همشهری آنلاین: معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: شیوع ایدز در کشورهای پیشرفته در سه دهه گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است اما در ایران در این مدت همچنان رو به افزایش بوده است.

دکتر علی اکبر سیاری

به گزارش همشهري آنلاين، دكتر علي اكبر سياري در  همايش روز جهاني ايدز افزود: مسئله نگران کننده‌تر افزایش شیوع ایدز از طریق رابطه جنسی است که در این مدت از 18.6 درصد موارد ابتلا به 40 درصد افزایش یافته و دو برابر شده است.

او با بیان این که میزان ابتلا زنان به ایدز نسبت به گذشته افزایش یافته است، افزود: در حال حاضر میزان ابتلا به ایدز کاهش یافته است اما از آنجا كه جمعیت حاشیه‌نشین شهرها رو به افزایش است بنابراین باید نگران بود چرا که ممکن است میزان آسیب‌های اجتماعی افزایش یابد و برای کنترل این آ‌سیب‌ها و کاهش موارد ابتلا به ایدز نیازمند همکاری صدا و سیما، رسانه‌ها و هنرمندان هستیم.

سياري اظهارداشت: میزان شیوع ایدز در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی و ایران رو به افزايش است و این میزان افزایش در حالی است که در سایر کشورها میزان شیوع ابتلا به ایدز رو به کاهش است. بنابر این لازم است که خانواده ها و جوانان و سیاستمداران به این امر مهم توجه کنند.

  • سريال پريا تاثيرگذار بود

معاون بهداشت وزير بهداشت افزود: : زمانی که سریال "پریا" پخش شد میزان مراجعه مردم به مراکز مشاوره ایدز ۸ برابر و انجام تست به میزان ۴ برابر افزایش یافت . اطميتان دارم كه فقط در صورت همکاری رسانه‌ها می‌توانیم به هدف برنامه 90-90-90 کنترل ایدز در کشور برسیم.

سياري ابراز اميدواري كرد كه تا ۱۵ سال آینده اپيدمي ايدز پايان يابد.

او گفت: شبکه بهداشت و درمان در کشور می‌تواند نقطه قوت ما باشد چرا كه یکی از وظایف کارشناسان سلامت آموزش و پیگیری ایدز است و اکنون برای هر ۳هزار نفر یک مراقب سلامت در این سیستم تعریف شده است. در این سیستم هم اکنون 10 میلیون و 100 هزار نفر در حاشیه شهرها تحت پوشش برنامه‌های بهداشتی هستند.

 سياري خاطر نشان كرد : برنامه چهارم کنترل ایدز نیز با مصوبه شورای عالی سلامت به شبکه بهداشتی کشور ابلاغ شده است.

  • برنامه 90-90-90

معاون بهداشت گفت: مطابق برنامه ۹۰-۹۰-۹۰ باید 90 درصد مبتلایان ویروس ایدز را شناسایی کنیم، 90 درصد را تحت پوشش درمان ببریم و 90 درصد را روی درمان نگهداریم.

سياري افزود: تاکنون 78 میلیون نفر در دنیا به ویروس ایدز مبتلا شده اند که 35 میلیون نفر آنها فوت کرده‌اند، در ایران نیز حدود 33 هزار نفر مبتلا هستند که هشت هزار و 800 نفر آنها فوت کرده‌اند و حدود 18 هزار نفر تحت درمان هستند.

  • افراد در معرض خطر

 او  گفت: سه گروه افراد در معرض ابتلا به ویروس ایدز هستند، این افراد شامل معتادان تزریقی، زنان و مردان دارای رفتار پر خطر جنسي و نوزادانی است که بیگناه از مادران مبتلا به این ویروس به دنیا می‌آیند.

  • اطلاع‌رساني ايدز با محدوديت‌هاي فرهنگي مواجه است

سياري افزود: برای اطلاع رسانی در زمینه ایدز با مشکلات و محدودیت‌های فرهنگی مواجه هستیم در حالی که بر اساس آموزه‌های اسلام و قرآن ظرفیت‌های بزرگی برای اطلاع‌رسانی شفاف در این زمینه وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کنیم.

 او  درباره خدمات وزارت بهداشت برای زنان دارای رفتار پر خطر جنسی گفت: وزارت بهداشت در صورت مراجعه همه افراد در معرض خطر از جمله زنان دارای رفتار پر خطر جنسی به آنها خدمات ارائه می‌کند.

 معاون وزير بهداشت با اشاره به ارائه خدمات بهداشتی برای زنان دارای رفتار پر خطر جنسی افزود: این افراد برای دریافت خدمات بهداشتی هم می‌توانند به مراکز DIC یا مراکز گذری مراجعه کنند و لوازم بهداشتی، غذا و آموزش دریافت کنند؛علاوه بر آن با همکاری شهرداری تهران، مراکز ارائه خدمات به کارتن خواب‌ها و افراد دارای رفتار پر خطر نیز وجود دارد که در این مراکز افراد مراجعه کننده معاینه می‌شوند و مانند همه ایرانیان برای آنها پرونده سلامت و کارت بهداشتی ایجاد می‌شود.

سیاری افزود: هم اکنون برای 50 میلیون ایرانی پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است و 20 میلیون نفر نیز خدمات الکترونیک سلامت از وزارت بهداشت دریافت کرده اند.

معاون بهداشت گفت: برای ارائه خدمات بهداشتی کنترل ایدز، وزارت بهداشت به در خانه هیچ فردی مراجعه نمی‌کند و فقط در صورت مراجعه این افراد خدمات بهداشتی به آنان ارائه می‌شود البته برای افراد در دسترس مانند زندانیان و کارتن‌خواب‌هایی که با همکاری شهرداری نگهداری می‌شوند، این خدمات به صورت فعال ارائه می‌شود.

کد خبر 354401

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha