حسن روحانی، رئیس‌جمهور دیروز لایحه بودجه سال ۹۶ را به مجلس تقدیم کرد، در این لایحه سهم انتشار انواع اوراق بدهی تعیین شده است.

در بند«الف» تبصره 5لايحه بودجه سال 96به شركت‌هاي وابسته و تابعه وزارتخانه‌ها اجازه داده شده، با رعايت قانون نحوه انتشار اوراق مشاركت و ماده 88قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت تا سقف 100هزار ميليارد ريال، اوراق مشاركت ريالي يا صكوك، منتشر كنند.

  • 200هزار ميليارد ريال اوراق مالي ريالي و ارزي

در بند «ب» نيز به دولت اجازه داده شده تا مبلغ 200هزار ميليارد ريال اوراق مالي اسلامي به‌صورت ريالي و ارزي منتشر كند. در بند ج اين تبصره آمده اوراق فروش نرفته قابل واگذاري به پيمانكاران، مشاوران و تأمين‌كنندگان تجهيزات همان طرح‌ها در سقف مطالبات معوق است.

  • 50هزار ميليارد ريال صكوك شهرداري‌ها

در بند«د» نيز به شهرداري‌ها اجازه داده شده با رعايت قانون بازار اوراق بهادار تا سقف 50 هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت و صكوك منتشر كنند. حداقل 50درصد از سقف اوراق موضوع اين بند به طرح‌هاي قطار شهري اختصاص مي‌يابد.

  • 75هزار ميليارد ريال اسناد خزانه 3ساله

در بند«ه» تبصره 5لايحه بودجه 96 دولت مجاز است اسناد خزانه را با سررسيد يك تا 3 سال صادر و به قيمت اسمي تا سقف 75هزار ميليارد ريال به طلبكاران واگذار كند. اسناد خزانه از پرداخت هرگونه ماليات معاف شده است.

  • انتشار اوراق تسويه خزانه

در بند« و» اين تبصره به دولت اجازه داده شده در سال 96بدهي‌هاي قطعي خود به اشخاص حقيقي و حقوقي تعاوني و خصوصي را با مطالبات قطعي دولت تا مبلغ 50هزار ميليارد ريال به‌صورت جمعي- خرجي تسويه كند.

  • 100هزار ميليارد ريال اسناد خزانه سالانه

در بند«ز» تبصره 5 هم به دولت اجازه داده شده تا 100هزار ميليارد ريال اسناد خزانه اسلامي منتشر و اين اسناد را قبل از پايان سال تسويه كند. اين اسناد از ماليات معاف بوده و در بورس قابل دادوستد است. تسويه اين اسناد در سررسيد، مقدم بر تمامي پرداخت‌هاي خزانه‌داري است.

  • 50هزار ميليارد ريال اوراق 5ساله

در بند«ح» اين تبصره تأكيد شده: به دولت اجازه داده مي‌شود براي بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسيد شده در سال 1396تـا 50هزار ميليارد ريال اوراق اسلامي با سررسيد تا 5ساله منتشر كند. اصل و سود اين اوراق در بودجه‌هاي سنواتي كل كشور پيش‌بيني و از محل رديف‌هاي مندرج در بودجه و يا سرجمع بودجه تسويه مي‌شود.

  • 50هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت ارزي- ريالي

در بند«ط» لايحه بودجه به وزارت نفت اجازه داده شده با تصويب شوراي اقتصاد براي سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي نفت و گاز به انتشار اوراق مشاركت ارزي- ريالي از طريق بازار سرمايه تا سقف 50هزار ميليارد ريال و با تضمين بازپرداخت اصل و سود اين اوراق اقدام كند.

  • 3ميليارد دلار اوراق مالي ارزي- ريالي

در بند«ي» به شركت ملي نفت ايران اجازه داده شده به‌منظور بازپرداخت اصل و سود اوراق مشاركت ارزي- ريالي سررسيد شده، به پيمانكاران قراردادهاي بيع متقابل طرح‌هاي بالادستي نفت و گاز تا سقف 3ميليارد دلار از محل انتشار اوراق مالي ارزي- ريالي استفاده كند.

  • اموال غيرمنقول دولت؛ پشتوانه صكوك

در بند«ك» اين تبصره به وزارت اقتصاد اجازه داده شده براي پشتوانه قرار دادن دارايي‌هاي دولت در انتشار اوراق صكوك يا ساير اوراق اسلامي سامانه جامع اطلاعات اموال غيرمنقول دستگاه‌هاي اجرايي (سادا) را تاسيس كند.

  • انتشار صكوك براي قوه قضاييه و مقننه

براساس اين قانون انتشار صكوك اسلامي براي دستگاه‌هاي وابسته به قوه قضاييه، قوه مقننه و ساير نهادهاي حكومتي غيرقوه مجريه و استفاده از دارايي‌ها و اموال اين دستگاه‌ها حسب مورد منوط به موافقت عالي‌ترين مقام آنهاست.

کد خبر 354421

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha