جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۳
۰ نفر

مانلی شیر‌گیری: کلاغ کاغذی در این روزهای نارنجی پاییزی به سراغ «جعفر توزنده‌جانی» رفته است؛ نویسنده‌ی باتجربه‌‌‌ای که آثار بسیاری برای کودکان و نوجوانان نوشته است.

دوچرخه شماره ۸۵۶

توزنده‌جاني نثري شيرين و روان دارد و بخش زيادي از آثارش از واقعيت‌ها و افسانه‌هاي نيشابور، شهري كه در آن بزرگ شده سرچشمه گرفته است. اخيراً هم مراسم نكوداشت او در کنار آرامگاه خیام نیشابوری در نيشابور برگزار شد و جوايز و لوح‌هاي تقديري به او اهدا شد.

«النگ و ملنگ» نام آخرين كتابي است كه از توزنده‌جاني منتشر شده. اين كتاب يكي از 110 كتابي است كه انتشارات شكوفه در مجموعه‌‌كتاب‌هاي 1000 توماني چاپ كرده و مخاطبان آن كودكان دبستاني  هستند. اين روزها هم مشغول نوشتن مجموعه‌رمان‌هاي كوتاهي است براي كودكان.

نام اين مجموعه‌ي 10 جلدي «قصه‌هاي ننه‌سرما» است و داستان هر‌جلد آن با‌ اين‌كه مستقل است، به ديگر داستان‌هاي مجموعه هم ارتباط دارد. موضوع اصلي اين رمان‌ها آثار فولكلور (عاميانه) است و به مسائل محيط‌زيستي مانند آلودگي هوا و خشك‌سالي مي‌پردازد. تاكنون شش جلد اين كتاب‌ها نوشته شده است.

آخرين كتابي كه خوانده «سايه‌ي هيولا» (كانون پرورش فكري) است از «عباس جهانگيريان». توزنده‌جاني خودش هم در كتاب‌هايش به محيط‌زيست و جلوگيري از آلودگي طبيعت توجه خاصي دارد و اين موضوع كلاغ كاغذي را كه از طرفداران محيط‌زيست است و نگران بقاي هم‌تيره‌هايش، اميدوار مي‌كند.

به گفته‌ي آقاي نويسنده، «سايه‌ي هيولا» درباره‌ي حفاظت از يوزپلنگ ايراني است و نگاه خوبي به طبيعت دارد و به انسان‌‌هايي كه براي حفظ آن از جان خودشان مايه مي‌گذارند.

توزنده‌جاني شغل‌هاي بسياري داشته، ولي تبحر اصلي او در مكانيك ماشين‌آلات سنگين بوده است. او مي‌گويد اگر بخواهد به گذشته برگردد و دوباره شغلش را انتخاب كند باز هم نويسنده مي‌شود؛ اين بار جدي‌تر و حرفه‌اي‌تر و در اين فرصت دوباره سعي مي‌كند براي نوشتن پشتوانه‌ي بيش‌تري داشته باشد.

او كتاب و كتاب‌خواندن را دوست دارد و به كلاغ كاغذي مي‌گويد: خواندن هر‌كتاب دريچه‌اي تازه از آدم‌ها و سرزمين‌ها به‌روي آدم باز مي‌كند. هركتاب سفري به سرزمين‌هاي ديگر و به درون آدم‌هاي متفاوت است.

 


عكس: مرتضي امين‌الرعايايي

 

کد خبر 354410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha