همشهری آنلاین: کاخ کرملین مقر ریاست جمهوری روسیه از ترکیه به دلیل اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور مبنی بر اینکه هدف نهایی آنکارا سرنگونی حکومت سوریه است، توضیح خواست.

کرملین از اظهارات اردوغان در باره سرنگونی بشار اسد توضیح خواست

به گزارش ایرنا، دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: سخنان اردوغان مبنی بر تلاش وی برای سرنگونی حکومت بشار اسد در سوریه یک موضع تازه است.

شبکه تلویزیونی روسی ار.ب.کا به نقل از سخنگوی رئیس جمهوری روسیه افزود: اظهارات اردوغان بسیار جدی است و با سخنان دیگر رئیس جمهوری ترکیه فرق می کند.

وی ادامه داد: این اظهارات با برداشت مسکو از وضعیت (نیروهای ترکیه در سوریه) و نیز به عنوان اینکه روسیه تنها کشوری است که نیروهای خود را قانونی در سوریه مستقر کرده است، فاصله دارد.

به گزارش رسانه های روسی، اردوغان دیروز در یک نشست خاورمیانه ای در استانبول اعلام کرد که هدف عملیات سپر فرات نیروهای ترکیه در سوریه، سرنگونی دولت این کشور است.

اردوغان گفت که ترکیه به خاک سوریه چشم طمع ندارد و عملیات نظامی نیز برای پایان دادن به حکومت بشار اسد آغاز شده است.
رئیس جمهوری ترکیه که کشورش در کنار عربستان سعودی و قطر از اصلی ترین متحدان آمریکا در اجرای سیاست های ضد سوری در شش سال گذشته شناخته می شود، افزود: ما تحمل کردیم و سرانجام مجبور شدیم همراه ارتش آزاد وارد سوریه شویم، اما چشم طمع به این کشور ندوخته ایم، بلکه می خواهیم عدالت برقرار شود.

یک مقام وزارت خارجه روسیه نیز امروز در باره اظهارات اردوغان واکنش نشان داد و اعلام کرده بود که در صورت تایید بیان آن، برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل در دستور کار روسیه قرار می گیرد.

مقام روسی که نام وی اعلام نشده است به روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو گفت: روسیه پاسخ به اظهارات رئیس جمهوری ترکیه در مورد اهداف عملیات نظامی سپر فرات نیروهای این کشور در سوریه را آماده می کند.

ایزوستیا همچنین به نقل از یک مقام نزدیک به سازمان ملل نوشت: سرنوشت سوریه و رهبر آن را ملت این کشور و نه بازیگران خارجی تعیین می کنند.

وی خاطرنشان کرد که تمامی تلاش کشورهای دیگر باید فقط علیه مبارزه با تروریسم متمرکز شود و در صورت ارجاع موضوع (سخنان ضدسوری اردوغان)، مساله برگزاری نشست فوری شورای امنیت بررسی می شود.

رئیس کمیسیون سیاست گذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) نیز تمایل رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای سرنگونی حکومت بشار اسد در سوریه را خام خواند.

آلکسی پوشکوف امروز اعلام کرد: اردوغان گفته که ارتش سوریه برای سرنگونی حکومت بشار اسد وارد سوریه شده، اما این هدف غیرقابل دسترس است.

مقام پارلمانی روس در یادداشت توئیتری خود افزوده است: سخنان اردوغان بیش از اینکه بیانیه جدی باشد به اظهارات سیاسی شباهت دارد.

نیروهای ترکیه سوم شهریور ماه با اعلام هدف مبارزه با تروریست ها وارد شمال سوریه شدند و بنا به گزارش ها در جریان این عملیات گروههای کرد که علیه داعش نیز می جنگند، هدف قرار گرفته اند.

اجرای راهبرد چند کشور غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریکا که در برگیرنده سرنگونی حکومت بشار اسد در طول شش ماه بود، هر چند شکست خورد، ولی حمایت های اطلاعاتی، مالی و تسلیحانی از دهها گروه تروریستی که همچنان ادامه دارد، سوریه را در حدود شش سال گذشته به ویرانی کشاند، جان دهها هزار غیرنظامی به ویژه زنان و کودکان را گرفت و میلیون ها آواره برجای گذاشت و از سوی دیگر، دامنه این فجایع عراق را نیز در بحران فرو برده است.

 

کد خبر 354043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha