مکالمه تلفنی چند دقیقه‌ای دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهور منتخب آمریکا با رئیس‌جمهور تایوان، نخستین چالش جدی در سیاست خارجی او قبل از ورود به کاخ سفید را رقم زد.

چین

او خبر اين مكالمه را مانند ديگر خبرهاي رسمي‌اش از طريق توييترش اعلام كرد و نوشت: به تماس تلفني رئيس‌جمهور تايوان كه براي تبريك زنگ زده‌بود، پاسخ دادم. اما دقايقي بعد از انتشار اين خبر چين به‌شدت به آن واكنش نشان داد. چين، تايوان را كه از سال 1950مستقل شده‌است همچنان به‌عنوان بخشي از سرزمين تحت حاكميت خود مي‌داند و به رسميت شناختن تايوان به‌عنوان كشوري مستقل را خط‌قرمزي در روابطش با جهان مي‌شمارد.

آمريكا در 4دهه گذشته به اين خط قرمز پايبند بوده و باوجود روابط غيررسمي، رابطه ديپلماتيكي با تايوان ندارد. با اين حال آمريكا به تايوان سلاح مي‌فروشد و از اين موضوع به‌عنوان ابزار چانه‌زني براي فشار به چين استفاده مي‌كند. ترامپ ديروز در پاسخ به انتقاد در داخل آمريكا به مكالمه تلفني‌اش با رئيس‌جمهور تايوان در توييتر نوشت: جالب است كه چطور آمريكا ميلياردها دلار تجهيزات نظامي به تايوان مي‌فروشد اما من نمي‌توانم پاسخ يك تلفن تبريك (از طرف تايوان) را بدهم؟

کد خبر 354277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha