پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

تداوم برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران واقع در بزرگراه چمران و تبعات منفی آن مانند ترافیک سنگین و تشدیدآلودگی هوا موجب شد اعضای شورای شهر تهران برای چندمین ‌بار از مسئولان برگزار‌کننده نمایشگاه‌ها گلایه کنند.

مهدي چمران در جايگاه رياست شوراي شهر تهران در جلسه علني سه‌شنبه گذشته بابت برگزاري نمايشگاه لوازم خانگي در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي انتقاد كرد و برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي را دليل ترافيك‌هاي وحشتناك شمال پايتخت ازجمله ترافيك يكشنبه‌شب گذشته اعلام كرد. وي گفت: ما چندين‌بار در اين‌باره تذكر داده‌ايم و باز هم مي‌گوييم نمايشگاه بزرگ تهران در شهر آفتاب براي برپايي نمايشگاه‌هاي تخصصي و عمومي آماده است به اين دليل كه مردم دچار مشكل نشوند و مردم هم از اين مسئله استقبال مي‌كنند اما نمي‌دانم چرا برخي مي‌خواهند ايجاد مشكل كنند و اصرار دارند جان و وقت مردم را با اين كارها بي‌ارزش جلوه دهند.

رئيس شوراي شهر تهران خطاب به مسئولان گفت: چرا خودمان براي خودمان مشكل ايجاد مي‌كنيم؟ چرا براي چندرغاز سود بيشتر مردم را به زحمت مي‌اندازيم؟ از شما مي‌پرسم؛ آيا جان مردم ارزش ندارد؟ درحالي‌كه طبق مصوبه سال83 مقرر شده بود در نمايشگاه خيابان سئول فقط نمايشگاه‌هاي كم‌ازدحام و تخصصي برگزار شود اما تا به امروز اين مهم محقق نشده است و همچنان نمايشگاه‌هاي پرازدحام سبب دامن زدن به ترافيك‌هاي طولاني و آلودگي هوا و در نهايت صدمات جبران‌ناپذير به سلامت مردم شده است.

بنا بر اين گزارش، پرويز سروري، رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر نيز در جلسه سه‌شنبه گذشته با انتقاد از بي‌تدبيري دولت در برگزاري نمايشگاه در داخل محدوده شهر تهران گفت: تاوان اين بي‌تدبيري را مردم مي‌دهند چون باوجود مجموعه نمايشگاهي شهر آفتاب باز هم دولت تأكيد دارد كه در محل قديم مجوز برپايي نمايشگاه داده شود. در ادامه اين انتقادها محمدمهدي تندگويان، عضو كميسيون معماري و شهرسازي نيز گفت:

يكي از مفاد تفاهمنامه‌اي كه در سال 83به امضا رسيد، اين بود كه به‌هيچ‌وجه چند نمايشگاه همزمان برگزار نشود. اين در حالي است كه از 16 تا 19 آذرماه قرار است 5 نمايشگاه همزمان در نمايشگاه سئول برگزار شود. به گفته وي در دي‌ماه نيز 15نمايشگاه در محل دائمي نمايشگاه‌هاي تهران برگزار مي‌شود. وي خواستار انتقال اين نمايشگاه‌ها به شهرآفتاب شد.

  • تصويب يك فوريت تدوين سياست‌هاي برنامه پنج‌ساله سوم

اعضاي شوراي شهر تهران در جلسه علني سه‌شنبه گذشته طرحي را با قيد يك فوريت به تصويب رساندند كه براساس آن شهرداري تهران ملزم شد نسبت به تهيه و تدوين سياست‌هاي كلي برنامه پنج‌ساله سوم اقدام كند. قرار است معاونت برنامه‌ريزي و توسعه شهري و مركز مطالعات شهرداري تهران محور تهيه اين برنامه باشند؛ ضمن اينكه در جريان تهيه اين سياست‌ها علاوه بر كميسيون‌هاي تخصصي شوراي شهر تهران از نظرات شوراياري‌هاي محله‌هاي شهر نيز استفاده شود.

يكي از تأكيدهاي اعضاي شوراي شهر تهران اين بود كه با آسيب‌شناسي برنامه پنج‌ساله دوم به‌گونه‌اي عمل شود كه نواقص و مشكلاتي كه در اين برنامه وجود داشت در برنامه سوم تكرار نشود؛ به همين دليل يكي از رويكردهاي جدي در تهيه برنامه پنج‌ساله سوم پيش‌بيني اهداف كمي و سنجش‌پذيركردن اين اهداف است تا امكان پايش برنامه براي دست‌اندركاران مديريت شهري فراهم باشد. مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران نيز با درنظر گرفتن اينكه تصويب اين برنامه مربوط به شوراي شهر پنجم و در سال97 است، گفت: هدف ما تنها تدوين سياست‌ها و آماده كردن زمينه براي شوراي شهر و شهرداري بعدي است تا فرصت لازم براي تدوين برنامه را داشته باشند.

  • مخالفت شوراي شهر با افزايش تعرفه آب و فاضلاب

ديروز اعضاي شوراي شهر تهران به لايحه پيشنهاد تأمين كسري قيمت تمام‌شده تعرفه خدمات آب و فاضلاب شهر تهران كه با هدف افزايش تعرفه آب و فاضلاب شهروندان تهراني ارائه شده بود، رأي ندادند. نظر حبيب كاشاني، عضو كميسيون برنامه و بودجه به‌عنوان كميسيون رسيدگي‌كننده به اين لايحه اين بود كه چون يك‌بار در سال94 به شركت آبفا اجازه افزايش قيمت خدمات آب و فاضلاب داده شده، بنابراين ديگر افزايش مجدد آن باتوجه به شرايط اقتصادي فعلي شهروندان و ركود به مصلحت شهر و شهروندان نيست.

اگرچه پيشنهاد مهدي چمران اين بود كه اگر براي سال آينده مسئولان سازمان آب و فاضلاب يا وزارت نيرو پيشنهادي دارند، مي‌توانند به شوراي شهر تهران آمده و درباره آن توضيحات لازم را ارائه كنند تا در مورد آن نيز بررسي‌هاي لازم صورت گيرد. آخرين دستور جلسه شوراي شهر در سه‌شنبه گذشته اختصاص به بررسي لايحه اصلاحيه مصوبه نحوه صدور مجوز حفاري در شهر تهران داشت.

به گفته احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل متأسفانه در بحث حفاري در شهر همچنان از روش‌هاي سنتي استفاده مي‌شود درحالي‌كه مي‌توان با استفاده از روش‌هاي نوين به كاهش خسارات معابر و حوادث احتمالي براي شهروندان، افزايش عمر روسازي و زير‌سازي، كاهش تداخل با معابر، حفاظت از ابنيه و كاهش 80درصدي هزينه حفاري‌ها كمك كرد.

بنابراين گزارش در اين لايحه همچنين به ايجاد تونل تاسيسات مشترك شهري و هماهنگي ميان دستگاه‌هاي خدماتي دراين باره توجه زيادي شده است. اعمال يكسري محدوديت‌ها براي حفاري از ديگر مفاد اين لايحه است. بر اين اساس آزادراه‌ها در شهر تهران 30روز، معابر درجه‌دو 24روز و ساير معابر شهري 10روز در سال محدوديت حفاري دارند. اقبال شاكري، عضو كميسيون عمران و حمل ونقل با اشاره به برخي حوادث حين گودبرداري‌ها، گفت: مقرر شده است كه شهرداري تهران از دستگاه‌هاي مجري تعهد بگيرد تا در زمان حفاري حريم لازم را رعايت كنند.

جدول

جدول

کد خبر 354058

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha