همشهری آنلاین: هیجان تولید خودروهای الکتریکی که توسط شرکت‌هایی مانند تسلا ایجاد شده است، می‌تواند تا سال ۲۰۳۵ حدود ۱۰درصد از نیاز به تولید نفت امروز را از بین ببرد.

Electric car

مهر به نقل از بلومبرگ نوشت: در حالی که امروزه خودروها و ماشین‌های سنگین الکتریکی کمتر از یک درصد از بازار را به خود اختصاص داده‌اند، پیش‌بینی می‌شود از بعد از سال ۲۰۲۵ و در راستای سیاست کاهش آلودگی، تولید این خودروها به شدت اوج بگیرد.

تا سال ۲۰۳۵ احتمالا حدود ۱ تا ۲ میلیون بشکه در روز از تقاضای نفت در بازار کم خواهد شد، یعنی چیزی برابر با توافق اخیر اوپک برای پایان دادن به تولید سه سال نفت مازاد در بازار. آلن گلدر، نائب رییس بخش پالایش و نفت شرکت وود مکنزی در یک کنفرانس در لندن می‌گوید: "هر چیزی که نیاز به حمل و نقل را کمتر کند تاثیر به سزایی در بازار نفت خواهد داشت اما سوال اساسی این جاست که حجم این تاثیر چقدر خواهد بود و در چه برهه‌ای اتفاق می‌افتد"

نقطه نظرات شرکت مکنزی منعکس‌کننده دیدگاه‌های سازمان جهانی انرژی است که در پیش‌بینی ماه اخیر خود اعلام کرد: مقدار مصرف به گازوئیل به دلیل نیازهای روزافزون باربری دریایی، حمل و نقل و نیازهای هواپیمایی و صنایع پتروشیمی برای دهه‌ها افزایش پیدا می‌کند. این نظر البته بسیار محافظه کارانه‌تر از پیش‌بینی بلومبرگ به نظر می‌رسد که نشان می‌دهد خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۵، ۸ میلیون بشکه از نیاز روزانه به نفت خام می‌کاهند که این مقدار تا سال ۲۰۴۰ به ۱۳ میلیون بشکه نیز می‌رسد. گفتنی است ۱۳ میلیون بشکه معادل ۱۴درصد از نیاز روزانه دنیا به نفت در سال ۲۰۱۶ است. هم‌اکنون نیز خودروهای الکتریکی ۵۰ هزار بشکه در روز از نیاز بازار کاسته‌اند.

روز جمعه شهرهای آتن، مادرید، مکزیکوسیتی و پاریس اعلام کردند که تا سال ۲۰۲۵ در یک اقدام برای مبارزه با آلودگی هوا خودروهای دیزل را از رده خارج می‌کنند. این اقدامی محرک برای افزایش نیاز به خودروهای الکتریکی است که از اگزوز آنها هیچ آلودگی خارج نمی‌شود. آلن گلدر می‌گوید : مقررات و یارانه‌ها به تنهایی برای ایجاد رونق در بازرا خودروهای الکتریکی کافی نیست، اگر انقلابی در تکنولوژی رخ دهد که باتری‌های الکتریکی ارزان‌تر شوند دیگر حتی نیازی به یارانه‌های دولتی نیست. آنگاه مشتریان با توجه به علاقه خود به سرعت به سمت خودروهای الکتریکی کشیده می‌شود.

گلدر ادامه داد: خودروسازی تسلا به تنهایی قادر به تامین نیاز بازار نخواهد بود. غول‌های خودروسازی از جمله فولکس واگن و فورد باید در مقیاس بالا دست به تولید این خودروها بزنند که در حال حاضر این امکان برایشان وجود ندارد و تغییر دادن خط تولید زمان زیادی می‌برد.

کد خبر 354356

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha