیا مبارزه خواهد کرد.

وی در جمع تظاهرکنندگانی که فریاد « الله اکبر » سر داده بودند با طرح سوالی افزود: فایده جایزه نوبل صلحی که آنگ سان سوچی دریافت کرده ، چیست. می خواهیم به وی بگوییم که باید از مسلمانان و اسلام دفاع کنیم.

نخست وزیر مالزی تاکید کرد: از سازمان همکاری اسلامی می خواهیم وارد عمل شود. لطفا اقدامی کنید. سازمان ملل متحد باید اقدام کند. جهان نمی تواند کنار بایستد و نظاره گر کشتار باشد.

امیر بن هارون، از پناهجویان روهینگیایی در مالزی، در این تظاهرات گفت :«ما برای حل این مسئله باید به میانمار فشار بیاوریم. کشورهای آ سه آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) باید برای اعمال فشار بر میانمار همکاری کنند. ما از جامعه بین المللی، به ویژه از سازمان همکاری اسلامی، آ سه آن و دیگر سازمان های مردم نهاد بین المللی می خواهیم به طور مستقیم در خصوص مسئله مسلمانان روهینگیا مداخله کنند. غیر از این، راه دیگری وجود ندارد چون آنچه در حال رخ دادن است یک نسل کشی قومی است.»

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد بیش از ده هزار مسلمان روهینگیا در هفته های اخیر از سرکوب های خونین ارتش در ایالت شمالی راخین گریخته و به بنگلادش فرار کرده اند.

شمار زیادی از آنها پس از ورود به بنگلادش داستان های هولناکی از تجاوز گروهی ، شکنجه و کشتار به دست نیروهای امنیتی میانمار را تعریف کرده اند. میانمار این اتهامات را رد اما از ورود خبرنگاران خارجی و ماموران مستقل تحقیق به ایالت راخین جلوگیری کرده است.

کد خبر 354431

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha